AndroidHealthClinic

kcalverbruik slaap vs niets doen

critmonster

Freaky Bodybuilder
Waardering
449
Ik vroeg me af of iemand een onderzoek/artikel heeft over hoeveel verschil er is tussen de hoeveelheid kcal die je verbruikt wanneer je slaapt, en hoeveel kcal je verbruikt wanneer je wel wakker bent, maar eigenlijk niets doet (tv kijken, computer...).

Logisch nadenken ook. Het energieverbruik van activiteiten zoals tv kijken of gewoon zitten zijn afhankelijk van de inspanning en het zuurstofverbruik. Je energieverbruik 's nachts is 'vertegenwoordigd' door je BMR, niet door inspanning of een verhoogd zuurstofverbruik. Overdag in rust verbruikt je BMR dus 81,1kcal (jou berekening als voorbeeld) + de energie die het kost om overeind te zitten (70 kcal), en je te concentreren op de televisie of simpelweg op het blijven zitten.

Het verschil tussen slapen, en wakker zijn en niks doen is dus nog wel aardig groot. Niet +/- 10 kcals zoals ik uit jou post opvat, maar wel 70 kcals. Het zou toch raar zijn als je 's nachts in slaap meer kcals verbruikt dan overdag terwijl je wakker bent.

Wat overigens niet betekent dat je in de cut zo weinig mogelijk moet slapen

Inderdaad, ook belangrijk voor je herstel. In je slaap maak je veel groeihormonen aan en rust je optimaal.

Terug
Naar boven