MuscleMeat

Klaar voor split?

Lift

Novice
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
75kg
Vetpercentage
10%
Hallo iedereen!

Ben nu al meerdere maanden echt serieus aan het trainen en ik was eerst in de veronderstelling dat ik nog een tijd full body moest doen. Nu heb ik echter meerdere stukjes gelezen over het onderwerp en ik denk dat ik klaar ben voor mijn eerste splitschema. Klopt dit? Zo, ja: is het volgende schema goed om spiermassa te kweken?

Ma: Rug (4 oefeningen van 4 sets?)
Di: Triceps & schouders (3 oefeningen per groep van 3 sets?)
Wo: -
Do: Benen & traps (3 oefeningen per groep van 3 sets)
Vr: Biceps & borst (3 oefeningen per groep van 3 sets?)
Za: -
Zo: -

Is dit een goed schema?

Ben ook benieuwd hoeveel herhalingen per set goed zijn.

Alvast heel erg bedankt!

Het is prima om nu te gaan splitten. Je moet zelf even aankijken of je hier lekker op groeit. Je zou ook elke spiergroep twee keer per week kunnen pakken, bijvoorbeeld de ene helft op de ene dag, en de andere helft op de andere (en dat tweemaal per week). Waarom pak je die combo's? Ik pak graag triceps bij borst en biceps bij rug, omdat je je triceps ook al gebruikt bij borst en je biceps ook aanpakt bij rugoefeningen. Voor krachttrainen wordt vaak 5 herhalingen aangeraden, voor massa 6-8 herhalingen. Hier kan je bijvoorbeeld eens in de 2 maanden mee variëren, om gewenning tegen te gaan.

Als je nog steeds vooruit gaat in kracht en/of massa denk ik dat je nog altijd full body kan blijven volgen. Er bestaat imo niet zoiets als een magisch moment waarop je best overschakelt.

En als je dan toch een split overweegt, waarom niet eerst upper/lower of push/pull/benen bijvoorbeeld?

• Topic Starter Topic Starter
Het is prima om nu te gaan splitten. Je moet zelf even aankijken of je hier lekker op groeit. Je zou ook elke spiergroep twee keer per week kunnen pakken, bijvoorbeeld de ene helft op de ene dag, en de andere helft op de andere (en dat tweemaal per week). Waarom pak je die combo's? Ik pak graag triceps bij borst en biceps bij rug, omdat je je triceps ook al gebruikt bij borst en je biceps ook aanpakt bij rugoefeningen. Voor krachttrainen wordt vaak 5 herhalingen aangeraden, voor massa 6-8 herhalingen. Hier kan je bijvoorbeeld eens in de 2 maanden mee variëren, om gewenning tegen te gaan.

Die combo's wil ik gaan doen, om zoveel mogelijk uit m'n biceps- en tricepsworkouts te kunnen halen. Ik deed nu 5 herhalingen (Rippetoe), maar ik ga dan overstappen op 8 herhalingen. Heb ook gehoord dat je 12 - 10 - 8 kan doen. Waar is dat eigenlijk goed voor?

---------- Post toegevoegd Sat 30 Mar 2013 om 13:39 ----------

Als je nog steeds vooruit gaat in kracht en/of massa denk ik dat je nog altijd full body kan blijven volgen. Er bestaat imo niet zoiets als een magisch moment waarop je best overschakelt.

En als je dan toch een split overweegt, waarom niet eerst upper/lower of push/pull/benen bijvoorbeeld?

Omdat ik vooral nadruk wil leggen op bepaalde spiergroepen en juist minder nadruk op andere. Zo lopen benen en borst voor bij mij en daarom ga ik die dus wat minder intensief trainen.

Die combo's wil ik gaan doen, om zoveel mogelijk uit m'n biceps- en tricepsworkouts te kunnen halen. Ik deed nu 5 herhalingen (Rippetoe), maar ik ga dan overstappen op 8 herhalingen. Heb ook gehoord dat je 12 - 10 - 8 kan doen. Waar is dat eigenlijk goed voor?

---------- Post toegevoegd Sat 30 Mar 2013 om 13:39 ----------

Omdat ik vooral nadruk wil leggen op bepaalde spiergroepen en juist minder nadruk op andere. Zo lopen benen en borst voor bij mij en daarom ga ik die dus wat minder intensief trainen.
Hoger dan 10 herhalingen zou ik niet gaan, want dat is niet voordelig voor massaopbouw. Dus je zou dan bijvoorbeeld 10 - 8 - 6 kunnen doen. Dat is ook wel prima voor massaopbouw, en handig om eens een andere draai te geven aan je schema (nadat je bijv. 2 maanden 3x5 of 3x8 hebt gedaan). Of nu eerst 10 - 8 - 6 en over een tijdje weer iets anders ;)

Kan je imo ook bij die andere schema's, maar je ziet wel wat het geeft.

Succes ;)

Er is echt geen enkel voordeel aan een splitschema, ik zou fb of upper/lower doen.

1 keer per week body part splits zijn inferieur aan schema's met hogere frequentie

Onzin, verschilt per persoon
Maar ik hou zelf ook meer van vaker dan 1x per week split

Stel persoon 1 doet 6 sets biceps curls op maandag. Persoon 2 doet er 2 op maandag, woensdag en vrijdag. Persoon 2 zal altijd meer growth hebben dan persoon 1, dit is wetenschappelijk bewezen en wordt algemeen aanvaard door de science kant van de globale bodybuilding community.

Een body part splits kan nuttig zijn voor zeer advanced lifters, of als je steroids neemt. Ik zou zeggen dat meer dan 90% van de natural lifters betere resultaten zullen zien als ze wegblijven van body part splits.

Laatst bewerkt:
Stel persoon 1 doet 6 sets biceps curls op maandag. Persoon 2 doet er 2 op maandag, woensdag en vrijdag. Persoon 2 zal altijd meer growth hebben dan persoon 1, dit is wetenschappelijk bewezen en wordt algemeen aanvaard door de science kant van de globale bodybuilding community.

Een body part splits kan nuttig zijn voor zeer advanced lifters, of als je steroids neemt. Ik zou zeggen dat meer dan 90% van de natural lifters betere resultaten zullen zien als ze wegblijven van body part splits.

Ligt er ook maar aan hoe hard je traint. Als jij jezelf helemaal kapot maakt met supersets, drop sets en weet ik wat dan ben je na 2 dagen echt nog niet goed herstelt.

Het is niet omdat je nog steeds spierpijn hebt dat je nog steeds groeit. En geen enkel schema zou dat mogen veroorzaken na de eerste 2 weken.

Het is niet omdat je nog steeds spierpijn hebt dat je nog steeds groeit. En geen enkel schema zou dat mogen veroorzaken na de eerste 2 weken.

Ik heb het woord spierpijn niet in m'n mond gehad. Jij hebt het over 3x per week trainen i.e. 48 uur rust. Dat is aan de lage kant, zeker als jij tot het uiterste gaat. Dan zal je maandag lekker trainen, maar woensdag toch echt niet de zelfde gewichten aantikken. Waarom? Omdat je nog niet hersteld bent.

Ik zeg dan ook totaal niet dat je tot het uiterste moet trainen, maar hetzelfde volume moet verdelen over verschillende dagen. Mijn punt is dat iemand die een spiergroep op een dag kapot traint minder resultaat gaat hebben dan iemand die 3 dagen per week 1-2 oefeningen voor deze spiergroep doet.

Full body schema's hebben vaak een frequentie van 3 keer per week, en het trainingsgewicht blijft daar gelijk of gaat omhoog gedurende deze week.

Ik zeg dan ook totaal niet dat je tot het uiterste moet trainen, maar hetzelfde volume moet verdelen over verschillende dagen. Mijn punt is dat iemand die een spiergroep op een dag kapot traint minder resultaat gaat hebben dan iemand die 3 dagen per week 1-2 oefeningen voor deze spiergroep doet.

Full body schema's hebben vaak een frequentie van 3 keer per week, en het trainingsgewicht blijft daar gelijk of gaat omhoog gedurende deze week.

Zou je me kunnen linken naar die studie? Vind het wel een interessante gedachte, in plaats van 1x per week iets heel hard trainen het 3x per week minder hard aanpakken.

Juist ja, dus de mening van een paar gozers staat gelijk aan "dit is wetenschappelijk bewezen en wordt algemeen aanvaard door de science kant van de globale bodybuilding community"? Wat een grap...

Dit zijn gewoon links waarin het op een korte en verstaanbare manier uitgelegd wordt door 3 zeer ervaren en relatief bekende bodybuilders, gebaseerd op min of meer dezelfde conclusies van wetenschappelijk onderzoek. Zoek de volgende channels eens op als je niet gelooft dat bijna alle goeie afgestapt zijn van de brosplit: hodgetwins, flexforall2 van matt ogus/chris lavado/..., cambelfitness, icecreamfitness, team3dmj van alberto nunez/eric helms/jeff alberts, pureaestethics93, ...

Vooral team 3dmj is een zeer goed channel voor wetenschappelijke technieken.

Terug
Naar boven