Hoe efficient is het wanneer wij oveestappen naar kweekvlees terwijl er 3 miljard Afrikanen bijkomen?
Het probleem is overbevolking. Kweekvlees is niet eens symptoombestrijding. Het is ideologisch wensdenken. Ecologische zelfkastijding.
Wat zou je er precies mee verliezen als we doormiddel van kweekvlees een efficientere manier hebben gevonden om vlees te produceren?
Het zal echt niet alles ineens vervangen, zo werkt dat nooit.
Een slachtkoe is niks anders dan een biologische machine die vlees produceerd. We behandelen ze ook niet anders dan dat en het enige waar het leven van dat beest om draait is dat. Ik heb daar geen moeite mee verder, maar ik heb er ook geen moeite mee als er middels een andere biologische machine ook productie mogelijk is.
Zal ik dan stoppen met het eten van koeien, waarschijnlijk niet. Maar als je voor gehakt van een koe €12 de kilo betaald en gehakt van 50% koe en 50% kweek €10 per kilo, terwijl het exact het zelfde is, waarom zou je daar niet voor open staan?
We eten ook allemaal doorgefokte gekloonde groenten en fruit. Elke banaan is exact het zelfde, genetische gemanipuleerd en gekloond.
Overbevolking is overigens echt niet een Afrika only ding, maar ja we zijn het eens dat overbevolking 'het' probleem is. Alleen ik denk dat jij de fout maakt door zowel het probleem als oplossingen af te wijzen naar andere mensen en plaatsen.
Nederlanders leven namelijk wel vele male luxer dan Afrikanen, onze impact is zoveel groter dat de huidige bevolking in Europa meer impact heeft op de aarde dan die 3 miljard Afrikanen met hun huidige levensstijl.
Waarom zou je als rijk land zeggen 'nee wij gaan niet kijken naar oplossingen dat moeten de arme landen maar lekker doen' dan weet je zeker dat er niks gaat gebeuren. Het is ook niet zo dat wij niet overbevolkt zijn hier, Europa is ook extreem overbevolkt(Al komt de huidige groei Europa ook uit Afrika, dat is een valide argument.) Kijk naar de extreme groei die we hier in de afgelopen 300 jaar hebben gehad. Nederland is zo fucking vol dat er letterlijk niet 1 vierkante meter vrij is. Elk hoekje Nederland is in gebruik voor een specifieke functie.
Meer efficientie bied uiteindelijk ook meer ruimte voor luxe, dus in dat geval win-win.