XXL Nutrition

Kastnation 2020

Waarom hebben ze je ook niet op hematocriet geprikt?

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.362
Wat was de reden om bloed te prikken? (Ik heb de rest van het topic niet gevolgd.)

Die CK-waarde is vrij gangbaar voor mensen die trainen. Weet niet of je orals gebruikt, maar dat kan ASAT/ALAT natuurlijk verhogen. Door training kan dit ook verhogen, al is dan de waarde van ASAT meestal hoger dan dat van ALAT. Gezien je bilirubine en GGT normaal zijn, zou ik me daar niet zo zorgen om maken als er geen aanleiding is om te denken dat je lever iets mankeert.

Wil je zekerheid? Train een week niet (ook niet injecteren, dat kan ook CK verhogen) en meet opnieuw.

Zou wel vitamine D suppleren.

Heb me laten prikken in mijn 10e week van mijn cruise op 250mg test per week. Ze heeft alles genoteerd wat ik gebruik en gaat het onderzoeken.

@Galen is er iets waar ik me nog druk om moet maken me lever waardes waren ook idd hoog en nee gebruikte geen orals. Is het iets waar ik me druk om moet maken die lever waardes?

• #3.363
En ja vitamine D slikte ik al maar ik ga het toch verhogen heb dit altijd wel gehad te kort aan vitamine D. Zal ook zo blijven in NL met een wat donkerdere kleurtje.

Ben ik de enige die het grappig vind dat er een '!' staat achter je testosteronwaarde? :roflol:

• #3.366
Maakt niet uit, als hemoglobine normaal is is hematocriet dat ook (met normale MCV-waarde).

• #3.368
Ik ben gisteren begonnen met me blast dus we gaan gewoon door maar de orals gaan er sowieso uit want me lever is al lichtelijk verhoogd.

• #3.369
Werd zojuist terug gebeld door de huisarts. Ze gaf aan dat inderdaad CSK te maken kan hebben met extreem sporten en zoals @Galen dat al aangaf zei zij het ook. Tijdje niet sporten en dan opnieuw bloedprikken voor de zekerheid.

@Galen enig idee wat ik zelf hieraan kan doen buiten goed eten/rust. Dat ik toch me CSK waarde iets naar beneden kan halen?

Hoort toch gewoon bij fanatiek trainen, doe je weinig aan volgens mij..

Werd zojuist terug gebeld door de huisarts. Ze gaf aan dat inderdaad CSK te maken kan hebben met extreem sporten en zoals @Galen dat al aangaf zei zij het ook. Tijdje niet sporten en dan opnieuw bloedprikken voor de zekerheid.

@Galen enig idee wat ik zelf hieraan kan doen buiten goed eten/rust. Dat ik toch me CSK waarde iets naar beneden kan halen?
Nu je niet meer sport, heb je zin om eens mee te gaan naar een bingo avond?

• #3.372
Hoort toch gewoon bij fanatiek trainen, doe je weinig aan volgens mij..

Ik zeg maar wat he ik train best weinig me benen, stel je voor ik train mijn benen meer en geef mijn bovenlichaam wat meer rust want ik merk echt wel dat me bovenlichaam gesloopt is en pijn doet omdat ik zwaar til. Kan het zo zijn dat omdat ik te snel bovenlichaam (te weinig rust) train waardoor die waarde zo hoog ligt?

Heb wel weken dat ik bijvoorbeeld 2/3 x in 1 week gewoon 150+ bankdruk voor aantal reps.

Ik zeg maar wat he ik train best weinig me benen, stel je voor ik train mijn benen meer en geef mijn bovenlichaam wat meer rust want ik merk echt wel dat me bovenlichaam gesloopt is en pijn doet omdat ik zwaar til. Kan het zo zijn dat omdat ik te snel bovenlichaam (te weinig rust) train waardoor die waarde zo hoog ligt?

Heb wel weken dat ik bijvoorbeeld 2/3 x in 1 week gewoon 150+ bankdruk voor aantal reps.
Waarom maak je je zo druk om die waardes.....

Gewoon niet trainen, dan weet je zeker dat het daardoor komt.

Conclusie, shit mijn bloedtest schrik ik van, maar ik ben net begonnen met blasten dus alle adviezen negeer ik lekker :haha:

• #3.379
Conclusie, shit mijn bloedtest schrik ik van, maar ik ben net begonnen met blasten dus alle adviezen negeer ik lekker :haha:

hahaha, valt best mee leverwaarde lichtelijk verhoogd en ja hoge CK waarde komt blijkbaar vaak voor bij sporters. Alhoewel bijna 1800 wel extreem hoog is.

Leverwaardes kan ik best begrijpen ik heb veel orals geslikt begin 2019. In de toekomst laat ik orals er lekker uit en zoals je weet ben ik ook gek op tren geweest wat er ook uit is.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Vonk
  • #3.380
Verhoogde serumactiviteit van creatinekinase: meestal geen teken van ziekte
21-01-2004
In het ook voor de sportgeneeskunde interessante artikel van collega Wokke (2003:1998-2000) beschrijft hij oorzaken van verhoogde activiteit van creatinekinase (CK) in het serum. Onder het kopje ‘trauma van de spier’ (in de tabel) vermeldt hij onder andere ‘excessieve inspanning’. Eén van de oorzaken die wij ooit vaststelden en die hij niet vermeldt, is het gebruik van onder andere anabolen en krachttraining.
Bij een bodybuilder die wij controleerden, vonden wij waarden ruim boven de 3000 U/l, dat wil zeggen een verhoging van ongeveer 20 keer de norm in ons ziekenhuis. Omdat wij meer bodybuilders hebben gecontroleerd en ook bij deze patiënt vaker de CK-activiteit hadden bepaald, concludeerden wij dat de spieropbouwende medicatie die hij gebruikte (eventueel in combinatie met de training) vrijwel zeker de oorzaak van de hoge waarde moet zijn geweest en niet de training.
Verder viel ons in het artikel op dat er aan de hand van een fietstest1 werd gekeken naar het effect van inspanning op de hoogte van de CK-activiteit. Hoewel zware intervaltraining een verhoging van deze activiteit kan geven tot 1-6 μmol/s/l,2 en 10 μmol/s/l zelfs gezien wordt als een criterium om minder intensief intervaltraining te doen (om overtraining te voorkomen), wordt fietsen met concentrische contracties toch als een veel minder spierschadeprovocerende beweging gezien dan lopen (marathon) met con- en met name eccentrische contracties. CK-waarden van 5 maal het normale niveau zijn in de sportgeneeskundige praktijk geen reden voor nader onderzoek als daarvoor intensieve training met eccentrische contracties is verricht.

Terug
Naar boven