AndroidHealthClinic

Sticky Klimaat(verdragen) Topic

Ook dat is weer hoogmoed van de mens, wij kunnen de aarde echt niet kapot maken. We kunnen de aarde wel dusdanig aanpassen dat we er zelf niet meer fijn kunnen vertoeven.
Als je het gelezen had: het ging het met name om dieren die door aanleg van wind- en zonneparken sterven.
Huh? Poste je nou net hetzelfde onder username @Mentat? Of ben ik echt zo moe? Een inhoudelijke reactie volgt in elke geval niet meer vandaag. :D
Ja, je bent echt zo moe, laat mij er ff lekker buiten! :wave2:

Wetenschappers die bij het IPCC horen?
Het IPCC doet zelf geen onderzoek, het verzamelt de data van andere wetenschappers. Je bent dus als wetenschapper niet aangesloten bij het IPCC o.i.d.

Wie verzamelt die data dan? Ik mag toch hopen dat wetenschappers, of mensen met een wetenschappelijk achtergrond dat doen.

Waarom zou het geen wetenschap zijn? Beetje een rare subtiele manier om je gelijk proberen te halen.

Ik heb als analytisch chemicus een vrij strak omkadert idee van wat wetenschap is, wellicht omdat in mijn vakgebied je alles tot in den treure kan onderzoeken en dat kan met het klimaat nu eenmaal niet. Op dit moment hebben we maar één planeet met één mondiaal klimaat. Je kan het verleden bestuderen en a.d.h.v. die data modellen configureren die trachten de toekomst te voorspellen, maar als die voorspellingen dan niet kloppen dan moet moet je de modellen aanpassen doe je dat niet. Dan is er weinig wetenschappelijks aan, dan kan je net zo goed als een oud collega van mij de beurskoers voorspellen a.d.h.v. de stand van de sterren.

Ik kan niet garanderen dat dit plaatje klopt, maar volgens mij ontkent het IPCC onderstaande niet.

375CB31F-57A7-4546-84AE-D8C448237C1C.jpeg

wellicht omdat in mijn vakgebied je alles tot in den treure kan onderzoeken en dat kan met het klimaat nu eenmaal niet. Op dit moment hebben we maar één planeet met één mondiaal klimaat. Je kan het verleden bestuderen en a.d.h.v. die data modellen configureren die trachten de toekomst te voorspellen, maar als die voorspellingen dan niet kloppen dan moet moet je de modellen aanpassen doe je dat niet. Dan is er weinig wetenschappelijks aa

Dus economen hoeven we ook niet serieus te nemen???????

En dat over het IPCC kan ik alleen maar over zeggen dat je mij frustreert dat mensen zo overtuigd zijn van hun eigen gelijk (en dan doel ik het niet persoonlijk o.i.d.) maar dan de ballen verstand hebben van de materie en waar ze nu tegen zijn

Gewoon loos loepen dat het corrupt is, dat zijzelf ook geen lieverdjes zijn en dat soort dingen is lekker makkelijk

Economie is helemaal een wetenschap van lik me vestje, we hebben zelf het economisch stelsel gemaakt en dan gaan we dat bestudeerden terwijl we de spelregels tijdens het onderzoek aanpassen en een ook we we ook nog eens te pas en te onpas invloed op uit oefenen.

:D

Misschien is de beurs voorspellen a.h.d.v. de sterren niet eens zo,n gek idee.

En dat over het IPCC kan ik alleen maar over zeggen dat je mij frustreert dat mensen zo overtuigd zijn van hun eigen gelijk (en dan doel ik het niet persoonlijk o.i.d.) maar dan de ballen verstand hebben van de materie en waar ze nu tegen zijn

Gewoon loos loepen dat het corrupt is, dat zijzelf ook geen lieverdjes zijn en dat soort dingen is lekker makkelijk

Dan hebben we een zelfde mening over de klimaatspijbelaars. ;)

Jij niet dan? Met je anti GL En D66 campagne, je Twitter van Niemoller, je post van GS? Ik kijk tenminste nog naar de mening van anderen

:roflol: je hebt zelf niet in de gaten hoe arrogant je overkomt ,ik lees alles over welke politieke partij dan ook ,ongeacht mijn voorkeur ,twitter idem dito ,ik lees zelfs Joop.nl hoe walgelijk ik die mensen ook vind

Laatst bewerkt:
:roflol: je hebt zelf niet in de gaten hoe arrogant je overkomt ,ik lees alles over elke politieke partij dan ook ongeacht mijn voorkeur ,twitter idem dito ,ik lees zelfs Joop.nl hoe walgelijk ik die mensen ook vind

Arrogant omdat ik zeg wat je niet leuk vind?

En het gaat hier niet over politiek, maar over feiten (die dan wel worden misbruikt door politici van beide kanten) dus leuk dat je alles leest maar je hebt over dit onderwerp meer aan de rapportage van het IPCC lezen
En joop.nl is een of andere SJW opinie site o.i.d. toch?

Dan hebben we een zelfde mening over de klimaatspijbelaars. ;)

Correct, ik generaliseert over klimaat sceptici (er zijn wel degelijk gene die zich enigszins inlezen), en je kan ook generaliseren over die spijbelaars waar er wel degelijk geïnteresseerde / gemotiveerde jongeren tussen zitten

Ik (en veel mensen met een gelijke mening als mij) hebben misschien een verkeerd beeld van het IPCC, maar ik ben nooit over het IPCC begonnen de discussie is opgang gekomen doordat een aantal politieke partijen absurde maatregelen willen nemen waar ik tegen ben. Als ik dat dan uit, dan komen sommige voorstanders zelf aanzetten met (de rapporten van) het IPCC. Ga ik daar dan zo goed en zo kwaad als ik kan op in dan krijg ik het verwijt dat ik niet snap wat het IPCC inhoud of er niet voldoende van lees
Maar ipv in cirkeltjes te blijven praten over onze verschillen van mening kunnen we ook kijken of we een gezamenlijke visie kunnen hebben over de weg die we het beste kunnen bewandelen, want dat is iets waar we met zijn allen “verantwoordelijk” voor zijn.

Ik zit niet in de fossielebrandstof hoek, maar voornamelijk ik de ploymeren (plastics, coatings e.d.), dus daarop kan ik niet gepakt worden. Daarnaast is mijn bedrijf mondiaal en lokaal flink aan het investeren om CO2 te reduceren, niet omdat het management dat persé wil, maar omdat het met het oog op de toekomst rendabeler is. Ook zijn we hard op weg om ook in de recycling branche een speler van formaat te worden. Zakelijk ben ik dus niet tegen verandering.

Persoonlijk ook niet, ongebreidelde CO2 uitstoot gaat vaak gepaard met milieuvervuiling, andere schade voor het milieu en het “verspillen” van waardelvolle grondstoffen. Maar om als een kop zonder kop zinloze en onmogelijke maatregelen te nemen gaat mij te ver. Oude vuile kolencentrales sluiten is een goed idee, maar die hebben we eigenlijk niet in Nederland. Meer dan 10-15% van onze elektrische energie behoefte uit zon, wind en andere niet te regelen bronnen halen is (voorlopig) geen goed idee, daar is ons net niet geschikt voor. Dus inversteer in kernenergie, relatief schone gascentrales en laat mensen lekker hun gas-combiketel houden.
Zorg daarnaast dat opkomende economieën een inhaalslag slaan wat betreft relatief schone energie en zorg dat de ontembare drang naar meer energie wereldwijd war afneemt, hoe doen we dat het best, niet meer fokken als konijnen, maar meer aan geboorte beperking doen. Doen we niets aan de extreme bevolkingsgroei in opkomende economien dan is alles wat we in Nederland en zelfs in Europa doen zinloos.

• Like
Waarderingen: Vonk
Doen we niets aan de extreme bevolkingsgroei in opkomende economien dan is alles wat we in Nederland en zelfs in Europa doen zinloos.

Denk dat de vraag in essentie ook zou moeten zijn of we überhaupt in staat zijn om de invloed uit te oefenen die we menen uit te moeten oefenen en ook of dit wel zelfs wel noodzakelijk is. Wellicht is het antwoord op mijn laatste vraag wel ja, maar enkel ja omdat het voortbestaan van de mensheid hiermee in gevaar komt. In dat geval zal het mij een zorg zijn die hele klimaatverandering. Ik meen te herinneren dat er perioden zijn geweest die nog warmer waren dan hetgeen we nu in leven of straks in pretenderen te moeten leven als we NU NIKS DOEN.

• Topic Starter Topic Starter
Maar ipv in cirkeltjes te blijven praten over onze verschillen van mening kunnen we ook kijken of we een gezamenlijke visie kunnen hebben over de weg die we het beste kunnen bewandelen, want dat is iets waar we met zijn allen “verantwoordelijk” voor zijn.
Meer dan 10-15% van onze elektrische energie behoefte uit zon, wind en andere niet te regelen bronnen halen is (voorlopig) geen goed idee, daar is ons net niet geschikt voor. Dus inversteer in kernenergie, relatief schone gascentrales en laat mensen lekker hun gas-combiketel houden.
Zorg daarnaast dat opkomende economieën een inhaalslag slaan wat betreft relatief schone energie en zorg dat de ontembare drang naar meer energie wereldwijd war afneemt, hoe doen we dat het best, niet meer fokken als konijnen, maar meer aan geboorte beperking doen. Doen we niets aan de extreme bevolkingsgroei in opkomende economien dan is alles wat we in Nederland en zelfs in Europa doen zinloos.
Eens.

Komt nog bij dat wanneer je kijkt naar de echt grote politieke vraagstukken van de afgelopen ±50 jaar, je kunt afvragen of de politiek wel in staat is om goed te overzien wat de gevolgen zijn op de lange termijn. Helemaal anno 2019. Niet zelden lopen ze er achteraan en blijkt er een totaal gebrek aan visie. Scorebordjournalistiek, oneliners en de eigen loopbaan lijken meer op de voorgrond te staan bij velen.

En toch heb ik soms ook een stemmetje in mijn hoofd die zegt dat het 5 voor 12 is en dat er snel iets moet veranderen.

Los van de discussie of het klimaat door de mens te beïnvloeden is of niet geeft dit wel aan wat een kleine temperatuurstijging op korte termijn kn veroorzaken.

https://www.iucn.org/resources/issues-briefs/coral-reefs-and-climate-change

Een groot deel van de koralen kunnen geen hogere temperaturen verdragen. In een aantal labs is men driftig aan het experimenteren of en hoe hier iets aan te doen is.

Als de grote koraalriffen grootendeels afsterven zal dit zeer verstrekkende gevolgen hebben maar je hebben wij daar nu echt invloed op of moeten we dit soort onzekerheden accepteren as onderdeel van het leven?

Ja zo voel ik dat ook, het blijft lastige materie..

Terug
Naar boven