1. Ontzet Notitie

Klimaat(verdragen) topic

Discussie in 'Politiek, Maatschappij, Economie en Religie' gestart door Josef Švejk, 30 dec 2018.

Bezoekers aanwezig in Topic (Leden: 0, Gasten: 1)

1. Steks

Steks Freaky Bodybuilder Karmaslet

Leuk Bevonden:
    3.402
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m82
    Massa:
    86kg
    johnyjordaan vindt dit leuk.
  2. Punjab

Punjab Massive Warrior Elite Member +10 jaar member

Leuk Bevonden:
    14.419
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m85
    Massa:
    108kg
    Vetpercentage:
    10%
    Oe leuk, topic helemaal in mijn straatje :cool:

We gaan gewoon allemaal voor gas :dunno:

3. Steks

Leuk Bevonden:
    3.402
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m82
    Massa:
    86kg
    Josef Švejk en roei- en fietsfanaat vinden dit leuk.
  4. roei- en fietsfanaat

roei- en fietsfanaat Advanced Bodybuilder Elite Member Challenge Winner Pindakaas Baas

Leuk Bevonden:
    1.045
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m82
    Massa:
    70kg
    Vetpercentage:
    8%
    Josef Švejk vindt dit leuk.
  5. Steks

Leuk Bevonden:
    3.402
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m82
    Massa:
    86kg
    Stel dat zijn verhaal klopt dan nog is het voor veel mensen niet mogelijk en/of lonend om nu eenmalig €6000 te investeren om vervolgens maandelijks €60 te besparen. Ik denk dat de het gros van de huishoudens zo’n bedrag niet zomaar een tijd kan missen en die dat wel kunnen haal je niet over de streep met €60 korting. En dit is dan nog met subsidie op de aanschaf.

Je kan het ook zo bekijken, als zo’n bedrijf zo zeker van zijn zaak is, waarom bieden ze dan geen huur/lease optie aan, met een looptijd van 20 jaar of meer tegen €40 per maand, dan bespaart een huishouden direct €20 per maand en verdienen zij op de lange termijn veel meer. In dit voorbeeld over 20 jaar €9600 ipv nu €6000 en als die panelen echt langer meegaan zoals ze zeggen verdienen ze er nog maar aan.

chrisk vindt dit leuk.
  6. harpep

harpep Tuned Ecto Elite Member +10 jaar member

Leuk Bevonden:
    2.947
    En voordat ze hier ook aan mij vragen over gaan stellen:

Op mijn leeftijd gelden überhaupt nog maar nauwelijks criteria, ben al lang blij als ik nog wat aandacht krijg op dat vlak! :emo:

7. Josef Švejk

Josef Švejk Czech Republic Elite Member +10 jaar member Topic Starter

Leuk Bevonden:
    10.752
    Ga nou gewoon mee naar de moskee man. Ook jij bent veel punten waard. Verzilveren! Ik vrees alleen als we samen gaan we vriendelijk worden bedankt en horen dat Allah geen sollicitaties meer aanneemt.

8. harpep

harpep Tuned Ecto Elite Member +10 jaar member

Leuk Bevonden:
    2.947
    Dat weet ik wel zeker, maar als IK mee kom wordt het helemaal niks.
    Allah weet uiteraard wat voor een afvallige, subversieve etterbak ik ben.

9. Steks

Leuk Bevonden:
    3.402
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m82
    Massa:
    86kg
    Cafe Weltschmerz heeft trouwens een interview met beide personen.

Bert en Josef Švejk vinden dit leuk.
  10. Steks

Leuk Bevonden:
    3.402
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m82
    Massa:
    86kg
    Even vanuit een ander topic linken.

Maarten van Andel schrijft over de oppervlakte energie dichtheid, daarmee kan je heel simpel bekijken hoeveel oppervlak er per energie soort nodig is om een bepaald wattage te genereren.
    https://www.delta.tudelft.nl/article/kan-nederland-wel-duurzaam

roei- en fietsfanaat en Josef Švejk vinden dit leuk.
  11. roei- en fietsfanaat

roei- en fietsfanaat Advanced Bodybuilder Elite Member Challenge Winner Pindakaas Baas

Leuk Bevonden:
    1.045
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m82
    Massa:
    70kg
    Vetpercentage:
    8%
    Dat boek van Mackay is ook heel tof,

12. Bert

Bert Tijd om te bouwen! Elite Member Karmaslet 2x Challenge Winner

Leuk Bevonden:
    5.629
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m89
    Massa:
    86kg
    Vetpercentage:
    1%
    Had ik ook gezien, bedankt! Ik heb trouwens ook dat boek besteld, morgen krijg ik 'm binnen. :D

De laatste Delft Integraal (magazine van TU Delft) had als thema "Alles elektrisch" en gaat ook met name over duurzame alternatieven. Wat ik eerder aanhaalde over windturbines had ik hier uit gehaald. Er staat o.a. (zonder duidelijke bronverwijzing of berekening):

"(...) Om die doelstelling van 70 procent duurzame elektriciteit te behalen in 2030 met alleen windturbines, moet er vanaf 2022 jaarlijks 1 gigawatt aan windenergie bijkomen. Dat zijn honderd grote turbines. Op zee is dat vrij gemakkelijk te realiseren."

Dit zou dus van 2022 t/m 2030 (9 jaar) overeenkomen met 9 GW ofwel 9 miljoen kW (+ de reeds aanwezige windturbine-energie). Dit rijmt niet echt met jouw berekening en de getallen die je noemt, ook al lijken die te kloppen:

Behalve dat er sowieso een factor 1000 niet lijkt te kloppen (1 GW is immers 1 miljoen kW en niet 1 miljard), is die 9 GW nog steeds bij lange na geen 70 procent van 120 miljard kW. Ow wacht... het gaat over kWh. :P Mag ik dan er vanuit gaan dat de windturbine 24/7 draait en 1 jaar aan energie dus overeenkomt met 24 * 365 * 9 GW = 78.892 GWh wat overeenkomt met ca. 79 miljard kWh. 70 procent van 120 miljard is 84 miljard, dus dat lijkt wel te kloppen. Met andere woorden: als we dus inderdaad per jaar 100 grote moderne windturbines in zee plaatsen die een goed rendement behalen, zou het lukken in 2030 70 procent van de elektriciteit duurzaam op te wekken met enkel windenergie, er vanuit gaande dat de vraag constant blijft (dat zal niet helemaal zo zijn).

Als ik nu uit mijn nek klets of te optimistisch ben, zeg het gerust. Ik ben ook echt niet zo lyrisch dat we alle doelstellingen wel even gaan halen. Ik moet ook toegeven dat ik zelf mijn auto er ook niet om laat staan en benzine rijd; dagelijks naar mijn werk (47 km enkele reis). Ik zou kunnen carpoolen, maar wil mijn flexibiliteit en werktijden en trainingen hier niet op aanpassen.

13. Steks

Leuk Bevonden:
    3.402
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m82
    Massa:
    86kg
    Het beste kan men denk ik met Joule rekenen, maar zoals in andere takken van sport (calorieën bij ons wat voeding betreft, pk's wat vermogens in auto betreft) wijken we weer eens af van de afgesproken eenheden. Als die windmolens 9 GW per uur opwekken dan is dan op jaarbasis 78.892 GWh , dat klopt. Dus als jou cijfers kloppen dan moeten we op die manier aan de doelstelling kunnen voldoen, op papier wel te verstaan. Maar een klein aandeel van de energie op het net kan betrokken worden van variabele bronnen als zon en windenergie, dat is denk ik de achterliggende reden van dit artikel dat ik eerder vandaag gelinkt had.
    https://www.ad.nl/binnenland/het-stroomnet-is-vol-stop-op-nieuwe-zonnecentrales~afbed8a9/

Hier staat trouwens nog duidelijk uitgelegd wat het verschil is tussen het vermogen van een windmolen en de daadwerkelijke opbrengst, om voorspellingen te doen moet men een schatting maken van de hoeveelheid volllast uren (efficientie) van een molen en daar schijnt ook veel discussie over te zijn. Nieuwe nog te bouwen molens durven de "gelovers" hoger in te schatten dan de beste huidige molens.

Ook met de kosten van molens op zee word boekhoudkundig "gesjoemeld", met een flinke groei aan windparken op zee stijgen de netbeheer kosten voor ons. Als ik het goed heb waren de transport kosten van stroom van op zee tot aan de kust voor de leverancier, maar naarmate de parken verder weg lagen en meer stroom opwekten werden die stroom steeds duurder. Om dat te verbloemen betaal je die kosten nu als onderdeel van de nestbeheerkosten. Met windenergie van zee gaan we dus steed smeer netbeheer kosten betalen, die we bij gas- kolen- en kerncentrales niet zouden betalen. Maar als je dat niet weet kan je niet zeggen dat je energierekening gestegen is door windenergie, je zou gewoon denken dat onderhoud aan het bestaande net duurder is geworden.

Bert vindt dit leuk.
  14. roei- en fietsfanaat

Leuk Bevonden:
    1.045
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m82
    Massa:
    70kg
    Vetpercentage:
    8%
  15. apfelstrudel

apfelstrudel Monstrous Giant +10 jaar member

Leuk Bevonden:
    3.493
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m86
    Massa:
    96kg
    Vetpercentage:
    20%
    Je lijkt verbaasd.

16. roei- en fietsfanaat

Leuk Bevonden:
    1.045
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m82
    Massa:
    70kg
    Vetpercentage:
    8%
    Verbaasd niet maar maar meer boos dat hij zich dus zo laat beïnvloeden door een krant als Telegraaf die al sinds het begin tegen het klimaatakkoord is. En dat hij dit soort domme, ongenuanceerde uitspraken doet alleen om stemmen te winnen. Het verbaast me niet maar wordt er wel boos om

17. apfelstrudel

apfelstrudel Monstrous Giant +10 jaar member

Leuk Bevonden:
    3.493
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m86
    Massa:
    96kg
    Vetpercentage:
    20%
    Laat beïnvloeden door de Telegraaf? Ik denk eerder dat een paar spindocters hier een slim spelletje spelen.

Ik zou dan ook niet verbaasd zijn als mensen weer massaal op de VVD stemmen (om een half jaar later weer massaal te gaan klagen over de VVD).

Vieze jij, Bert en Roy DeMeo vinden dit leuk.
  18. Josef Švejk

Josef Švejk Czech Republic Elite Member +10 jaar member Topic Starter

Leuk Bevonden:
    10.752
    Dijkhoff ervaar ik als een intelligente man die zich niet laat lingeloren door welke krant dan ook. Het is een politiek spel en wellicht meent hij het ook.

Laatst bewerkt: 12 jan 2019
    apfelstrudel vindt dit leuk.
  19. Steks

Leuk Bevonden:
    3.402
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m82
    Massa:
    86kg
    Volgens mij heb ik Dijkhoff toen Duitsland besloot om hun kerncentrales te sluiten al horen zeggen dat hij juist extra kerncentrales zou willen hebben in Nederland. Ik was dus niet blij dat de VVD zich liet manipuleren om zich achter het klimaatakkoord te scharen en ik ben dus juist blij met dit besluit.

20. roei- en fietsfanaat

Leuk Bevonden:
    1.045
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m82
    Massa:
    70kg
    Vetpercentage:
    8%
    Verkeerd verwoord, dat bedoelde ik ook

Josef Švejk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, uw ervaring aan te passen en u ingelogd te houden als u zich registreert.
    Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie