Eigen keuze speelt ook een rol natuurlijk. Mensen mogen natuurlijk het geloof kiezen dat ze willen. Het feit dat mensen regelmatig geïndoctrineerd worden met bepaalde religieuze ideeën is natuurlijk fout, maar lang niet iedereen is vanwege indoctrinatie aanhanger van het betreffende geloof.
Ja, is dat zo? Verklaar dan deze eens: hier is de overgrote meerderheid christen.. in noord Afrika moslim etc... door vrije keuze?
Neen door het condioneren vanaf jonge leeftijd... en veel erger: overal lijden er ganse bevolkingsgroepen aan de 'keuze' die anderen voor hun maken.. (onderdrukking van vrouwen etc)
Ik maak hier uit op dat je niet alleen de filosofie en bijv. kwantummechanica het liefst in de prullenbak ziet, maar ook de vrijheid van mensen om te geloven wat ze willen. Misschien had je beter kunnen schrijven: "De extreme indoctrinatie die binnen sektes en groepen van de grotere religies plaatsvindt is beperkt de vrijheid van de mens op het gebied van geloof." Als je dit bedoelt ben ik het met je eens, ik vind echter dat niemand het alleenrecht heeft om religies en handelswijze van ouders te verbieden, zeker niet op het gebied van controversiele onderwerpen als het geloof.
oooww wie voelt zich zo superieur om te weten wat anderen 'bedoelen'.. je gaat me nu even snel verbeteren?
Wel, thx bro.. dat is voor een deel wat ik bedoelde..
Mijn inziens probeerde je in je vorige post precies hetzelfde als hetgeen je nu beschrijft...
Natuurlijk mag je dat vernoemen. Ik hoop inderdaad dat jij je niet superieur voelt dan anderen. Zelf ben ik ook tegenstander van deze indoctrinatie. Zelf zal ik er echter niet bij verkondigen wat men dan wél moet geloven, aangezien er (voor mij althans) geen bewijzen wat nou de absolute waarheid is.
ik doe niemand 'iets' geloven.. mijn doel is al diegene die afkomen met: "ik heb de waarheid, volg me (en stort op mijn rekening) en je zal de hemel bereiken, volg me niet en je bent gedoemd" die zal ik constant het leven zuur maken door aan te tonen dat ze niks meer "waarheid" te boeden hebben dan ieder ander religieuze fantaseur op de andere hoek van de straat..
Thor of Odin kunnen even goed bestaan als de ouwe sadist uit de bijbel!
Nu ben je aan het generaliseren. Juist veel gelovigen staan open voor andere ideeën. Eigenlijk is iedereen gelovig, want iedereen heeft er wel een mening over. Hitler leefde inderdaad in een eigen wereld, wat hem echter zo gevaarlijk maakte was het superieure zelfbeeld van zijn overtuigingen, iets dat niemand zal moeten hebben.
schuldig aan het gerenaliseren.. 
maar je kan niet ontkennen dat de meeste religies uiterst conservatief zijn en weinig ruimte laten voor vernieuwing..
Over dat 'superieur' zelfbeeld.. VEEL religieuzen vertonen een dergelijke ingesteldheid.. Heb in mijn leven weinige gezien die leefden zoals in het nieuwe testament naar voor wordt gedragen!
De hogere clerici leven als 'God in Frankrijk..' lang leve de ironie
Je mening wat het Vaticaan betreft; je mag daarvan vinden wat je wil. Aangezien ik er nogal neutraal tegenaan kijk en verder geen kennis heb van de eventuele misdaden, zal ik daar verder ook niet op ingaan.
hoog tijd om je daar eens in te lezen..