MuscleMeat

Sticky Klimaat(verdragen) Topic

Veredeling is een vorm van genetische modificatie. Of eigenlijk is genetische modificatie een versnelde/efficiëntere vorm van veredeling. Dit proces is dus al eeuwen in gebruik.
Nee.

Genetic engineering, also called genetic modification or genetic manipulation, is the modification and manipulation of an organism's genes using technology. It is a set of technologies used to change the genetic makeup of cells, including the transfer of genes within and across species boundaries to produce improved or novel organisms. New DNA is obtained by either isolating and copying the genetic material of interest using recombinant DNA methods or by artificially synthesising the DNA.

Onder genetisch gemodicifeerde/gemanipuleerde gewassen, oftewel GMO gewassen, worden geen veredelde gewassen verstaan.

Bevat kweekvlees bloed? Bloedcelleb? Myoglobline? Zenuwcellen? Bindweefsel? Hoe zit het met het ijzergehalte in kweekvlees? En andere mineralen? Vitamines?
Geen idee, volgensmij weet jij dat net zo min. Ik zie alleen niet waarom het deze dingen niet zo kunnen bevatten. Een andere vraag is of je graag wilt dat het deze dingen bevat. Vooral bij kwaliteitsvlees is het ontbreken of minimaal aanwezig zijn van sommige van deze elementen juist een teken van kwaliteit.
Vlees is meer dan een handje gekweekt spierweefsel en vetcellen.
Dus?

Waarom ga je er vanuit dat kweekvlees beperkt is tot iets wat nooit goed kan worden?

Gast zelfs ik met mn MAVO pretpakket weet dat veredelen en genetisch modificeren 2 verschillende dingen zijn :roflol:

Dat zal heel lastig worden omdat vetcellen en andere structuren (vooralsnog) ontbreken.
Het staat ook nog behoorlijk in de kinderschoenen.

Ik verwacht ook niet over 10 jaar in de supermarkt Waygu direct van de kweek.

En tja als het niet lukt dan helaas, maar ik sta zeker voor open.

Geen idee, volgensmij weet jij dat net zo min. Ik zie alleen niet waarom het deze dingen niet zo kunnen bevatten.
Nou ik weet dat toevallig wel daarom zeg ik ook dat het niet kan. En daarom smaakt kweekvlees niet als vlees en lijkt de textuur totaal niet op dat van vlees.

Heb je enig idee hoe moeilijk deze structuren zijn om na te maken? En hoe deze structuren verschillen per spiergroep? Waarom smaakt een tournedo anders dan een entrecote, en weer anders dan een schenkel (dat bot bevat succes met kweken). Zowel in smaak als textuur een wereld van verschil. Zo is werkvlees veel beter doorbloed en taaier dan een mals stukje van de rug. Het zijn ontzettend complexe biologische structuren die ook weer verschillen per rundersoort, per locatie en door de voeding die ze krijgen. De marmering(vetverdeling) van het vlees verschilt ook zeer per rundersoort en per spiergroep. En smaak is niet alleen afhankelijk van spierweefsel en vet.

Je kan niet 1 universeel kweek biefstukje maken en dan claimen dat je rundvlees na kan bootsen, dan heb je totaal geen enig biologisch, scheikundig en culinair besef van runderen en vlees in het algemeen

Een andere vraag is of je graag wilt dat het deze dingen bevat. Vooral bij kwaliteitsvlees is het ontbreken of minimaal aanwezig zijn van sommige van deze elementen juist een teken van kwaliteit.
Nou, ik werk toevallig in de keuken dus je zou het misschien niet zeggen maar ik werk dus best vaak met vleesproducten ;):D. En ik heb een scheikundige achtergrond qua studie.

Laatst bewerkt:
Hoewel, is het beter om aan het eind van je leven opgegeten te worden of om nooit te hebben bestaan? @Steks jij bent goed in dit soort vragen
Is het beter om 1 koe te laten lijden en hem op te eten dan tig kippen? Dit soort vragen vind ik zeker interessant, maar erg lastig te beantwoorden.

Is het beter om 1 koe te laten lijden en hem op te eten dan tig kippen? Dit soort vragen vind ik zeker interessant, maar erg lastig te beantwoorden.
Ethisch gezien niet. Die koeien leven ook veel langer en niet zo op elkaar. Ze lopen zelfs buiten rond. Kalfs- en lamsvlees is ook niet ethisch in mijn optiek.

Uit m'n hoofd slachten wij in Nederland jaarlijks 500 miljoen kippen. Das een flinke genocide.

Misschien is zonder hersenen/cns klonen in kunstmatige baarmoeders wel een betere optie.

Nou ik weet dat toevallig wel daarom zeg ik ook dat het niet kan. En daarom smaakt kweekvlees niet als vlees en lijkt de textuur totaal niet op dat van vlees.
Maar waarom niet. Waarom zou dit niet mogelijk kunnen zijn?
Heb je enig idee hoe moeilijk deze structuren zijn om na te maken? En hoe deze structuren verschillen per spiergroep? Waarom smaakt een tournedo anders dan een entrecote, en weer anders dan een schenkel (dat bot bevat succes met kweken). Zowel in smaak als textuur een wereld van verschil. Zo is werkvlees veel beter doorbloed en taaier dan een mals stukje van de rug. Het zijn ontzettend complexe biologische structuren die ook weer verschillen per rundersoort, per locatie en door de voeding die ze krijgen. De marmering(vetverdeling) van het vlees verschilt ook zeer per rundersoort en per spiergroep. En smaak is niet alleen afhankelijk van spierweefsel en vet.
Je kan niet 1 universeel kweek biefstukje maken en dan claimen dat je rundvlees na kan bootsen, dan heb je totaal geen enig biologisch, scheikundig en culinair besef van runderen en vlees in het algemeen
Wie zegt dat je een kweekje maakt en dat is dan 'het rundvlees?' Je zou vele soorten gaan krijgen, allemaal met net iets andere kwaliteiten. Voor de zelfde redenen als jij nu benoemd.

Voeding zou dan uiteindelijk veel makkelijker te controleren zijn en dingen als marmering ook. Zoals je zelf zegt marmering is een resultaat van ras en leefomstandigheden. Je hebt veel meer controle over DNA en leefmstandigheden in een lab dan bij een levend dier.
Nou, ik werk toevallig in de keuken dus je zou het misschien niet zeggen maar ik werk dus best vaak met vleesproducten ;):D. En ik heb scheikundige achtergrond qua studie.
je zou denken dat iemand met die achtergronden meer open staat voor de opties die de wetenschap te bieden heeft.

Waarom ga je er vanuit dat kweekvlees beperkt is tot iets wat nooit goed kan worden?
Goed is relatief en die maatstaaf verschilt dus per persoon. Er is geen universele of wetenschappelijke maatstaaf die bepaalt wat goed en slecht is, laat staan wanneer het over iets persoonlijks en niet meetbaars gaat als smaak.

Maar de vraag was of kweekvlees hetzelfde kan worden als echt vlees en dat antwoord is helaas; nee.

Als ze het 100% zouden kunnen nabootsen ben ik geen tegenstander trouwens. Maar dat zie ik gewoon niet gebeuren. Maar wie weet over 50 of 100 jaar.

Technologische vooruitgang en ontwikkeling is altijd goed. Maar het onder valse voorwendselen opdringen als alternatief gaat er bij mij niet in. Een mooi stukje gerookt vlees van de bbq gaat er altijd wel in :D.

Dit zijn van de mooie onoplosbare morele vragen.

Kan je 10 jaar over disccusieren en je bent nogsteeds waar je begon :roflol:

Als ze het 100% zouden kunnen nabootsen ben ik geen tegenstander trouwens. Maar dat zie ik gewoon niet gebeuren. Maar wie weet over 50 of 100 jaar.

Technologische vooruitgang en ontwikkeling is altijd goed. Maar het onder valse voorwendselen opdringen als alternatief gaat er bij mij niet in. Een mooi stukje gerookt vlees van de bbq gaat er altijd wel in :D.
Bij deze uitspraak kan ik me dan wel weer helemaal aansluiten.

Maar dit is eigenlijk ook al wat ik zei? :roflol:

Ik denk dat het zou beginnen met iets wat kwa voedingswaarde en smaak behoorlijk op vlees lijkt en dat deel uit kan gaan maken van verwerkt vlees. Vanaf daar zou het dan verdergaan naar steeds complexere stukken vlees.

Om het vlees uit een kwakworst voor een deel te vervangen met kweekvlees hoef je niet zo veel eisen te stellen aan het kweekvlees lijkt me, anders dan 'smaakt redelijk naar vlees, voedingswaarde is die van vlees en er zijn geen bijzondere ongezonde nadelen'

Een Australian grain fed ribeye voor de BBQ zal wel wat lastiger worden ja.

Al kan ik me voorstellen dat jij als chef een knakworst uberhaupt niet als vlees ziet, which is fair.

Lekker man knakworst. Verzopen in de mayo en curry zodat je extra goed het vlees proeft :D.

Ik eet nog best vaak knakworst trouwens haha. Nostalgisch comfort food.

Terug
Naar boven