Fitness Seller

Jullie meningen betreft studieschuld?

Hier noem je inderdaad ook nog eens een paar belangrijke punten. Voor mij heeft het ook wat 'extra' gegeven, gezien ik door te lenen vrij makkelijk het risico kon hebben om zelf te ondernemen, i.p.v. dat ik in loondienst ergens moest gaan, wat ook goed heeft uitgepakt.

Wat doe je nu qua baan, jij zat in de financiele sector herinner ik me?

Same, hij heeft 174k schuld, en heeft al bijna 3 jaar z'n brevet, maar kan geen werk vinden als piloot. Hij schat zelf dat ie dit de komende jaren ook niet gaat vinden.

Investment banking

-

Laatst bewerkt:
In Duitsland hoef je sinds kort geen collegegeld meer te betalen, ook niet als je buitenlands bent.
Misschien handig voor mensen die de Duitse taal machtig zijn en in de buurt van de grens wonen.

Maar zag net iets over vermogensbelasting, daar heb ik nooit over nagedacht. Ik moet dus oppassen dat ik niet over de 21k heen ga? Want om nou verlies te maken met lenen is ook niet echt nuttig lijkt me.

Geldt wel enkel op het bedrag dat je boven de 21k spaart. Iets erover heen gaan is dus geen ramp, bij bijv. 25k wordt je 'slechts' over 4k belast.

Hoeveel houd je over aan maximaal lenen en apart zetten?

Is dit de moeite waard voor de mogelijke problemen die het veroorzaakt?

Geldt wel enkel op het bedrag dat je boven de 21k spaart. Iets erover heen gaan is dus geen ramp, bij bijv. 25k wordt je 'slechts' over 4k belast.

Gaat het dan om 20K+ over je spaarrekening of ook gewoon over 20k+ over je normale betaalrekening?

Daarnaast is het zo dat je daar ook weer je studieschuld van kan aftrekken voor het bedrag boven de 2900 euro.

Quote van http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/studieschuld-aftrekken-in-box-3/

"Dus stel: vermogen. € 30.000, vrijstelling € 21.139, belast € 8.861.

Daarnaast stel studie schuld: € 5.000, niet aftrekbare drempel € 2.900, aftrekbaar € 2.100.

Belast vermogen € 8.861 min aftrekbare schuld € 2.100, blijft belast vermogen € 6.761."

Voor veel mensen hier zal dus gelden dat je vermogen niet eens wordt belast omdat je studieschuld al zo hoog is.

Daarnaast is het zo dat je daar ook weer je studieschuld van kan aftrekken voor het bedrag boven de 2900 euro.

Quote van http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/studieschuld-aftrekken-in-box-3/

"Dus stel: vermogen. € 30.000, vrijstelling € 21.139, belast € 8.861.

Daarnaast stel studie schuld: € 5.000, niet aftrekbare drempel € 2.900, aftrekbaar € 2.100.

Belast vermogen € 8.861 min aftrekbare schuld € 2.100, blijft belast vermogen € 6.761."

Voor veel mensen hier zal dus gelden dat je vermogen niet eens wordt belast omdat je studieschuld al zo hoog is.

Bedankt! Wist ik niet.

Gaat het dan om 20K+ over je spaarrekening of ook gewoon over 20k+ over je normale betaalrekening?

Heeft niets met je rekening te maken ansich. Het is vermogensbelasting, dus je complete vermogen wordt belast ongeacht op welke rekening het staat. Als je thuis 100 kilo zilver hebt liggen dien je dat ook op te geven ;)

vermogenbelasting:roflol: gewoon pinnen en onder de matras

3500 startsalaris :roflol: 10/10 dreams bro. is trouwens ook maar iets van 2200 netto poverty life

geld lenen :roflol: paar uurtjes naast je studie werken en je hoeft geen fl**ker te lenen. Of leen wat geld van je ouders die vragen 0.00 rente.

geld lenen :roflol: paar uurtjes naast je studie werken en je hoeft geen fl**ker te lenen. Of leen wat geld van je ouders die vragen 0.00 rente.

Als ze studiefinanciering gaan afschaffen is dat wel moeilijk voor nieuwe studenten.
Huur, eten, uitgaan, kleding etc. etc.
Dat valt niet te doen met een bijbaan, just saying.

Als ze studiefinanciering gaan afschaffen is dat wel moeilijk voor nieuwe studenten.
Huur, eten, uitgaan, kleding etc. etc.
Dat valt niet te doen met een bijbaan, just saying.

Jawel, gewoon meer werken, meer studeren minder feesten minder trainen.. :) Makkelijk is het he??

is het niet zo dat je als Nederlander gratis kunt studeren in Zweden? een vriend van me gaat het doen op de uni, weet niet hoe het zit met hbo opleidingen

Jawel, gewoon meer werken, meer studeren minder feesten minder trainen.. :) Makkelijk is het he??

Meer werken gaat ten koste van je studie, en kost je op den duur dus alleen maar meer.

Ik heb in vakanties en de weekenden altijd wel een bijbaantje gehad, maar dat is eerder een extraatje dan dat je er structureel in je levensonderhoud kunt voorzien.

.

Laatst bewerkt:
Gewoon maximaal 20 uur per week werken (vind de balans) en leen bij wat je nodig hebt. Maximaal lenen zou ik niet doen, maar elke maand 175,- erbij lenen valt mee. Daarnaast blijft de aanvullende beurs er.

Dit is echt makkelijk praten. Bij veel werkgevers werk je namelijk 8-12h. Zelf werk ik 15h per week met een 8h contract, genoeg collega's die 6h krijgen;) dit moeten de leukste tijden van je leven zijn, dan wil je toch niet als armoedzaaier of slaaf leven..

Dit is echt makkelijk praten. Bij veel werkgevers werk je namelijk 8-12h. Zelf werk ik 15h per week met een 8h contract, genoeg collega's die 6h krijgen;) dit moeten de leukste tijden van je leven zijn, dan wil je toch niet als armoedzaaier of slaaf leven..

+1

Ik werk 20 uur en leen maximaal bij. Ik leef de leven matties

Terug
Naar boven