Kloppen niet in preciesie, wel in de trend die gaande is.
Eerste hit op google:
https://wattsupwiththat.com/2013/10/14/90-climate-model-projectons-versus-reality/
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Kloppen niet in preciesie, wel in de trend die gaande is.
Maar ben ik de enige die ene discussie over klimaatverandering veel minder interessant vind dan er een over klimaatbeleid? Want dat is toch wezenlijk veel belangrijker?
Wie gaat er betalen?
Waarom gaan we als eerst verandering invoeren?
Hoe gaan we dit doen?
Stimuleren we innovatie vanuit de overheid (zoals in innovatie theorieën suggereren) of laden we dit alleen uit de maatschappij komen?
Want even eerlijk, wat er nu in die klimaattafels staat vond ik slappe hap en maatregelen waar vooral de burger last van heeft (begrijp me niet verkeerd, we moeten denk ik sowieso gaan betalen of onze levensstijl aanpassen) en waarin de industrie redelijk gespaard wordt.
zolang niet vaststaat dat wij als mens invloed hebben op het klimaat kan je ook geen klimaatbeleid voeren.
Over wat je zegt over CO2 wat komt door opwarming en niet vice versa (dus temperatuur-CO2 ipv CO2-temperatuur). Dit is debunked
Hier kort,
https://scienceblogs.com/illconsidered/2006/02/co2-lags-not-leads
Hier met uitleg + wetenschap.
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2004/12/co2-in-ice-cores/
) en we wonen allebei in de omgeving van Rotterdam. Hij werkt al jaren bij het DCMR (milieu dienst Rijnmond) en ik bij een globalistiche chemiereus. En dat geeft ook gelijk aan op welke vlakken wij verschillen. Als er hier weer eens stankoverlast is wimpel ik het weg met de opmerking dat het maar een paar uur op een jaar is en dat dat de prijs is van de chemische industrie waar ik mijn brood in verdien en de hele westerse beschaving gebruik van maakt. Hij gaat dan gelijk zeuren dat het vaak een keuze is om tijdelijk voor overlast te zorgen om de productie niet te verstoren en dat het betalen van de daarvoor geldende boete het niet ineens een recht wordt om overlast te veroorzaken. Hij is ervan overtuigd dat we bijna op het punt van no-return zijn angekomen wat betreft klimaatverandering door menselijke activiteiten en ik moet het eerste onomstotelijke bewijs nog zien.In 2000, the IPCC gathered the available evidence for a special report which concluded that tree-planting could sequester (remove from the atmosphere) around 1.1–1.6 GT of CO2 per year. That compares to total global greenhouse gas emissions equivalent to 50 GT of CO2 in 2004.
Bij de projecties zullen we toch nog een paar jaar moeten wachten om te zien of de observaties buiten de marges gaan afwijken of de stijgende trend weer voortzet.
Bij die grafiek van de temperatuurstijging en CO2 over de geschiedenis van de aarde moet je ook nog weten welke afkoelende stoffen en factoren aanwezig waren om te kunnen onderbouwen of dat wel of geen relatie aangeeft.
Die afkoelende factoren zijn bijvoorbeeld sulfiden van vulkaanuitbarstingen dat direct het het broeikaseffect maskeert maar er was natuurlijk ook heel andere hoeveelheid vegetatie en plankton. En waterdamp en bewolking? En ik weet niet in hoeverre we al genoeg weten van zonne cyclussen aangezien we dat eigenlijk pas een paar jaar echt kunnen meten en dat ook een effect heeft.Als de modellen betrouwbaar zijn moeten de afkoelende factoren er toch ook in verwerkt zijn en het argument dat we nog een paar jaar moeten wachten vind ik niet valide aangezien de trend nu toch echt afwijkt van de voorspellingen. Of zie jij hier iets anders in? Voel je vrij om het net af te struinen naar andere grafieken.
![]()