- Waardering
- 2.963
Dit is een van de meest fantastische religieuze drogredeneringen die ik ken en echt helemaal nergens op slaat. Het doet lijken alsof ergens in geloven een compleet ander iets is dan 'wetenschappelijk bewezen zijn', daar zelfs onverenigbaar mee is. Volgens mij zijn het twee uiteinden van één spectrum.
Mensen die 'geloven' doen dat nl. ook met een 'reden'. Althans, ik ben nog nooit een gelovige tegengekomen die zegt vanwege 'helemaal niets' in een god te geloven. M.a.w.: er gaat altijd een argumentatie aan vooraf.
Het zij dat men nu eenmaal grootgebracht is met een bepaald geloof, of omdat men god zelf persoonlijk ervaart, dat het een 'ingesleten' systeem is, een manier om weerstand te bieden aan de schijnbare willekeur van lijden in de wereld, etc.
Het enige verschil in dat opzicht tussen 'geloof' en 'wetenschap' is het gemak waarmee men een bepaalde argumentatie voor redelijk of zelfs waar aanneemt. Dat is volgens mij ook een van de redenen waarom religieuze mensen zo snel op hun teentjes getrapt zijn: zelfs de meest simpele redenatie stelt hun diepste overtuigingen haarscherp aan de kaak.
In die zin is geloof dus vooral iets anders niet willen geloven.
1. Omdat ze zijn geindoctrineerd door ouders en omgeving.
2. De enige reden is, omdat het geschreven staat, verder niets.
If you could reason with religious people, there would be no religious people.

.