AndroidHealthClinic

Klimaat(verdragen) Topic

Bezoekers in dit topic

Hoe bedoel je dit precies, dood organisch materiaal zal onder normale omstandigheden verteren, met CO2 emmissie als gevolg. Een goed voorbeeld daarvan is de CO2 die uit onze veengronden ontsnapt als gevolg van grondwaterpeil daling.
Een deel blijft toch liggen en wordt uiteindelijk fossiele brandstof?
 
Waterstof is idd ook een interessant stuk technologie maar heeft voor de moment nog een aantal problemen zoals heel moeilijk op te slagen ( lage energie-densiteit waardoor ze dit moeten opslaan onder hoge druk( 200-700 bar), daardoor ook moeilijk te transporteren, en de efficiëntie ligt nog laag voor de productieprocessen waar men niet vanaf koolwaterstoffen vertrekt. Ik ben benieuwd hoe dit zich nog verder gaat ontwikkelen, er wordt denk ik wel aan oplossingen gewerkt.
 
Een deel blijft toch liggen en wordt uiteindelijk fossiele brandstof?

In theorie wel, maar in de praktijk zal dat effect verwaarloosbaar zijn, zeker in een tropisch regenwoud, voor een ander type bos heb je al snel 4 maal zo veel ruimte nodig voor een zelfde CO2 opname capaciteit.
 
Waterstof is idd ook een interessant stuk technologie maar heeft voor de moment nog een aantal problemen zoals heel moeilijk op te slagen ( lage energie-densiteit waardoor ze dit moeten opslaan onder hoge druk( 200-700 bar), daardoor ook moeilijk te transporteren, en de efficiëntie ligt nog laag voor de productieprocessen waar men niet vanaf koolwaterstoffen vertrekt. Ik ben benieuwd hoe dit zich nog verder gaat ontwikkelen, er wordt denk ik wel aan oplossingen gewerkt.

Juist, mijn gevoel zegt dat het wacht en is tot het moment dat er een rendabele techniek komt welke uit CO2 en water, methaan (aardgas) en zuustof kan produceren. Dan zijn af we van alle problemen omtrent energieopslag en distributie. Op laboratorium schaal kan het al vrij lang, maar het is bij lange na niet efficiënt genoeg.
 
We maken nog geen kwart procent uit van de wereldbevolking en ons land beslaat nog geen drie honderdste procent van het aardoppervlak. Toch willen we op tal van gebieden voorloper zijn, het braafste jongetje van de klas. Nu ook weer met de extreme klimaatplannen. „We hebben vaker onze neus gestoten.”

Volgens historicus René Cuperus van Instituut Clingendael, heeft de houding van Nederland vooral te maken met onze oeroude calvinistische aard. „We zijn een klein land, maar willen wel een morele supermacht spelen. Soms zó erg, dat we onze eigen belangen en beperkte mogelijkheden uit het oog verliezen.”

In Nederland had je altijd de dominee en de koopman, het morele gezag en daarnaast de handelaar. „Die hielden elkaar goed in evenwicht. Hollandse nuchterheid kwam met dat calvinistische idealisme samen.”

Maar, zo waarschuwt hij, soms slaan we daarin door. Dat ziet hij onder andere terug bij de fanatieke klimaatplannen. „Dat is bijna een religie geworden. Daar mis ik juist wél realisme en nuchterheid. We zijn een van de dichtstbevolkte landen met vrijwel geen natuur. In feite is heel Nederland een soort van metropool, een grote stad met een park eromheen.”

Pioniers
Het is volgens hem zeer de vraag of zo’n land wel in de positie is tot de ’avant garde’, tot de pioniers op het gebied van klimaat te behoren. „Het zou logischer zijn als minder dichtbevolkte landen als Denemarken en Noorwegen – daar hebben ze veel meer natuur – die rol op zich nemen. Voor Nederland lijken me de klimaatplannen veel te radicaal. Ik denk niet dat dit goed afloopt. Het is nog niet bepaald gelukt om draagvlak voor de plannen te creëren, terwijl burgers toch al niet overlopen van vertrouwen in de politiek.”

Natuurlijk, Nederland is een innovatief, creatief land, benadrukt hij. „We zijn, ook als het gaat om euthanasie of om het homohuwelijk, een van de meest moderne landen. Technologisch gezien doen we wereldwijd gezien prima mee. Maar dit fanatieke klimaatbeleid vind ik over de top. Ik verwacht dan ook dat er door maatschappelijke tegendruk uiteindelijk een redelijker middenveld wordt gevonden. Is ook gebeurd met migratie, daar is, mede onder invloed van het populistische protest, de koers wat veranderd en zijn we een stuk realistischer geworden.”

"’Ik denk niet dat dit goed afloopt’"
Henk te Velde, hoogleraar vaderlandse geschiedenis verbonden aan Universiteit Leiden, ziet ook iets van een traditie in de houding van Nederland om in veel zaken voorop te lopen. „Ik kan me voorstellen dat dit is terug te voeren op de Nederlandse identiteit. Of, misschien liever nog, op hoe Nederlandse politici zichzelf graag zíen. We zijn een klein land dat het niet van powerplay moet hebben, daarom trekken we vooral de morele en juridische kaart. Het principe dat wie niet de sterkste is, dan maar de slimste moet zijn.”

Ook psycholoog Jeffrey Wijnberg ziet dat. „Vanuit de historie al. We zijn omringd door water, dat altijd een bedreiging heeft gevormd. Die risico’s zorgen ervoor dat we geen afwachtend volkje zijn, maar juist vindingrijk.”

Idealisme
Nederland heeft in het verleden vaker een belangrijke rol gespeeld op bepaalde gebieden op het wereldtoneel. Te Velde: „Ons land heeft voorheen veel internationale conferenties gehouden, en heeft natuurlijk nog altijd een instituut als het Internationaal Strafhof binnen zijn grenzen. Dat past ook wel bij een oude, liberale democratie zoals Nederland heeft. Net zoals een beetje vertoon van idealisme ook wel bij ons past.”

Maar dat idealisme is weer ver te zoeken als het bijvoorbeeld gaat om onze rol binnen de NAVO. Daar willen we veel minder haantje de voorste zijn. Volgens Te Velde is dat deels verklaarbaar omdat Nederland zuinig met zijn geld wil omgaan, maar nog meer omdat we geen traditie van een sterk leger hebben.

„Sinds mensenheugenis is er in ons land ook weinig sympathie voor het leger, we zijn er niet trots op. We hebben tegenwoordig misschien iets meer met vredesoperaties.”

En ook daar hebben we onze neus in de jaren negentig behoorlijk mee gestoten, benadrukt Cuperus, doelend op de oorlog in voormalig Joegoslavië. „De val van Srebrenica, ja. Een missie die we om morele redenen heel graag wilden doen, maar niet aankonden. Daar hebben we ons vergaloppeerd. Daar hebben we echt van geleerd.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2984136/braafste-jongetje-stoot-zijn-neus
 
Hoe bepalen anderen eigenlijk hun standpunt in deze kwestie?
 
Beste redactie,

Gisteren met veel interesse het artikel "Ingezonden. Energieconsultant over Gasverbod" gelezen. Zie en zie ook mijn reactie, account "EduardoGS".

Nu ben ik zelf ook veel bezig met het onderwerp en heb ik recent uitgebreid onderzoek gedaan naar zonne-energie en ben ik tot de conclusie gekomen dat het in Noord-Europa onrendabel is (oftewel hetzelfde als geldvernietiging), als je alle subsidies eraf haalt. Let op: Veel mensen vergeten wat subsidie werkelijk is: het is geld dat alle andere belastingbetalers aan jou betalen om iets aantrekkelijker te maken (of te laten lijken).

Ik zal het met een voorbeeld hieronder uitleggen.

Een energieleverancier levert energie voor 6 cent per kWh, als je alle belastingen eraf haalt. Dat betekent dat ie onder de 5 cent inkoopt, voor stabiele kern-, kolen- of gas-energie. Hoeveel denk je dat een energieleverancier, in een vrije markt en zonder subsidies, geeft voor totaal onstabiele zonne-energie, waar hij extra buffers en stand-by gascentrales tegenover moet stellen. Hoogstens 3 cent, maar laten we zwaar optimistisch van die 5 cent uitgaan.


Laten we uitgaan van een setje van 16 panelen met een verwachte opbrengst van 4000 kWh per jaar. Zeer geschikt voor het gemiddelde huishouden, en waarbij de terugverdientijd zo rond de 7 jaar zou liggen, mits alle subsidies verrekend worden. We gaan uit van een belaste kWh prijs van 0,23 euro en een (te optimistische) inkoopprijs voor de energieleverancier van 0,05 euro per kWh.
* Aanschaf van de panelen: 5.808 euro (inc. BTW, want geen subsidies)
* Extra uitgaven 25 jaar: 1.815 euro voor gemiddelde 1,5 omvormers extra (want die gaan elke 10 jaar kapot)
--- Totaal 7.623 euro in 25 jaar als er verder niets kapot gaat, geen schoonmaakkosten of onderhoudskosten zijn. Dus weer optimistisch.

Laten we optimistisch zijn en zeggen dat je 20% van die 4000 kWh daadwerkelijk zelf, real-time consumeert (dus overdag als de zon schijnt). Oftewel 800 kWh per jaar. Dit lijkt heel weinig, maar in werkelijkheid is het vaak nog minder, omdat de uren dat de zon schijnt er meestal niemand thuis is (werk, school of studie) en het piekverbruik (inductieplaat, verwarming, verlichting, tv, computer, opladers, stofzuiger, wasmachine, afwasmachine, etc) pas begint na het werk, wanneer de zon vaak al onder is.

Wat veel mensen niet snappen is dat een terugdraaiende kWh-meter (overdag, wanneer je bijna niets verbruikt en de panelen wel energie opleveren) alleen kan door de zware subsidies. Een energieleverancier zou in een vrije marktsituatie zonder subsidies slechts 0,03 euro per geleverde kWh willen betalen, en dus niet de 0,23 euro die men nu krijgt bij de terugdraaiende meter.


Wat het huishouden daadwerkelijk verbruikt tijdens de uren dat de zonnepanelen voldoende energie leveren, dat hoeft niet door de energieleverancier geleverd te worden en kan dus wel tegen het hoge, belaste tarief verrekend worden.

De jaarlijkse 800 kWh leveren dus 0,23 euro x 800 kWh = 184 euro op. De resterende 3.200 kWh leveren 0,05 euro x 3.200 kWh = 160 euro op. Dat zou theoretisch dus jaarlijks 184 + 160 = 344 euro opleveren. Dan kom je op een terugverdientijd van 7.623 / 344 = 22,2 jaar.

Maar, in werkelijkheid degradeert de kWh-opbrengst jaarlijks met zo'n 2,3% (na lang onderzoek bij grote parken blijkt dat na 25 jaar er soms nog maar 40% opbrengst was door problemen met hotspots, soldeerverbindingen die vergaan, etc), en heeft het paneel na 25 jaar, over die 25 jaar gemiddeld, slechts 3068 kWh per jaar opgebracht (4000 kWh in jaar 1, 2288 kWh in jaar 25). Dan kom je op jaarlijks 184 + 113 = 293 euro, en dat komt neer op 25,6 jaar terugverdientijd. Heb je mazzel en degraderen je panelen met bijvoorbeeld slechts 1% per jaar, dan kom je op 23,7 jaar uit.

En dan heb ik nog niet eens rekening gehouden met de subsidies bij de productie van zonnepanelen (China!). En laten we eerlijk zijn, die 5 cent per kWh is ook niet reëel. Ik denk dat 3 cent per kWh reëler is (dan kom je op 28,6 jaar uit). Dus in werkelijkheid ga je richting de 30 jaar terugverdientijd, wat ruim voorbij de technische en economische levensduur ligt.

N.B. Waarschijnlijk gaan de energieprijzen (zowel inkoopprijs als belaste prijs) wat omhoog in de komende decennia, wat weer gunstig is voor de terugverdientijd, maar het gaat nooit een vetpot worden: Je kunt blij zijn als je je eigen geld na 25 jaar weer terug hebt, en de installatie op je dak is dan vaak niets meer waard of kapot.

Dit gaat dus over kleine installaties thuis, maar ook grote zonneparken zijn niet of nauwelijks rendabel in Nederland. Door de grotere schaal zijn de materiaalkosten lager (kwantumkorting), maar in tegenstelling tot een 'gratis' dak waar je de panelen kunt plaatsen, moet er wel grond gehuurd of gekocht worden en moeten er extra investeringen gedaan worden, zowel bij de uitbater als bij de energieleverancier (o.a. verhoging capaciteit), om de energie daadwerkelijk te kunnen leveren.


Ga je naar Zuid-Europa, bijvoorbeeld Zuid-Spanje, dan worden de terugverdientijden wat lager, maar eigenlijk is zonne-energie pas écht interessant als je nog verder richting de evenaar gaat.

Het hele idee dat Nederland over kan op warmtepompen, elektrische auto's en volledig CO2-vrije opwekking van elektriciteit is mijns inziens gebaseerd op een fabeltje. Allemaal totaal onrealistische en geldverslindende ideeën om ons geweten (of vooral dat van politici) te sussen. In Noord-Europa is het momenteel nog compleet onmogelijk om zonne-energie rendabel te krijgen. Het wordt tijd dat de politici dit eens in gaan zien en met realistische ideeën en oplossingen komen.

https://www.geenstijl.nl/5145681/zonnepanelen-niet-rendabel-in-noord-europa/
 
N.B. Waarschijnlijk gaan de energieprijzen (zowel inkoopprijs als belaste prijs) wat omhoog in de komende decennia, wat weer gunstig is voor de terugverdientijd, maar het gaat nooit een vetpot worden: Je kunt blij zijn als je je eigen geld na 25 jaar weer terug hebt, en de installatie op je dak is dan vaak niets meer waard of kapot.

Ik houd me al zeker 15 jaar bezig met het vraagstuk of ik wel of geen zonnepanelen op mijn dak ga plaatsen.
Sinds 2004 verdiep ik mij -zo eens in de 3 jaar opnieuw- in deze materie, om te zien of het nou daadwerkelijk rendabel is.

Nou kan ik helemaal niet zo goed rekenen, maar iedere keer als ik dit doe kan ik toch alleen maar tot de conclusie komen, die boven vet gedrukt staat gemarkeerd.
Ook gezien alle subsidiezaken die op de achtergrond spelen, kan ik helaas alleen maar constateren dat het een dure zeepbel is, veel mooier gemaakt dan het daadwerkelijk is.

Niet dat ik het allemaal kan bewijzen, maar ik vermoed dat de kostprijs voor met name de aanschaf, kunstmatig hoog wordt gehouden ten gunste van 'marktwerking'.
Anders geformuleerd, er zijn te veel belanghebbenden die hun zakken willen vullen over de rug van de naïeve, goed bedoelende, milieubewuste burgers.

Kortom, nog steeds geen zonnepanelen bij mij op het dak dus.......
 
Climate Impact by Area. Ranked by carbon intensity of electricity consumed (gCO2eq/kWh)
https://www.electricitymap.org/?page=map&solar=false&remote=true&wind=false

Frankrijk, Finland, Zweden en Noorwegen. Zitten heel laag in uitstoot en hoe doen ze dat. Grote aandelen kernenergie, op Noorwegen na (waterkracht). Daar kan je ook naar kijken en van leren. Een combinatie van bronnen toepassen. Waterkracht zal in NL niet goed gaan. Laten we dan naar een combinatie van andere bronnen kijken.
-----------------------------
https://podcastluisteren.nl/ep/Onbehaarde-Apen-14-Waarom-de-wereld-wacht-op-kernfusie
 
Laatst bewerkt:
Ik houd me al zeker 15 jaar bezig met het vraagstuk of ik wel of geen zonnepanelen op mijn dak ga plaatsen.
Sinds 2004 verdiep ik mij -zo eens in de 3 jaar opnieuw- in deze materie, om te zien of het nou daadwerkelijk rendabel is.

Nou kan ik helemaal niet zo goed rekenen, maar iedere keer als ik dit doe kan ik toch alleen maar tot de conclusie komen, die boven vet gedrukt staat gemarkeerd.
Ook gezien alle subsidiezaken die op de achtergrond spelen, kan ik helaas alleen maar constateren dat het een dure zeepbel is, veel mooier gemaakt dan het daadwerkelijk is.

Niet dat ik het allemaal kan bewijzen, maar ik vermoed dat de kostprijs voor met name de aanschaf, kunstmatig hoog wordt gehouden ten gunste van 'marktwerking'.
Anders geformuleerd, er zijn te veel belanghebbenden die hun zakken willen vullen over de rug van de naïeve, goed bedoelende, milieubewuste burgers.

Kortom, nog steeds geen zonnepanelen bij mij op het dak dus.......

:exactly:

Los van een aantal onlosmakelijke problemen van zonnepanelen worden ze imo ook niet goed ingezet. Als je ze perse in Nederland wilt gebruiken, plaats ze dan op of nabij gebouwen die overdag veel energie verbruiken zoals kantoren, winkels en scholen. Het is heel leuk om ze op je huis te plaatsen, maar ze leveren stroom als je er niet bent en ze doe niets als je er wel bent (heel zwart/wit i know), als je ze dan toch op je dak wilt hebben integreer ze dan beter. Bij mij in de wijk zijn laatst weer wat nieuwe huizen gebouwd en de kopers konden er zonnepanelen op laten plaatsen, sommigen hebben dat ook gedaan, maar die worden gewoon zoals bij bestaande bouw naderhand over de dakpannen heen geplaatst.
Ik kon zo'n 8 jaar geleden bij de aanschaf van mijn huis een zonneboiler als meerwerk bestellen, daar had ik op zich wel oren naar, het waterreservoir zou in de nok van het dak op zolder komen met als laagste punt in elke geval boven de 2,3m. In principe verlies je daar geen ruimte door. Wel moest er een draagconstructie geplaatst worden waardoor er 4 palen op mijn relatief kleine zolder zouden komen te staan, m.a.g. dat de functionaliteit van de zolder flink achteruit zou gaan. Het gevolg is dat niemand in de wijk er voor gekozen heeft.

Op dit moment zijn zonnepanelen aanschaffen om financiële redenen alleen lonend als je echt niet weet wat je met je geld moet doen, maar als je nog geld in je hypotheek kunt stoppen, nog geen vermogensbelasting betaald of bepaalde zaken (auto bijv.) financiert, dan kan je geld beter daar heen.

Maar ik zie ook leuke mogelijkheden voor zonnepanelen, ze integreren in elektrische auto's bijvoorbeeld. Ik zou in theorie mijn jaarlijkse gereden km's (ca 6000) allemaal op zonne-energie kunnen rijden, maar ach, die 1000 euro per jaar aan benzine is het mij wel waard om een leuk sturende auto te hebben.
https://sonomotors.com/sion.html/
 
:exactly:

Los van een aantal onlosmakelijke problemen van zonnepanelen worden ze imo ook niet goed ingezet. Als je ze perse in Nederland wilt gebruiken, plaats ze dan op of nabij gebouwen die overdag veel energie verbruiken zoals kantoren, winkels en scholen. Het is heel leuk om ze op je huis te plaatsen, maar ze leveren stroom als je er niet bent en ze doe niets als je er wel bent (heel zwart/wit i know), als je ze dan toch op je dak wilt hebben integreer ze dan beter. Bij mij in de wijk zijn laatst weer wat nieuwe huizen gebouwd en de kopers konden er zonnepanelen op laten plaatsen, sommigen hebben dat ook gedaan, maar die worden gewoon zoals bij bestaande bouw naderhand over de dakpannen heen geplaatst.
Ik kon zo'n 8 jaar geleden bij de aanschaf van mijn huis een zonneboiler als meerwerk bestellen, daar had ik op zich wel oren naar, het waterreservoir zou in de nok van het dak op zolder komen met als laagste punt in elke geval boven de 2,3m. In principe verlies je daar geen ruimte door. Wel moest er een draagconstructie geplaatst worden waardoor er 4 palen op mijn relatief kleine zolder zouden komen te staan, m.a.g. dat de functionaliteit van de zolder flink achteruit zou gaan. Het gevolg is dat niemand in de wijk er voor gekozen heeft.

Op dit moment zijn zonnepanelen aanschaffen om financiële redenen alleen lonend als je echt niet weet wat je met je geld moet doen, maar als je nog geld in je hypotheek kunt stoppen, nog geen vermogensbelasting betaald of bepaalde zaken (auto bijv.) financiert, dan kan je geld beter daar heen.

Maar ik zie ook leuke mogelijkheden voor zonnepanelen, ze integreren in elektrische auto's bijvoorbeeld. Ik zou in theorie mijn jaarlijkse gereden km's (ca 6000) allemaal op zonne-energie kunnen rijden, maar ach, die 1000 euro per jaar aan benzine is het mij wel waard om een leuk sturende auto te hebben.
https://sonomotors.com/sion.html/
Steks, ik wil je een compliment geven voor je vele en zeer inhoudelijke bijdragen aan dit topic.

Ze halen het topic echt omhoog!

Bedankt.
 
Back
Naar boven