Aandachtspunt met kwark en kaas is het bevat soms aardig wat calcium. Voor de gemiddelde richtlijnen zijn 1000 - 1200mg per dag.
De volle kwark (Berchtesgadener rahmstufe) die ik eet bevat 500mg calcium per 250 gr kwark, dat is opzich al wel een nette aanvulling.
Ik eet ook, na het starten van de dag met een goeie bak boterkoffie, dagelijks tussen de middag kwark. Meng de helft met extra hennepzaad eiwitten, lijnzaadmeel, physiliumvezels, water soms ook kokos/ havermeel, bijpollen etc. De andere helft meng ik met cacaopoeder, vanille, snufje kaneel soms de haver en kokosmeel in de cacao ipv witte gedeelte en als nodig om te verdikken Arabische gom of xanthaan. Zo heb ik dan 2 smaken op het bord/schaal soort van dubbelvla. Om te zoeten gebruik ik 98% stevia, het is wel opletten met doseren dit kan de kwark mieren zoet maken netals vanilleyoghurt. Behalve op zondag (om de autofagie te bevorderen, al zou het effect pas echt optreden na 24 - 48 vasten las ik sindskort) dan een dag geen eiwitten en koolhydraten maar vooral gezonde vetten, sla en de dagelijkse zelf gefabriceerde bio (wok/ stoof) groente.
Nou nam ik extra vitamine d3 tijdje rond de 12.000 - 16.000 IU p/d oftewel 300 - 400 ug. Me vitamine d waarde was 400, iets wat te hoog. Teveel calcium is dan niet goed, zeker niet zonder vitamine k2 (100ug per 10000 IU) en 500 mg Magnesium per 1000mg calcium.
Daardoor kreeg ik op een gegeven in de namiddag begin van de avond last van hartkloppingen/ bonzen vermoedelijk van de verhoogde calcium opname door de vitamine d.
Het eten van gebakken lever verminderde de klachten, ben ook meer electrolyten en 1:1 zeezout met baking soda in water gaan nemen en 2.5 gram zout uit half blokje bouillon (totaal rond de 5 - 6 gr zout per dag) en veel water drinken totdat me vit d3 level weer is gezakt.
Nu staat er (tijdelijk) bekertje bio cottage cheese met avocado, eieren, tomaatjes op het menu dat bevat wat minder calcium dan kwark en toch veel eiwitten en wat vet.