Dacht het niet. Met de nieuwe ontdekkingen die de wetenschap heeft gedaan, zijn er de afgelopen decennia talloze nieuwe vragen/problemen aan het licht gekomen. Wie zegt dat dit niet oneindig doorgaat?
Waarom zou het oneindig door gaan? Heb je zo weinig vertrouwen in de mens dat je denkt dat de wetenschap alleen maar achteruit gaat? Er zijn nieuwe vragen aan het licht gekomen, maar we kunnen die vragen stellen omdat we steeds meer weten.
Verdiep je eens in de kwantummechanica...
Ik neem niets aan. Enkel de optie dat er een kracht achter de deeltjes kan zitten, die ervoor zorgt dat ze zich gedragen op de manier dat ze doen.
Wat is natuur dan volgens jou?
Zoals ik al zei, het is een mogelijkheid dat die kracht er is, maar watvoor rede heb je om aan te nemen dat die er is?
Natuur voor mij? Energie en alle manieren waarop het zich uit (alle elementaire deeltjes)
Weet jij waarom wij bestaan? Weet jij of iets ons leven stuurt en zo ja, waarom?
Laten we de gebruikelijke religies er nou eens buiten houden. Als ik zeg dat er misschien iets zoals een hogere macht kan zijn, wordt ik dan meteen in een hokje als Christen/Moslim etc. gestopt? Of suggereer ik dan dat hetgeen waar de wetenschap niet uitkomt misschien toch te verklaren is door een kracht die wij niet kunnen waarnemen? Waarom gedraagt een foton zich als een deeltje, maar zodra men dat wil meten, als een golf?
Zolang er dus niemand gelijk heeft, vind ik dat atheïsten zich net zo gedragen als zwaar gelovige Christenen (bijvoorbeeld). Niemand heeft bewijs, wat dat betreft wil ik open minded blijven: alles is mogelijk, totdat er iets/iemand is die het tegendeel bewijst.
Het was niet mijn bedoeling om alle deïsten in hetzelfde hokje te plaatsen als theïsten, dus ook jou niet.
Maar waarom zou een hogere macht verantwoordelijk zijn voor de deeltje/golf dualiteit? Ben je het er niet mee eens dat omdat wij mensen beperkingen hebben, wij geneigd zijn te denken dat het heelal niet gewoon zo kan zijn als het is. Ook al is het vreemder dan wij ons ooit voor hadden kunnen stellen. Waarom zou er bijv. een hogere macht zitten achter het onzekerheidsprincipe? Waarom is kwantummechanica zo vreemd? Is het omdat wij de waarheid niet mogen weten van een mogelijke hogere macht?
Of is het omdat het nooit een evolutionair voordeel heeft gehad voor ons om de wetten van de kwantummechanica te begrijpen?