MuscleMeat

Jullie meningen betreft studieschuld?

Startsalaris accountancy ligt tussen de 2000-2500 euro (verschil HBO-WO) en ik raad het je af om te studeren want in de nabije toekomst zal het beroep volledig verdwijnen door automatisering, maar veel plezier dermee.

Dr is straks toch oorlog. Is iedereen lekker vrij!

Investeren in een studie is echt geen slecht idee. Eigenlijk zijn er maar twee zaken die een lening rechtvaardigen: 1 een huis, 2 een studie waar je echt financieel beter van gaat worden.
Daarnaast is lenen altijd slechter dan eerst sparen en dan uitgeven. Been there, done that.

Een startsalaris van 3,5k per maand? Get real. 90 van de mensen van jouw leeftijd verwacht dat nu als je met ze praat. Ik denk dat hooguit 1% van de starters het daadwerkelijk krijgt. Sterker nog. Ik ben 33 en mijn salaris ligt maar een paar honderd euro boven dat bedrag en ik heb 14 jaar werkervaring. Als ik met mensen in mijn omgeving praat dan heb ik zelfs een goed salaris.

Ik heb een vriend (33) die goed is in zijn werk en accountant is. Hij werkt bij een klein bedrijfje, maar heeft zijn opleiding en werkervaring opgedaan bij 1 van 'the big 5'. Hij verdient nu +/-4500 bruto. Als starter heb je dan echt niet meteen 3,5k te pakken, je kan dan nog niet de helft van wat hij kan.

---------- Toegevoegd om 23:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:14 ----------

Zoals eerder aangegeven: Studieschuld wordt niet geregistreerd bij BKR, maar telt wel degelijk mee bij je hypotheekaanvraag.

Ik ken trouwens wel enkele mensen die een studieschuld hebben van een studie waar ze niets mee doen. Op een gegeven moment moet je toch echt gaan betalen. Denk je eens in dat je als gezin met twee kinderen ten laste iedere maand 200 euro moet aflossen. Je kunt het je misschien niet voorstellen, maar 200 euro is voor een gezin erg veel geld.
Dat is gewoon een verschil van op iedere woensdagmiddag met je kinderen wat leuks gaan doen, of iedere woensdagmiddag werken.

Echt geen spelt tussen te krijgen! Zo is het ook exact.

En ten tweede rond nou eerst maar een studie af..

18 jarigen denken altijd dat het startsalaris gigantisch is en elke werkgever om ze staan te springen als ze een studie hebben gedaan

Precies :-) Zeker WO studenten komen momenteel moeilijk aan de bak door weinig tot geen werkervaring vergeleken met HBO'ers. Je hebt tegenwoordig ook van die figuren die doen 2 of 3 studies. Zijn uiteindelijk eens 30 ofzo als ze klaar zijn en hebben totaal geen relevante werkervaring.

Ik las trouwens een tijdje terug op Nu.nl dat een groot deel van de MBO'ers verwacht dat ze binnen 5-10 jaar meer dan €5000 bruto per maand verdienen :wave:

Kom op 5 sites toch echt 3000-3500 tegen :S? wat is jou verhaal dan?
Mijn vader heeft geen studie maar zit wel tegen de 70000 per jaar aan... en nee werkt niet voor zichzelf, wel veel cursussen door de jaren heen. <30000 zou beetje zielig zijn eerlijk gezegd

Die websites geven niet aan in welk jaar die cijfers zijn opgemaakt. Sinds de "crisis" zijn de start salarissen toch een heel stuk lager. Je zal als RA inderdaad meer verdienen dan een normale accountant maar ik verwacht zeker geen €40+k per jaar :-)

Het enige beroep wat ik ken waar je redelijk jong al een goede boterham verdiend is Luchtverkeersleider. En terecht overigens.

jezus, al die mensen die denken een startsalaris van 3500 te krijgen... Als tandarts misschien lol

Ik dacht dat de salarissen voor HBO'ers normaal gezien (bijna) altijd lager lagen dan hun equivalent op het WO?

Startsalaris accountancy ligt tussen de 2000-2500 euro (verschil HBO-WO) en ik raad het je af om te studeren want in de nabije toekomst zal het beroep volledig verdwijnen door automatisering, maar veel plezier dermee.
Deels wel, deels niet. Je zal altijd controles en advieswerk blijven houden.

jezus, al die mensen die denken een startsalaris van 3500 te krijgen... Als tandarts misschien lol

Ik dacht dat de salarissen voor HBO'ers normaal gezien (bijna) altijd lager lagen dan hun equivalent op het WO?

Als hij naar startsalaris RA kijkt, dan heb je de postmaster al gedaan en zit je op 3-4 jaar werkervaring, dan kan 3500 wel kloppen maar dan ben je ook gewoon al een jaar of 28

Een RA in business met een jaar of 15 werkervaring pakt wel gewoon 60-100k

Ik heb meerdere keren met hypotheekcontroles op BKR m'n studieschuld opgenoemd gekregen, dus het is wel inzichtelijk voor banken (ed) maar niet perse een probleem.

Mijn advies: Probeer elk jaar met werk je kosten van dat jaar zelf te verdienen, moet echt niet moeilijk zijn want veel is het niet. Of je daarbij eventueel leent om winst te maken op de rente ok, maar ik zou echt aanraden geen geld te lenen om wat dan ook mee te betalen.

Heel simpel: Als je goed terecht komt na je studie kun je ook leven hoe je wilt zonder geleend geld, en als je niet goed terecht komt zit je nog eens met met die schuld aan je been. En... Wat als je na een jaar of wat de studie niet meer wilt of kunt volgen? Wat als je straks heel ander werk wilt? Wat als je naar het buitenland wilt?

Hou de macht bij jezelf, je hebt nog je hele leven om uit te vogelen wat je wilt en zien hoe dat loopt, flexibel en vrij blijven zodat je snel keuzes kunt maken om van te leren is het beste wat je daarbij kunt doen.

En je hebt later veel meer aan wie je wordt door jezelf te weten te redden dan aan geleerde afhankelijkheid.

En again, studiekosten zijn echt te makkelijk te financieren. Een hypotheek en rekeningen en belastingen en leaseauto wordt een stuk lastiger, ook met 3500 loon per maand wat na dat alles echt niet meer zo'n vetpotje is als dat je nu denkt. Je hoeft echt niet luxe te leven om daar elke maand maar net mee uit te komen (in je eentje), doordat je net boven alle premies/toeslagen en volle belasting uitkomt is het eigenlijk gewoon modaal. Dan is die paar honderd euro per maand aflossen jarenlang net het geld waarvan je op vakantie had gewilt.

Laatst bewerkt:
Paar 1000 euro is echt niets.
Heb zelf nog zo'n 17.000 uit staan, vooral door uitloop en buitenlandse stage, en dat is een prima investering geweest.

---------- Toegevoegd om 15:07 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:06 ----------

Of je moet echt gelijk na je studie een gezin willen onderhouden. Anders kom je natuurlijk prima rond als je max 100 euro per maand moet afdragen aan de DUO.

Die studie lening (die in de plaats van studiefinanciering komt) heb je toch tot je 65e jaar tijd om af te lossen?
Tijd zat..

Edit: zie dat je 35 jaar de tijd hebt trouwens.

Jullie Nederlanders moeten belasting betalen als je meer dan 20.000 € op een spaarrekening hebt staan? Wat?

De Belgische methode zou zijn: 4 spaarrekeningen met elk 5000 euro op dan :)

Jullie Nederlanders moeten belasting betalen als je meer dan 20.000 € op een spaarrekening hebt staan? Wat?

De Belgische methode zou zijn: 4 spaarrekeningen met elk 5000 euro op dan :)

HAHA. Ja en als de belastingdienst dan ziet dat je 4 rekeningen hebt en er maar 1 opgeeft dan komt de FIOD bij je langs :D

De Belgische methodezou zijn: 4 spaarrekeningen met elk 5000 euro op dan :)

Je doet de vooroordelen die veel Nederlanders hebben over Belgen, eer aan :o
Het gaat om alles bij elkaar he, niet per aparte rekening. Het is vermogensbelasting dus gaat over je complete vermogen.

Hier is de regel: je mag niet meer dan x-aantal euro rent hebben op één rekening.
Dus als je dat verdeelt over 2 rekeningen, heb je geen probleem meer :)

Hier is de regel: je mag niet meer dan x-aantal euro rent hebben op n rekening.
Dus als je dat verdeelt over 2 rekeningen, heb je geen probleem meer :)

Bijzonder.

Wikipedia:

Belgi heeft geen vermogensbelasting. Vr 2001 was dit een reden voor vermogende Nederlanders om hun fiscale woonplaats van Nederland naar Belgi te verplaatsen. Hiermee kon de heffing van Nederlandse vermogensbelasting voorkomen worden. Mits de woonplaats daadwerkelijk naar Belgi verplaatst werd, was er in zo'n geval overigens geen sprake van belastingfraude.

Wij zijn trouwens n van de weinige Europese landen waar nog vermogensbelasting afgedragen moet worden zie ik net.

Lijkt me wel tof als ik 27 ofs ben en ik gewoon een huis naar mijn smaak kan inrichten, auto kan kopen etc etc.

Ik heb dat, eigen huis, mooi volvo v40 d4... en als mensen vragen hoe heb je dat gefixt op je 24e?
Nou, gewoon goed je best doen op school en zo lang mogelijk doorstuderen... Ik was met 20e al klaar met HBO ICT (4 jaar gestudeerd), geen zin om al te gaan werken dus toen maar een Universitaire master Communicatie erachteraan gedaan (2 jaar gestudeerd). Er was wel een mogelijkheid om te promovoren maar daar had ik geen zin in dus gewoon gaan werken bij een ICT bedrijf. Het feit dat ik een MSc titel heb zorgt er daarom ook meteen voor dat ik makkelijk aangenomen wordt en goed betaald krijg. Ook zijn de doorgroei mogelijkheden enorm aangezien je wel WO master hebt.

Daarom mijn advies, gewoon doorstuderen! Die studieschuld kun je uiteindelijk gemakkelijk terugbetalen.... DUO vraagt erg weinig rente en je mag het in 30 jaar ofzo terug betalen dus tijd zat!

---------- Toegevoegd om 15:35 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:33 ----------

De Nederlandse, 2 met elk 19.000. :cool:

Not true! Ze pakken al je geld samen, alle rekeningen op jou naam worden opgeteld (zelfs deposito's)
Je zult hier in nederland de vermogensbelasting bijna niet kunnen omzeilen

Ik zeg ook niet dat het alletwee jouw eigen rekeningen moeten zijn :D
Snapte alleen niet wat het voordeel is om het over 4 rekeningen te verdelen.

Anyway, ik heb nog nooit een positief eigen vermogen gehad, dus maak me daar niet zo druk om.

Gewoon lekker lenen, als je na je opleiding geen baan kan vinden of echt weinig verdient hoef je niks terug te betalen of heel weinig.
Dus je komt nooit in de problemen ofzo, die regelingen zijn gewoon heel gunstig (of is het de laatste jaren drastisch veranderd?)

Gewoon lekker lenen, als je na je opleiding geen baan kan vinden of echt weinig verdient hoef je niks terug te betalen of heel weinig.
Dus je komt nooit in de problemen ofzo, die regelingen zijn gewoon heel gunstig (of is het de laatste jaren drastisch veranderd?)

De verandering is dat het een lening is en geen basisbeurs meer, maar je heb 35 jaar de tijd om dit terug te betalen en je hoeft pas te beginnen te betalen als je meer verdient dan het minimumloon.
(Gaat dan over het leningsstelsel voor hbo en uni studenten.

A-ha. Heb daar dus geen verstand van. Misschien iemand die weet hoe dit in de praktijk kan lopen als je liegt (of eh, handelt uit onwetendheid en het daarom niet meldt)?

Recent(dit jaar)nog een hypotheek afgesloten waarbij ze bij het afsluiten nog navraag deden of ik een studieschuld had. Hierop nee geantwoord terwijl ik deze wel heb(20.000)Deze word in januari wel kwijtgescholden maar zoals eerder al vermeld: studieschuld is niet BKR geregistreerd.

Terug
Naar boven