XXL Nutrition

Kan religie ons iets bieden wat iets anders ons niet kan bieden

@RobertD,
Nou ja de wetenschap en religie staan in mijn ogen aardig tegenover elkaar. Ten eerste probeert de wetenschap de wereld om zich heen te verklaren door bewijzen en religie zegt gewoon hoe het is en niet anders want het staat zo in hun boek. Ten tweede zou in de wetenschap innovatie aangemoedigd moeten worden omdat, zoals Big T al zei, er geen ultieme waarheid is. Geloof daarentegen is heel traditiegetrouw en het zal ook zeker niet makkelijk zijn om ook maar enige verandering ergens in aan te brengen. Wetenschap motiveert de mens om vrij te denken terwijl religie motiveert om je geest op slot te doen, aangezien alles toch al ontdekt is, het enige wat jij hoeft te doen is het te geloven.

Een vraagje voor de gelovigen hier op DBB (weet niet of het er veel zijn). De filosoof Epicurus heeft interessante vraagtekens gezet bij een Almachtige God van goedheid. Hij stelde dat als God het kwaad in de wereld wil tegen gaan maar dit niet kan, hij geen Almachtige God is. Kan hij het wel maar wil hij het niet, dan is het een kwaadaardige God. Wil en kan hij het, waarom is er dan kwaad in de wereld?

Ik geloof trouwens, maar niet in zo'n God van goedheid. Ik geloof dat iets niet uit het niets kan ontstaan. Dit betekent dat ergens in het begin er een entiteit is die het allemaal in werking heeft gezet, alhoewel dit ook weer vragen oproept want als iets niet uit zichzelf kan ontstaan, waar komt dan die entiteit vandaan? Tja, als we alles al wisten zouden zulke vragen niet bestaan.

Laatst bewerkt:
@RobertD,

Ik geloof trouwens, maar niet in zo'n God van goedheid. Ik geloof dat iets niet uit het niets kan ontstaan. Dit betekent dat ergens in het begin er een entiteit is die het allemaal in werking heeft gezet, alhoewel dit ook weer vragen oproept want als iets niet uit zichzelf kan ontstaan, waar komt dan die entiteit vandaan? Tja, als we alles al wisten zouden zulke vragen niet bestaan.

Dat concludeer je dus zomaar ff uit de losse pols? Je bedoelt: Ik kan me er geen voorstelling bij maken hoe het begin eruit moet hebben gezien, of hoe dit kan gebeuren. Dan zeg ik, ik ook niet. Maar je ziet toch zelf ook wel in dat de conclusie die je trekt gebaseerd is op iets dat je het je wel kan voorstellen?

Laatst bewerkt:
De aarde is het paradijs dus je leeft nu.
Jezelf decenia kapot bidden en terug getrokken leven helpt weinig in mijn ogen.
Met hopen kom je nergens.
Daarbij zijn door de eeuwen heen de meest vreselijke moorden/oorlogen/onderdrukkingen plaats gevonden door religie. Zelfs nu gaat deze onzin nog door.

Al kan het misschien nog erger zijn geweest als er totaal geen religie was, maar goed dat weet niemand toch.

Een vraagje voor de gelovigen hier op DBB (weet niet of het er veel zijn). De filosoof Epicurus heeft interessante vraagtekens gezet bij een Almachtige God van goedheid. Hij stelde dat als God het kwaad in de wereld wil tegen gaan maar dit niet kan, hij geen Almachtige God is. Kan hij het wel maar wil hij het niet, dan is het een kwaadaardige God. Wil en kan hij het, waarom is er dan kwaad in de wereld?

Op deze vraag is niet 1,2,3 een antwoord. Als je het echt wil weten moet je bijbel lezen.;)

Dat concludeer je dus zomaar ff uit de losse pols? Je bedoelt: Ik kan me er geen voorstelling bij maken hoe het begin eruit moet hebben gezien, of hoe dit kan gebeuren. Dan zeg ik, ik ook niet. Maar je ziet toch zelf ook wel in dat de conclusie die je trekt gebaseerd is op iets dat je het je wel kan voorstellen?

Nou ja losse pols.. alsof je hier nog nooit over na hebt gedacht toen je zat of stoned was. Mja ik kan het me in zoverre voorstellen dat er iets is dat ik niet begrijp, waarvan ik de vorm misschien niet eens herken als iets met een bewustzijn. Ik kan me dus niet voorstellen wat het "begin" moet zijn, wie of wat dat eerste steentje heeft laten rollen. Ik geef er ook geen naam aan of vorm, zelfs niet als ik er zo over nadenk in me hoofd. Het is iets wat we misschien pas zien als we dood gaan of juist nooit te zien zullen krijgen. Het is iets wat onze hersens misschien niet eens kunnen begrijpen, daardoor ook de onmacht om het je voor te kunnen stellen.

Op deze vraag is niet 1,2,3 een antwoord. Als je het echt wil weten moet je bijbel lezen.;)

Mja ik moet zeggen dat ik de bijbel wel een van de minst aantrekkelijke dingen vind om te gaan lezen.. :P hoopte eigenlijk dat iemand die het boek zelf wel goed heeft gelezen hier een mening over had.

Laatst bewerkt:

Als er geen 'kwaad' is, is er ook geen 'goed', echter worden beiden gecreëerd in je eigen denken door zelf een doel of ideaal beeld te schetsen. Dat geen wat in jouw straatje past van jouw doel noem je goed, alleen zonder doel is alles neutraal.

Geloof zelf niet in een wezen of een wereld achter de schermen.
Het God typetje is gemaakt door het bewustzijn van mens, snap wel hoe ze erbij komen, maar je hebt er geen reet aan.

Wat ik ook mooi vind altijd is dat er ook altijd iets na de dood is als er een God bestaat. Zelfs als er een entiteit verantwoordelijk is voor het begin, dan nog betekent dit niet dat er iets na de dood is. Dood=dood, duh.

Heerlijk topic, jammer dat het weer vervliegt in futiel gezever en opdringerig subjectief gelul. Er is geen mens die het weet, daarom te meer krijg ik een hekel aan de mens die dit wel beweert. Helaas een grote groep, misschien zijn mijn enige zekerheden derhalve de misantropische bewegingen in mij en ben ik gedoemd hier zonder kroost te stoppen, niet voortbestaand als zijnde mijn bestemming. Ik dacht te diep na. Xje

Dood is niks, nul, nada. Het idee dat jij als karakter verder gaat na he leven is inderdaad kompleet absurd, zodra je snapt waar een menselijk karakter uit bestaat.

De aarde is het paradijs dus je leeft nu.
Jezelf decenia kapot bidden en terug getrokken leven helpt weinig in mijn ogen.
Met hopen kom je nergens.
Daarbij zijn door de eeuwen heen de meest vreselijke moorden/oorlogen/onderdrukkingen plaats gevonden door religie. Zelfs nu gaat deze onzin nog door.

Al kan het misschien nog erger zijn geweest als er totaal geen religie was, maar goed dat weet niemand toch.
Het helpt alleen als placebo-effect (wetenschappelijk bewezen). De keerzijde is dat mensen zo teveel waarde zouden hechten aan bidden en daardoor echte hulp gaan weigeren (zoals ook bij kwakzalverij, homeopathie).

Mensen die de Bijbel goed hebben gelezen en begrepen hebben, weten dat er geen echte antwoorden in staan over de grote vragen in het leven. De Bijbel beschrijft een Christelijke God die geen perfectie kan creëren, niet kan vergeven, zeer bloeddorstig is, en alles behalve een voorbeeld van goede moraal vormt.

Hoe kom je bij zeer bloeddorstig? Wie zegt dat een 'goed moraal' wenselijk is, bedoel een moraal is een voor gekauwde keuze van derden, in plaats van een spontane zelfstandige reactie.

een religie is niks anders dan een onzichtbaar vriendje zoals peuters soms fantaseren, alleen noemen volwassen het een "religie " of "geloof", anders zijn ze bang dat ze als debiel worden verklaart, en dat is ook niet vreemd want gelovigen zijn debiel.

Dood is niks, nul, nada. Het idee dat jij als karakter verder gaat na he leven is inderdaad kompleet absurd, zodra je snapt waar een menselijk karakter uit bestaat.

Nou blijkbaar heb jij antwoorden op bepaalde vragen die ik nog niet heb dus hoop ik dat je mij ook kunt verlichten. Waar bestaat een menselijk karakter uit? Welk bewijs heb je daarvoor?

@ BossRoss
Waarschijnlijk heeft hij net zo veel bewijs als elk persoon dat gelooft in god, helemaal geen. Maar met of zonder bewijs klinkt mij het waarschijnlijker dat er niks is als dat er een god is. Mensen hebben dat eeuwen geleden bedacht (toen ze nog dachten dat de aarde plat was)... Waarschijnlijk zaten de schrijvers van de bijbel gewoon zwaar te trippen op een drug dat ze al die rare verhalen schreven. Na de dood is er niks althans 90% zekerheid zou ik zeggen

@ BossRoss
Waarschijnlijk heeft hij net zo veel bewijs als elk persoon dat gelooft in god, helemaal geen. Maar met of zonder bewijs klinkt mij het waarschijnlijker dat er niks is als dat er een god is. Mensen hebben dat eeuwen geleden bedacht (toen ze nog dachten dat de aarde plat was)... Waarschijnlijk zaten de schrijvers van de bijbel gewoon zwaar te trippen op een drug dat ze al die rare verhalen schreven. Na de dood is er niks althans 90% zekerheid zou ik zeggen

Is er voor een mier iets na de dood? Voor een eend? De mens is precies hetzelfde. Ik snap echt niet dat mensen dat niet snappen.

Is er voor een mier iets na de dood? Voor een eend? De mens is precies hetzelfde. Ik snap echt niet dat mensen dat niet snappen.

Zul jij even met je mond vol tanden staan wanneer je voor de hemelpoorten aankomt :D. Vind het wel jammer hoe overtuigd jij van jezelf bent. Er zijn zat dingen in de wereld waardoor sowieso jouw standpunt niet meteen het logische standpunt hoeft te zijn. Dit wil ook niet zeggen dat er een man met een lange baard op ons aan het wachten is op een plek die de hemel heet. Er zijn erg veel rare dingen in het leven, neem bijvoorbeeld de bijna-dood ervaringen die bij zo goed als iedereen hetzelfde wordt beschreven, deja vú en het soms kunnen beschrijven of tekenen van plekken waar je nog nooit bent geweest, etc. Ik snap eigenlijk juist niet hoe jij zo simpel kan geloven in "niks". Heb je daar nog een bepaald beeld bij?

Zul jij even met je mond vol tanden staan wanneer je voor de hemelpoorten aankomt :D. Vind het wel jammer hoe overtuigd jij van jezelf bent. Er zijn zat dingen in de wereld waardoor sowieso jouw standpunt niet meteen het logische standpunt hoeft te zijn. Dit wil ook niet zeggen dat er een man met een lange baard op ons aan het wachten is op een plek die de hemel heet. Er zijn erg veel rare dingen in het leven, neem bijvoorbeeld de bijna-dood ervaringen die bij zo goed als iedereen hetzelfde wordt beschreven, deja vú en het soms kunnen beschrijven of tekenen van plekken waar je nog nooit bent geweest, etc. Ik snap eigenlijk juist niet hoe jij zo simpel kan geloven in "niks". Heb je daar nog een bepaald beeld bij?

Voor alles is een verklaring, alleen wij hebben niet voor alles een verklaring. Een hemelpoort, daar ga ik niet eens serieus op in, maar ik neem aan dat je dat dan als een metafoor bedoelt. Ga eens na wat er gebeurt als een dier dood gaat, maakt niet uit welke. Het lichaam houdt ermee op, en de hersenen zijn een deel van dit lichaam. Ik neem aan dat je niet gelooft dat een mier ook naar de hemel gaat. Maar het enige verschil tussen jou en een mier is dat jouw hersenen verder zijn ontwikkeld en dat je zelfbewustzijn hebt.
Persoonlijk vind ik maar weinig dingen echt raar en bijna onmogelijk in het leven. Dingen zoals een deja vu, of bijna doodervaringen: Dit zijn gewoon zaken die je hersenen creeren, niets on of -bovennatuurlijks aan.
Wat ik vaak tegen mensen zeg die geloven in een hemel oid is: Sinds wanneer gaan we naar de hemel? Sinds de romeinen? Sinds de eerste beschavingen zeg 5000 jaar terug? Of toen we nog amper zelfbewustzijn hadden paar 100.000 jaar terug? Nog eerder?
Als je tegen het leven aankijkt als natuurlijke processen is het helemaal niet zo lastig voor te stellen.
En dan heb ik nog niet eens het volgende behandelt: Er is nog nooit, echt nog nooit ook maar enige serieuze aanwijzing geweest voor leven na de dood. Sowieso, wat van jou gaat dan ergens naartoe na de dood? Al je herrineringen, je persoonlijkheid, wat in de volksmond de ziel wordt genoemd, dat zijn gewoon wat chemische stofjes opgeslagen in je hersenen..Dat je iets niet snapt, betekent niet dat er iets bovennatuurlijks is, maar dat je het (nog) niet snapt. En dat laatste geldt natuurlijk ook voor mij.

Edit: En dat beeld bij niets? Ik neem aan dat je bedoelt na de dood? Simpel, je hersenen doen het niet meer dus je bent weg. En uiteindelijk wordt je verteerd of verbrand.

Laatst bewerkt:
Nou blijkbaar heb jij antwoorden op bepaalde vragen die ik nog niet heb dus hoop ik dat je mij ook kunt verlichten. Waar bestaat een menselijk karakter uit? Welk bewijs heb je daarvoor?

DNA, en je geheugen uit situaties. Elke situatie beïnvloed jouw karakter meer of minder, je verandert dus continu.

Terug
Naar boven