XXL Nutrition

Kerk organiseert koranverbranding

Peiling Peiling In Nederland ook doen?

• Ja!

Stemmen: 19 11,1%
  • Ja, vergeet de bijbel trouwens ook niet!

Stemmen: 61 35,7%
  • Nee, dit gaat mij te ver.

Stemmen: 29 17,0%
  • Nee!

Stemmen: 22 12,9%
  • Zou een mooi begin zijn.

Stemmen: 13 7,6%
  • Geloof dien je te respecteren.

Stemmen: 27 15,8%

• Totaal stemmers
    171
Als een duveltje uit een doosje hoor, die jongen.

naïef op een bepaald punt "moraalridder". Je begeeft je op het niveau bascross, waarbij je niemand serieus neemt die op een bepaalde, in jouw ogen vreemde, manier in het leven staat.

Nee, je verdraait het weer. Het is hetzelfde als ik beweer dat het vliegende spaghettimonster bestaat, of dat derek ogilvie echt met doden kan praten. Ook niet serieus te nemen. En ik vind dat het eens afgelopen moet zijn met het verdedigen van iets dat gewoon onzin is, en waar geen discussie over bestaat of het onzin is.

Niet serieus te nemen op die punten, duidelijk. Maar om zo iemand dan gelijk te dekwalificeren en in zijn totaliteit naïef te noemen.

Er is een discussie over dat de Koran verbrand moet worden, dat vind ik onzin. Dat de Koran met de aanslag van 11 september in verband word gebracht vind ik uberhoud al onzin, omdat de Koran moorden/aanslagen en andere geweldplegingen zeker niet goedkeurd. Die mensen die de aanslagen gepleegd hebben zie ik daarom ook niet als moslims maar puur als terroristen met een enorme zieke geest.

Dat jij de geschriften van de Bijbel onzin vind, dat zegt meer over jou en een gebrek aan kennis van zaken dan over de Bijbel zelf.

Niet serieus te nemen op die punten, duidelijk. Maar om zo iemand dan gelijk te dekwalificeren en in zijn totaliteit naïef te noemen.

Dekwalificeren..muhaha een foudtje!

Maar voor de duidelijkheid: Ik bedoel dan op dat punt. (alhoewel ik ook niet snap hoe je geschiedenis bekijkt en nog denkt ... ach laat ook maar) Mijn mening is duidelijk, maar ik heb verder ook alleen een probleem met gelovigen als ze de politiek in gaan, of aan me deur staan.

---------- Toegevoegd om 22:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:25 ----------

Er is een discussie over dat de Koran verbrand moet worden, dat vind ik onzin. Dat de Koran met de aanslag van 11 september in verband word gebracht vind ik uberhoud al onzin, omdat de Koran moorden/aanslagen en andere geweldplegingen zeker niet goedkeurd. Die mensen die de aanslagen gepleegd hebben zie ik daarom ook niet als moslims maar puur als terroristen met een enorme zieke geest.

Dat jij de geschriften van de Bijbel onzin vind, dat zegt meer over jou en een gebrek aan kennis van zaken dan over de Bijbel zelf.

Kijk, dat is dus weer zo'n gristen opmerking waar ik slecht tegen kan, maargoed. Blijf maar lekker in je veilige wereld:Godje wacht op je en de hemel bestaat met heel veel engeltjes. Maar als je stout bent, dan ga je naar de hel!

Omarm god moraalridder. Omarm Hem en voel de kracht van zijn armen.

Kijk, dat is dus weer zo'n gristen opmerking waar ik slecht tegen kan, maargoed. Blijf maar lekker in je veilige wereld:Godje wacht op je en de hemel bestaat met heel veel engeltjes. Maar als je stout bent, dan ga je naar de hel!

Net zoals ik misselijk wordt van een groot deel ondoordachte opmerkingen in dit topic. Maar ik zal in dit topic niet meer reageren door wederom een ontzettend domme, naïve kinderachtige reactie van jou. ;)

Je praat over een boek alsof het een 'wil' heeft. Beetje eng.

Nee, want genesis is een bolwerk van verlichting, het is goed om je kinderen met een roede te meppen en het verbod op kleding met twee verschillende weefsels kent z'n weerga niet qua rationaliteit. En zo kunnen we nog wel even doorgaan natuurlijk.

Het is een ****ing boek. Een boek. En boeken bevatten nu eenmaal met het verstrijken van de tijd steeds meer onzin. Aangezien het een vrij oud boek is, is het daarom ook niet verwonderlijk dat het bol staat van onzin. Tuurlijk, ook mooie verhalen vol met doordachte metaforen, maar weinig dat we niet zelf kunnen bedenken. Eigenlijk niets. En beter nog: een enorm deel hebben we, helaas voor de goddelijke alwetendheid, ondertussen een heel stuk beter in het snotje.

Een gelovige is naïef omdat een gelovige positie filosofisch niet stand houdt (onder andere omdat je metafysisch nu eenmaal geen waarheden kunt claimen) en gediskwalificeerd omdat je dus willens en wetens "intellectually dishonest"/oneerlijk moet zijn om zo'n positie vast te houden. Je moet voor zo'n positie namelijk nog al wat logica en wetenschap aan de kant schuiven.

Je kunt beredeneren (..) dat logica en redenatie niet per se waar zijn, maar als je je subjectieve realiteit min of meer accepteert (gelovige doen dat bijna zonder uitzondering) dan moet je ook wetenschap en logica accepteren (het fysische), je kunt niet hier en daar wat kiezen, moeilijk want Gristenen houden erg van selecteren.

Epicurus's mooie quote.:
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent. Is he able, but not willing? Then he is malevolent. Is he both able and willing? Then whence cometh evil? Is he neither able nor willing? Then why call him God? :yes:

twistofchaos. Heb jij ooit de bijbel helemaal gelezen want dat lijkt er nl wel op nu je je tot deze discussie laat verleiden.

ten eerste. Wanneer je maar een beetje kennis hebt dan moet dit genoeg zijn voor die quote van je (..) "EPICURUS. (341-271vc)".

verder lijkt het voor sommigen moeilijk te spellen maar correct gespeld is het 'christen' (wat je daar verder dan ook van vind).

Twistofchaos zei:
Een gelovige is naïef omdat een gelovige positie filosofisch niet stand houdt (onder andere omdat je metafysisch nu eenmaal geen waarheden kunt claimen) en gediskwalificeerd omdat je dus willens en wetens "intellectually dishonest"/oneerlijk moet zijn om zo'n positie vast te houden.
dit is nogal een drogreden waarom geloof naïef is. Ofwel omdat het GELOOF is en je geen waarheden kunt claimen is het naïef?

En ja ik accepteer geloof, wetenschap en logica. Alleen doe ik dit wel door er op een 'gelovige' manier naar te kijken en het geloof op de eerste plaats te zetten en zo de rest bekijken. Dit mag in jouw ogen dan selectief zijn, maar volgens mij is het eerder een kwestie van prioriteiten stellen.

twistofchaos. Heb jij ooit de bijbel helemaal gelezen want dat lijkt er nl wel op nu je je tot deze discussie laat verleiden.

ten eerste. Wanneer je maar een beetje kennis hebt dan moet dit genoeg zijn voor die quote van je (..) "EPICURUS. (341-271vc)".

verder lijkt het voor sommigen moeilijk te spellen maar correct gespeld is het 'christen' (wat je daar verder dan ook van vind).

Ja ik heb de bijbel gelezen en een mooi kopietje liggen hier, iets wat niet veel Gristenen (de G is een grapje, een EO uitspraak ervan en benadrukt door Hans Teeuwen z'n sketch denk ik, dank je voor het corrigeren) met mij delen.
Wat is genoeg voor die Epicurus quote? Het lezen van de bijbel? Heh, nee helaas. Reden voor het kwade en moraaltechnisch (vaak genoemd als pijler) steekt het allemaal niet zo sterk in elkaar om het heel zwak uit te drukken.

dit is nogal een drogreden waarom geloof naïef is. Ofwel omdat het GELOOF is en je geen waarheden kunt claimen is het naïef?
En ja ik accepteer geloof, wetenschap en logica. Alleen doe ik dit wel door er op een 'gelovige' manier naar te kijken en het geloof op de eerste plaats te zetten en zo de rest bekijken. Dit mag in jouw ogen dan selectief zijn, maar volgens mij is het eerder een kwestie van prioriteiten stellen.

Het is Of naïef omdat een gelovige simpelweg niet beter weet en er nooit hard over heeft nagedacht Of oneerlijk door bovengenoemde redenen. Inderdaad had er een Of tussen gemoeten ergens. Er is waarschijnlijk (geen zin om op te zoeken) een gelovige meerderheid die tot de eerste categorie behoort en die zou ik ook niet meteen oneerlijk willen noemen, dat wordt het pas als ze die positie gaan verdedigen in argumentatie.

Ja maar dat was m'n punt, door op de eerste plaats op een gelovige manier naar logica en wetenschap te kijken zul je het op bepaalde momenten niet eens zijn met diezelfde logica, dan kom je in de problemen.

Laatst bewerkt:
ok, de reden dat ik met die quote bedoelde was dat epicurus zoveel jaar voor Christus leefde. Dit is nogal belangrijk in het christendom omdat Christus een centrale (pijler) rol speeld in het geheel.

En idd zal je er wel gelijk in hebben dat er op bepaalde punten problemen kunnen ontstaan mbt logica geloof en wetenschap combineren, maar dan komen we op een dood punt aan. Waar christenen op dat moment terugvallen, waarschijnlijk op Gods almacht oid. Dit is inderdaad niet te bewijzen of nader te verklaren en daarom heet het ook geloof.

Dat is dus op dat punt een onoverbrugbare kloof die niet te overbruggen is.

Nee, je verdraait het weer. Het is hetzelfde als ik beweer dat het vliegende spaghettimonster bestaat, of dat derek ogilvie echt met doden kan praten. Ook niet serieus te nemen. En ik vind dat het eens afgelopen moet zijn met het verdedigen van iets dat gewoon onzin is, en waar geen discussie over bestaat of het onzin is.

Onzin ach man, als er alleen rechte lijnen zijn maak jij maar is een cirkel.

Het is een geloof, niet wetenschappelijk aangetoond. Iedereen met een gezond verstand zegt, het is verzonnen. Mensen die geloven geloven het.

Laatst bewerkt:
Van mij mogen ze elk religieus boek verbranden.. En die vrouwtjes in rokken, boerka's of weet ik veel wat naakt op straat zetten om te laten zien dat we eigenlijk allemaal hetzelfde zijn!

Prima, en de bijbel mag ook gelijk idd :D

Het is een geloof, niet wetenschappelijk aangetoond. Iedereen met een gezond verstand zegt, het is verzonnen. Mensen die geloven geloven het.

Dit is een van de meest fantastische religieuze drogredeneringen die ik ken en echt helemaal nergens op slaat. Het doet lijken alsof ergens in geloven een compleet ander iets is dan 'wetenschappelijk bewezen zijn', daar zelfs onverenigbaar mee is. Volgens mij zijn het twee uiteinden van één spectrum.

Mensen die 'geloven' doen dat nl. ook met een 'reden'. Althans, ik ben nog nooit een gelovige tegengekomen die zegt vanwege 'helemaal niets' in een god te geloven. M.a.w.: er gaat altijd een argumentatie aan vooraf.

Het zij dat men nu eenmaal grootgebracht is met een bepaald geloof, of omdat men god zelf persoonlijk ervaart, dat het een 'ingesleten' systeem is, een manier om weerstand te bieden aan de schijnbare willekeur van lijden in de wereld, etc.

Het enige verschil in dat opzicht tussen 'geloof' en 'wetenschap' is het gemak waarmee men een bepaalde argumentatie voor redelijk of zelfs waar aanneemt. Dat is volgens mij ook een van de redenen waarom religieuze mensen zo snel op hun teentjes getrapt zijn: zelfs de meest simpele redenatie stelt hun diepste overtuigingen haarscherp aan de kaak.
In die zin is geloof dus vooral iets anders niet willen geloven.

Laatst bewerkt:
Ik ben Atheist ten top, maar nee ! Natuurlijk niet...

En nu gaat het ineens wel door omdat er tegen Jones gelogen zou zijn.

Terug
Naar boven