XXL Nutrition

Klimaat(verdragen) Topic (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

100.000kg plastic afval :eek: Mooie stranden zoals op de ansichtkaarten lijken daarmee inmiddels ver weg :(
 
En over 20 jaar schrijven ze over tonnen aan afgedankte zonnepanelen die aanspoelen.
 
Hopelijk zinken die gewoon... Oh wacht :emo:
 
En over 20 jaar schrijven ze over tonnen aan afgedankte zonnepanelen die aanspoelen.
Daar moeten ze nou eens een goede manier voor uitvinden om te recyclen. Daar ontbreekt het geloof ik aan.
 
Dat is voorlopig te duur, de grondstoffen opnieuw delven is goedkoper. Dus zou je bij aanschaf gelijk de recyclingkostem moeten betalen of een verwijderingsbijdrage bij vervanging, of wacht dan is het helemaal niet meer rendabel.
 
Dat is voorlopig te duur, de grondstoffen opnieuw delven is goedkoper.
Totdat dit ook leidt tot schaarste*. Zo gaat het een beetje met alles.

*Of gaat dit niet meer op bij nieuwe panelen? Ik meen gelezen te hebben dat vroeger panelen werden gemaakt van bepaalde aardse materialen die niet oneindig voorradig zijn.
 
Totdat dit ook leidt tot schaarste*. Zo gaat het een beetje met alles.

Te veel mensen = Te hoge consumptie en verbruik = Te grote vervuiling en uitputting natuurlijke bronnen = zoeken naar alternatieven die op zichzelf (uiteindelijk) weer een onderdeel maken van de neerwaartse globale spiraal waarin we zitten.

Ook al zet ik als vermeend globalist mijn meest positieve "langetermijnsbril" op, door de huidige exponentiële groei van de wereldbevolking zie ik weinig tot niets wat daar verandering in zal brengen.
 
Te veel mensen = Te hoge consumptie en verbruik = Te grote vervuiling en uitputting natuurlijke bronnen = zoeken naar alternatieven die op zichzelf (uiteindelijk) weer een onderdeel maken van de neerwaartse globale spiraal waarin we zitten.

Ook al zet ik als vermeend globalist mijn meest positieve "langetermijnsbril" op, door de huidige exponentiële groei van de wereldbevolking zie ik weinig tot niets wat daar verandering in zal brengen.
Spaanse griep 2.0. Het is slechts een kwestie van tijd.
 
chartoftheday_12211_the_countries_polluting_the_oceans_the_most_n.jpg

https://www.statista.com/chart/12211/the-countries-polluting-the-oceans-the-most/
 
Geweldige ontwikkeling natuurlijk, ik ben alleen bang dat de mensheid straks nog gewetenlozer plastic weg zal weggooien want we kunnen het nu toch makkelijk verzamelen. Daar kan je nog over discussiëren hoe erg dat is, maar een nadeel is dat de echt kleine plasticdeeltje (vaak nanoplastic genoemd) op de lange termijn weleens het grootste probleem kan woorden.
 
Totdat dit ook leidt tot schaarste*. Zo gaat het een beetje met alles.

*Of gaat dit niet meer op bij nieuwe panelen? Ik meen gelezen te hebben dat vroeger panelen werden gemaakt van bepaalde aardse materialen die niet oneindig voorradig zijn.

Geen idee. Een aantal decennia geleden dacht men ook dat de fossiele brandstoffen op begonnen te raken, nu is er winbare olie en gas voor meer dan een eeuw en als dat ooit echt op is kunnen we dat nu al uit steenkool maken en daar hebben we echt onvoorstelbaar veel van.
Ik dacht ook altijd dat we nooit allemaal elektrisch konden gaan rijden omdat er niet voldoende kobalt voorhanden was om alle accu’s te maken, maar dat blijkt ook al niet meer zo te zijn.
Zo zal dat waarschijnlijk ook met de grondstoffen voor zonnepanelen gaan gelden.
 
Dat waren allemaal fabels om de grondstofprijzen te doen rijzen, om de allerrijksten der aarde nog rijker te maken. Ik ben alles behalve een aluhoedje, maar diverse zaken liggen er zo dik bovenop dat ik er met de pet niet bij kan dat Jan Alleman het allemaal blijft pikken.
 
Dat zou kunnen, maar het zou ook zomaar waar kunnen zijn, veel olie, maar vooral ook gas dat nu gewonnen wordt gebeurt met technieken (en op plaatsen) die een jaar of 20 a 30 geleden nog niet bestonden.
 
Eindelijk komen er wat weerwoorden. Alleen maar goed denk ik om tot de juiste keuzes te komen.
 
Ik denk dat het er alsnog te weinig zullen zijn. De enige reden waarom bijvoorbeeld de VVD aan het draaikonten is, dat is vanwege het feit dat ze die schare kiezers die wel wakker aan het worden zijn niet kwijt willen raken met de aanstaande verkiezingen. Zodra die weer voorbij zijn, moet je weer zien hoeveel water er ineens weer bij de klimaatwijn kan :(
 
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) geeft eindelijk toe dat het halveren van de vleesconsumptie in heel Europa zou leiden tot een vermindering van 2 tot 4 procent in de uitstoot van broeikasgassen. De besparing op de uitstoot van broeikasgassen is afhankelijk van de vleessoort die men laat staan: kip, varken of rund. Aanvankelijk hield het PBL het publiek voor dat de klimaatwinst 25 tot 40 procent zou bedragen.
Van 25 tot 40%, naar 2 tot 4%.
Halvering van de vleesconsumptie wordt niet realistisch geacht. Het PBL adviseert het kabinet om binnen het huidige Klimaatakkoord aan te sturen op een vermindering van de consumptie van dierlijke eiwitten van 15 procent. In dat geval zal de klimaatwinst zo’n 0,5 tot 1 procent minder broeikasgassen zijn.
 
Back
Naar boven