Ik (en veel mensen met een gelijke mening als mij) hebben misschien een verkeerd beeld van het IPCC, maar ik ben nooit over het IPCC begonnen de discussie is opgang gekomen doordat een aantal politieke partijen absurde maatregelen willen nemen waar ik tegen ben. Als ik dat dan uit, dan komen sommige voorstanders zelf aanzetten met (de rapporten van) het IPCC. Ga ik daar dan zo goed en zo kwaad als ik kan op in dan krijg ik het verwijt dat ik niet snap wat het IPCC inhoud of er niet voldoende van lees
Maar ipv in cirkeltjes te blijven praten over onze verschillen van mening kunnen we ook kijken of we een gezamenlijke visie kunnen hebben over de weg die we het beste kunnen bewandelen, want dat is iets waar we met zijn allen “verantwoordelijk” voor zijn.
Ik zit niet in de fossielebrandstof hoek, maar voornamelijk ik de ploymeren (plastics, coatings e.d.), dus daarop kan ik niet gepakt worden. Daarnaast is mijn bedrijf mondiaal en lokaal flink aan het investeren om CO2 te reduceren, niet omdat het management dat persé wil, maar omdat het met het oog op de toekomst rendabeler is. Ook zijn we hard op weg om ook in de recycling branche een speler van formaat te worden. Zakelijk ben ik dus niet tegen verandering.
Persoonlijk ook niet, ongebreidelde CO2 uitstoot gaat vaak gepaard met milieuvervuiling, andere schade voor het milieu en het “verspillen” van waardelvolle grondstoffen. Maar om als een kop zonder kop zinloze en onmogelijke maatregelen te nemen gaat mij te ver. Oude vuile kolencentrales sluiten is een goed idee, maar die hebben we eigenlijk niet in Nederland. Meer dan 10-15% van onze elektrische energie behoefte uit zon, wind en andere niet te regelen bronnen halen is (voorlopig) geen goed idee, daar is ons net niet geschikt voor. Dus inversteer in kernenergie, relatief schone gascentrales en laat mensen lekker hun gas-combiketel houden.
Zorg daarnaast dat opkomende economieën een inhaalslag slaan wat betreft relatief schone energie en zorg dat de ontembare drang naar meer energie wereldwijd war afneemt, hoe doen we dat het best, niet meer fokken als konijnen, maar meer aan geboorte beperking doen. Doen we niets aan de extreme bevolkingsgroei in opkomende economien dan is alles wat we in Nederland en zelfs in Europa doen zinloos.