Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
![]()
Must read voor iedereen die op de hoogte wil zijn van de huidige stand van wetenschap rondom klimaatverandering en de menselijke bijdrage daarin. 10
En nog een boekje in de bestelling zodat ik nog meer kan mekkeren op DBB over klimaatbeleid haha
Klimaatbeleid in eurocrisistijd
Prof dr Pieter Lukkes
![]()
De media houden ons vrijwel dagelijks op de hoogte van de opwarming van de aarde, ons milieu, onze energievoorziening en de precaire situatie van onze economie. Precies over deze onderwerpen gaat dit actuele boek.
Voor deze problemen liggen de oplossingen niet voor het oprapen. En als die oplossingen er wel zijn dan zijn ze zeker niet gratis. Integendeel, er is heel veel gemeenschapsgeld mee gemoeid. Dat loopt in de vele miljarden euro's. Kernvraag in dit boek is of dat vele geld dienstig kan zijn om onze economie te laten groeien. Die groei is nodig om uit het slop te komen. Wat doet de overheid? Zijn de problemen wel zo groot als algemeen wordt aangenomen? Is het beleid van de overheid effectief of wordt er geld verspild?
Het beantwoorden van deze vragen is geen eenvoudige opgaaf. Dat komt omdat er op veel terreinen een gebrek aan kennis bestaat. Waar dat zo is kan iedereen claimen de waarheid in pacht te hebben. Met gevolg dat partijen elkaar in de haren vliegen.
De werkelijke kosten van het overheidsbeleid worden niet graag openbaar gemaakt. Zo ook is er te weinig aandacht voor de mogelijkheden om op deze kosten te bezuinigen.
De doorsnee burger heeft op dit beleid geen invloed. Een aantal organisaties, die vaak veel subsidies opstrijken, des te meer.
Dit boek biedt antwoorden en oplossingen.
Prof. dr. Pieter Lukkes is emeritus hoogleraar economische en sociale geografie, Rijksuniversiteit Groningen. Daarvoor was hij directeur van een maatschappij voor projectontwikkeling in Utrecht. Nog eerder was hij planoloog in dienst van de provincie Fryslân.
Nice, wat ga je doen?Ja het is al weer enige tijd geleden dat ik die boeken over klimaat tipte op DBB. Dovemansoren.... ghehe.
Ik ben deze week aan mijn nieuwe baan begonnen waar ik direct ga verdienen aan de klinaatgekte. If you can’t beat them, join them.
Amen, maar als we ons zouden laten leiden door een kenniseconomie zouden we de nummer 1 op veel meer gebieden wereldwijd zijn. Helaas laat de massa zich teveel leiden door diegene die het hardste roepen of de duurste woorden gebruiken,.
Zal ook behoorlijk schelen op de jaarlijkse (eind)afrekening.

Komt door het hogere CO2 gehalte in de lucht en de hogere temperatuur daar groeien de planten sneller door, dat verband is onder biologen evident.![]()
zelfs als mijn werk feitelijk bestaat uit het produceren van plastic.
Dat gaat idd nog wel even duren. Brazilie idem, als het daarmee dezelfde kant opgaat als India.Natuurlijk is het goed als ze van onze fouten leren, maar je kan toch net verwachten dat India en China over niet alle te lange tijd net zo “duurzaam” zijn als het westen.
Geen idee of het voor alle wateren zo geldt maar op sommige dagen in het regenseizoen spoelt er op Bali ook zo'n 100.00 KG aan plastic aan. Voornamelijk afkomstig van Sumatra en Java. Worden soms zelfs noodtoestanden uitgeroepen vanwege het vele plastic op stranden.Bizar zeg, dat is een wel heel extreem beeld, is het echt zo zwart-wit?
De plasticvervuiling is in heel Indonesië een probleem. De overheid in het Javaanse Jakarta zegt nu eenzelfde soort ban te overwegen als op Bali.Op sommige dagen spoelt wel honderdduizend kilo plastic afval aan. Het overgrote deel van de rotzooi komt van de eilanden zelf. Afval uit de vele hotels op het toeristische eiland wordt vaak in de rivieren gedumpt waarna het in zee spoelt. Vervolgens spoelt het weer terug naar de kust. Het probleem is zo groot dat vorig jaar december de 'plastic-noodtoestand' werd uitgeroepen.
"Ook in Jakarta verandert er iets in de bewustwording. Maar tot nu toe blijft het bij voornemens van de overheid die geen opvolging krijgen", ziet Maas. "Het overgrote deel van de bevolking gooit nog steeds zijn troep op straat. Er staan bakken om afval te scheiden, maar de meesten gooien hun rotzooi gewoon in de bak die het minst vol zit."