AndroidHealthClinic

Klimaat(verdragen) Topic

Bezoekers in dit topic

Oe leuk, topic helemaal in mijn straatje :cool:

We gaan gewoon allemaal voor gas :dunno:
 
https://www.geenstijl.nl/5145700/zonpanelenboer-panelen-wel-rendabel/

Deze link zie je dat hij antwoord geeft op de vragen. De tekst is wat verwarrend die ik eerder geppost heb

Stel dat zijn verhaal klopt dan nog is het voor veel mensen niet mogelijk en/of lonend om nu eenmalig €6000 te investeren om vervolgens maandelijks €60 te besparen. Ik denk dat de het gros van de huishoudens zo’n bedrag niet zomaar een tijd kan missen en die dat wel kunnen haal je niet over de streep met €60 korting. En dit is dan nog met subsidie op de aanschaf.

Je kan het ook zo bekijken, als zo’n bedrijf zo zeker van zijn zaak is, waarom bieden ze dan geen huur/lease optie aan, met een looptijd van 20 jaar of meer tegen €40 per maand, dan bespaart een huishouden direct €20 per maand en verdienen zij op de lange termijn veel meer. In dit voorbeeld over 20 jaar €9600 ipv nu €6000 en als die panelen echt langer meegaan zoals ze zeggen verdienen ze er nog maar aan.
 
Als je op mijn leeftijd komt gelden andere criterea.

En voordat ze hier ook aan mij vragen over gaan stellen:

Op mijn leeftijd gelden überhaupt nog maar nauwelijks criteria, ben al lang blij als ik nog wat aandacht krijg op dat vlak! :emo:
 
Op mijn leeftijd gelden überhaupt nog maar nauwelijks criteria, ben al lang blij als ik nog wat aandacht krijg op dat vlak! :emo:
Ga nou gewoon mee naar de moskee man. Ook jij bent veel punten waard. Verzilveren! Ik vrees alleen als we samen gaan we vriendelijk worden bedankt en horen dat Allah geen sollicitaties meer aanneemt.
 
Ga nou gewoon mee naar de moskee man. Ook jij bent veel punten waard. Verzilveren! Ik vrees alleen als we samen gaan we vriendelijk worden bedankt en horen dat Allah geen sollicitaties meer aanneemt.

Dat weet ik wel zeker, maar als IK mee kom wordt het helemaal niks.
Allah weet uiteraard wat voor een afvallige, subversieve etterbak ik ben.
 
Bekijk bijlage 439139

Ik ben nog niet halverwege, maar hier worden veel zaken simpel uitgelegd.

Handig, ik had deze gevonden is die bekend? Of zal het elkaar niet veel ontlopen.
https://www.bol.com/nl/p/de-energietransitie/9200000100305959/

Die heb ik ook gezien, maar het feit dat Maarten van Andel engineer is, bij Panalytical heeft gewerkt en nu directeur van een hogeschool is sprak mij wel aan. Ook de insteek van die boekje beviel me wel. Het is tot nu toe vrij simpel geschreven, maar wie weet gaat het nog iets dieper op de stof in.

Cafe Weltschmerz heeft trouwens een interview met beide personen.


 
Even vanuit een ander topic linken.

Goeiesmorgens juffrouw Ollongren

Nou gelukkig is er tussen de vinex flats en windmolenparken nog een streepje gras om de honden op uit te laten. Mooi land hoor. Ghegheghe

Maarten van Andel schrijft over de oppervlakte energie dichtheid, daarmee kan je heel simpel bekijken hoeveel oppervlak er per energie soort nodig is om een bepaald wattage te genereren.
https://www.delta.tudelft.nl/article/kan-nederland-wel-duurzaam
 
Cafe Weltschmerz heeft trouwens een interview met beide personen.


Had ik ook gezien, bedankt! Ik heb trouwens ook dat boek besteld, morgen krijg ik 'm binnen. :D

De laatste Delft Integraal (magazine van TU Delft) had als thema "Alles elektrisch" en gaat ook met name over duurzame alternatieven. Wat ik eerder aanhaalde over windturbines had ik hier uit gehaald. Er staat o.a. (zonder duidelijke bronverwijzing of berekening):

"(...) Om die doelstelling van 70 procent duurzame elektriciteit te behalen in 2030 met alleen windturbines, moet er vanaf 2022 jaarlijks 1 gigawatt aan windenergie bijkomen. Dat zijn honderd grote turbines. Op zee is dat vrij gemakkelijk te realiseren."

Dit zou dus van 2022 t/m 2030 (9 jaar) overeenkomen met 9 GW ofwel 9 miljoen kW (+ de reeds aanwezige windturbine-energie). Dit rijmt niet echt met jouw berekening en de getallen die je noemt, ook al lijken die te kloppen:
Het totale verbruik van Nederland is al een aanal jaar vrij constant, namelijk. 120 miljard kWh en maar 10 miljard kWh waa vorig jaar afkomstig van wind en zon.
Als we allemaal elektrisch moeten gaan rijden en onze gas-cv moeten vervangen door een warmtepomp zal dat niet afnemen.

Het gas en brandstof verbruik staat ook in onderstaande link, morgen zal ik even een grove vertaalslag maken naar elektriciteit.

https://longreads.cbs.nl/trends17/economie/cijfers/energie/
Behalve dat er sowieso een factor 1000 niet lijkt te kloppen (1 GW is immers 1 miljoen kW en niet 1 miljard), is die 9 GW nog steeds bij lange na geen 70 procent van 120 miljard kW. Ow wacht... het gaat over kWh. :P Mag ik dan er vanuit gaan dat de windturbine 24/7 draait en 1 jaar aan energie dus overeenkomt met 24 * 365 * 9 GW = 78.892 GWh wat overeenkomt met ca. 79 miljard kWh. 70 procent van 120 miljard is 84 miljard, dus dat lijkt wel te kloppen. Met andere woorden: als we dus inderdaad per jaar 100 grote moderne windturbines in zee plaatsen die een goed rendement behalen, zou het lukken in 2030 70 procent van de elektriciteit duurzaam op te wekken met enkel windenergie, er vanuit gaande dat de vraag constant blijft (dat zal niet helemaal zo zijn).

Als ik nu uit mijn nek klets of te optimistisch ben, zeg het gerust. Ik ben ook echt niet zo lyrisch dat we alle doelstellingen wel even gaan halen. Ik moet ook toegeven dat ik zelf mijn auto er ook niet om laat staan en benzine rijd; dagelijks naar mijn werk (47 km enkele reis). Ik zou kunnen carpoolen, maar wil mijn flexibiliteit en werktijden en trainingen hier niet op aanpassen.
 
Het beste kan men denk ik met Joule rekenen, maar zoals in andere takken van sport (calorieën bij ons wat voeding betreft, pk's wat vermogens in auto betreft) wijken we weer eens af van de afgesproken eenheden. Als die windmolens 9 GW per uur opwekken dan is dan op jaarbasis 78.892 GWh , dat klopt. Dus als jou cijfers kloppen dan moeten we op die manier aan de doelstelling kunnen voldoen, op papier wel te verstaan. Maar een klein aandeel van de energie op het net kan betrokken worden van variabele bronnen als zon en windenergie, dat is denk ik de achterliggende reden van dit artikel dat ik eerder vandaag gelinkt had.
https://www.ad.nl/binnenland/het-stroomnet-is-vol-stop-op-nieuwe-zonnecentrales~afbed8a9/

Hier staat trouwens nog duidelijk uitgelegd wat het verschil is tussen het vermogen van een windmolen en de daadwerkelijke opbrengst, om voorspellingen te doen moet men een schatting maken van de hoeveelheid volllast uren (efficientie) van een molen en daar schijnt ook veel discussie over te zijn. Nieuwe nog te bouwen molens durven de "gelovers" hoger in te schatten dan de beste huidige molens.

Ook met de kosten van molens op zee word boekhoudkundig "gesjoemeld", met een flinke groei aan windparken op zee stijgen de netbeheer kosten voor ons. Als ik het goed heb waren de transport kosten van stroom van op zee tot aan de kust voor de leverancier, maar naarmate de parken verder weg lagen en meer stroom opwekten werden die stroom steeds duurder. Om dat te verbloemen betaal je die kosten nu als onderdeel van de nestbeheerkosten. Met windenergie van zee gaan we dus steed smeer netbeheer kosten betalen, die we bij gas- kolen- en kerncentrales niet zouden betalen. Maar als je dat niet weet kan je niet zeggen dat je energierekening gestegen is door windenergie, je zou gewoon denken dat onderhoud aan het bestaande net duurder is geworden.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Je lijkt verbaasd.

Verbaasd niet maar maar meer boos dat hij zich dus zo laat beïnvloeden door een krant als Telegraaf die al sinds het begin tegen het klimaatakkoord is. En dat hij dit soort domme, ongenuanceerde uitspraken doet alleen om stemmen te winnen. Het verbaast me niet maar wordt er wel boos om
 
Verbaasd niet maar maar meer boos dat hij zich dus zo laat beïnvloeden door een krant als Telegraaf die al sinds het begin tegen het klimaatakkoord is. En dat hij dit soort domme, ongenuanceerde uitspraken doet alleen om stemmen te winnen. Het verbaast me niet maar wordt er wel boos om
Laat beïnvloeden door de Telegraaf? Ik denk eerder dat een paar spindocters hier een slim spelletje spelen.

Ik zou dan ook niet verbaasd zijn als mensen weer massaal op de VVD stemmen (om een half jaar later weer massaal te gaan klagen over de VVD).
 
Volgens mij heb ik Dijkhoff toen Duitsland besloot om hun kerncentrales te sluiten al horen zeggen dat hij juist extra kerncentrales zou willen hebben in Nederland. Ik was dus niet blij dat de VVD zich liet manipuleren om zich achter het klimaatakkoord te scharen en ik ben dus juist blij met dit besluit.
 
Back
Naar boven