XXL Nutrition

Kan religie ons iets bieden wat iets anders ons niet kan bieden

Er is geen leven na de dood, ook al is er niemand die het fysiek kan bewijzen. Er is geen god, al is er niemand die het fysiek kan bewijzen.
Het zijn allemaal hersenspinsels die voortkomen uit onze oerangst om te sterven. En dit is echter wel fysiek te bewijzen. Persoonlijk mogen ze van mij het geloof verbannen, als ze beginnen met de islam dan:P

Waarschijnlijk blijven er dingen ondoorgrondbaar, zoals waar het heelal eindigt en wat daar dan achter zit of juist niet zit. Echter al die geloofsgrapjes en leven na de dood etc, welke sowieso niet inherent aan elkaar verbonden zijn, geloof ik niet. Het brein is verschrikkelijk krachtig. Het lichaam en vooral het brein is zo veel complexer en genialer opgebouwd dan nu te begrijpen is. Daarin zullen ook zeker, maar dan ook zéker de sleutels liggen tot karakter, bijnadoodervaringen, alles wat er in je lichaam gebeurt wordt door je brein geregeld. Je politieke mening, je herinneringen, alles. Ook hoe gespierd je bent.
Echt waar? Ja, want het brein geeft groeihormoon af, is de baas over je basale metabolic rate, geeft eetlust, delen van herstelvermogen, pijnbeleving etc. En dat zijn nog maar basale functies.
Het is dus ook vrij denkbaar dat mensen een standaard angst tot dood hebben, gevoelig zijn voor macht en (soms valse) hoop. Waaronder leuke ideeen als leven na de dood.

Laatst bewerkt:
Ik hoorde laatst een mooie uitspraak van een bekende atheïst op YouTube die hier op aansluit, het ging ongeveer als: mensen die moeilijk kunnen leven met het idee dat hun leven eindig is (of kort) zouden zich juist moeten richten op de wetenschap, en niet religie. Want het is de wetenschap die op een dag een manier zal vinden om het leven te verlengen, te verbeteren en te verspreiden over het heelal. En niet religie met al haar waanbeelden die tot niets leiden.

Ik hoorde laatst een mooie uitspraak van een bekende atheïst op YouTube die hier op aansluit, het ging ongeveer als: mensen die moeilijk kunnen leven met het idee dat hun leven eindig is (of kort) zouden zich juist moeten richten op de wetenschap, en niet religie. Want het is de wetenschap die op een dag een manier zal vinden om het leven te verlengen, te verbeteren en te verspreiden over het heelal. En niet religie met al haar waanbeelden die tot niets leiden.

Idd, en als je dan toch echt gelooft dat je moet leven zoals in de bijbel staat enz, met als belonging het eeuwige leven, dan moet je in een klooster gaan leven. Want waarom zou je een beetje geloven en de regels maar ten dele volgen en riskeren dat je het alsnog misloopt.
Maarja, religieuzen en logica...

Laatst bewerkt:
Idd, en als je dan toch echt geloofd dat je moet leven zoals in de bijbel staat enz, met als belonging het eeuwige leven, dan moet je in een klooster gaan leven. Want waarom zou je een beetje geloven en de regels maar ten dele volgen en riskeren dat je het alsnog misloopt.
Maarja, religieuzen en logica...

Hahah dat heb ik altijd al een beetje vreemd gevonden, wel overtuigd zijn van het feit dat een of ander geloofsboek de weg wijst in hoe te leven maar dan wel erg selectief zijn in wat je dan echt in je leven moet gebruiken en wat niet want "niet alles is meer van toepassing".

Ik ben wel benieuwd naar jouw ideeën van hoe dit alles is ontstaan en in hoeverre jij denkt dat de ruimte is ontstaan door processen die eraan voorafgingen of dat de ruimte de eeuwigheid is waar vroeg of laat alles in verdwijnt?

Terug
Naar boven