AndroidHealthClinic

1e x Testosteron Enanthaat log (250mg E4D)

• Topic Starter Topic Starter
28 dagen na laatste inject

Op advies van @AK en @Onit sinds donderdag als van ouds all out en ik plus weer op alle oefeningen. De buikkrampen zijn gelukkig ook helemaal weg. Libido is hoog, kracht is goed, heb weinig te klagen. Wel heb ik echt inmens veel spierpijn de dagen na de training, dat begint soms al in de avond als ik vroeg train.

Supps zeker aanrader NAC, Detox One en Potassium. Allemaal verkrijgbaar bij xxlnutrition.

• Like
Waarderingen: UA
35 dagen na laatste injectie

Vrijdag helaas een hamstring blessure opgelopen (zweepslag)
Was volledig mijn fout, ik wijk nooit af van mijn schema, maar mijn maat waarmee ik train wou ipv RDL weer een keer normaal deadliften. Wij dus maar gewichten erop knallen tot ik bij de 180 was die deed ik easy 7x bij de 8e leek het alsof mijn linker hamstring scheurde... Dit is mijn eerste echte blessure die ik heb opgelopen. Lig zeker een paar weken eruit loop ook mank.

UB blijf ik uiteraard hard trainen en LB rechter been zal ik unilateraal trainen.

Voorderest gaat het eigenlijk heel goed, kracht, libido, slaap etc is top dus niks te klagen.

Hoe weet je dat je er een paar weken uit ligt en waarom blijf je je rechter been trainen, als je linker been niet getraind kan worden? Dan ga je een disbalans krijgen

Ik zou ook niet de ene kant wel andere kant niet trainen. Probeer oefeningen te doen om eromheen te werken, wellicht leg ext isolatie quads wel kan en eventueel kuiten.

Hield je wel controle over het gewicht bij de rdl, vaak zie je als men het gewicht laat zakken de zwaartekracht het meest doet en het onderin word opgevangen. Dan ga je van bijna geen spanning naar een immense spanning op de hamstrings en dan word het spannend.

Andersom gebeuren zo ook de knie blessures bij squat patronen en leg press variant oefeningen.

Houd controle (tut) gedurende de hele set op de spier dan zit je vaak wel veilig.

Hoe weet je dat je er een paar weken uit ligt en waarom blijf je je rechter been trainen, als je linker been niet getraind kan worden? Dan ga je een disbalans krijgen
Die krijg je sowieso, andere been blijven trainen.

1. Meta-analyse algemeen effect

Deelnemers: gezonde volwassenen

Interventie: unilaterale krachttraining

Resultaat: gemiddeld +7,8% krachttoename in het ongetrainde been/arm.

Conclusie: duidelijke cross-education, vooral via neurale adaptatie.

2. Onderlichaam, unilaterale training

Deelnemers: mannen & vrouwen, onderlichaam oefeningen

Resultaat: significante verbeteringen in 1-RM, maximale vrijwillige contractie (MVC), piekkracht → SMD 0,39–0,61.

Extra: eccentrische training effectiever voor isometrische kracht dan concentrische.

Conclusie: unilaterale beenoefeningen verbeteren ook de kracht van het andere been.

3. Mechanismen overzicht

https://physoc.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1113/EP091881

Type: review paper

Bevindingen: cross-education komt niet door hypertrofie, maar door neurale veranderingen:

verhoogde corticospinale excitabiliteit

verminderde interhemisferische remming

Conclusie: effect is vooral “centraal” (hersenen/zenuwstelsel).

4. Moderne review (principes)

https://link.springer.com/article/10.1007/s00421-024-05472-9

Type: review (2024)

Inhoud: recente inzichten in trainingsmethodes en effectgrootte.

Conclusie: cross-education is praktisch inzetbaar in revalidatie, vooral met hogere intensiteit en excentrische training.

5. ACL-revalidatie (knie)

Deelnemers: patiënten na ACL-reconstructie

Resultaat: trainen van het gezonde been → significant meer krachtbehoud in het geopereerde been (SMD ~0,60 na 8–12 weken).

Conclusie: toepasbaar in fysiotherapie, voorkomt krachtverlies in het geblesseerde been.

6. Immobilisatie van arm

Deelnemers: gezonde proefpersonen, arm geïmmobiliseerd

Resultaat: zonder training → 20–30% krachtverlies.
Met cross-education (andere arm trainen) → slechts ~13% krachtverlies en spiermassa beter behouden.

Conclusie: unilaterale training beschermt zelfs spiermassa in geïmmobiliseerd lidmaat.

---

7. Neurofysiologische mechanismen

https://www.josam.org/josam/article/view/54/72

Type: overzicht

Bevindingen: EMG, neuroimaging en hersenonderzoek bevestigen:

motorische cortex activeert beide kanten deels

“cross-activation” en “bilateral-access” modellen verklaren effect

Conclusie: sterke onderbouwing dat het zenuwstelsel de sleutel is.

• Like
Waarderingen: UA
42 dagen na laatste inject,

Trainingen gaan lekker, op de meeste oefeningen boek ik goede progressie. Mijn hamstring voelt gelukkig al wat beter, kan weer normaal lopen. Voor ik 'm echt goed kan belasten dat gaat nog wel een aantal weken duren. Al met al niet veel van de 'dip' gemerkt. Dit is ook gelijk mijn laatste update na de kuur. Zal binnenkort nog een topic starten over de 2e kuur plan, tot dan.

Terug
Naar boven