Fitness Seller

Knie blessure

alieee

Dutch Bodybuilder
Waardering
0
Had de laatste tijd al steeds erg last van knieén,dus vanochtend toch maar even lags dokter gegaan om er na te laten kijken.Het blijkt dus Chondropathie te zijn(Irritatie binnenkant knieschijf)Baal dus ontzettend want mag voorlopig niet meer squatten,lunges doen,wel mag ik onbelaste Quadriceps oefeningen doen.Mijn vraag dus of jullie weten welke oefeningen ik kan gaan doen die de knie het minste belasten,het liefst ga ik gewoon door met squatten e.d maar is vast niet verstanding.Net nu het zo goed gaat:(
En wil ook niet dat ik spiermassa verlies.
Nou alvast bedankt voor reactie's.

Meeste chondropathie klachten komen door een verkeerde sporing van de knieschijf.
Als de knieschijf niet helemaal lekker geleidt over je bovenbeen (bijvoorbeeld tijdens squats) dan gaat het kraakbeen achter je knieschijf irriteren cq ontsteken.

Dave Tate had hetzelfde probleem.
Hier zijn een aantal uitstekende oefeningen die de VMO (vastus medialis obliquus) trainen.
De VMO is ook wel "de druppel" net boven je knie.
De VMO zorgt voor een goede sporing/geleiding van je knieschijf.
Door deze oefeningen te doen voorkom je in de toekomst knieschijf-klachten (mits de techniek van je squat goed is natuurlijk ;) )

part 1;
http://www.youtube.com/watch?v=qkxt6r1Q8ls&feature=related

part 2;
http://www.youtube.com/watch?v=fZYIMSpZNZo&feature=related

part 3;
http://www.youtube.com/watch?v=G6is1stGcP0&feature=related

part 4;
http://www.youtube.com/watch?v=bXpBXxzLxmY&feature=related

En je kunt beter spiermassa verliezen dan chronische pijn in je knieen overhouden. Je knieeen kunnen maar 1 keer kapot en daarna blijven ze het.

• Topic Starter Topic Starter
Loo super bedankt voor uitleg en filmpjes!
En wazzup moet eerlijk zeggen vind mijn spiermassa behouden belangerijker dan pijn in mijn knieén,klinkt stom maar vind ik echt.Vind het echt ontzettend K*T.

En wazzup moet eerlijk zeggen vind mijn spiermassa behouden belangerijker dan pijn in mijn knieén,klinkt stom maar vind ik echt.Vind het echt ontzettend K*T.

Stel dat je in het aller ergste geval, ik zeg maar wat, 2 jaar niet kan trainen.

Ga je daarna toch gewoon weer hardcore verder?

Stel je gaat door op dit punt en je beschadigd je knie zo hard dat je nooit meer kan trainen.

Eenvoudige keus toch?

Ik ben net zover dat ik eindelijk progressie heb gemaakt,en het gaat ook super.Dus als ik 2 jaar mn benen niet kan trainen is alles voor niets geweest en in die 2 jaar zou ik dan al een heel stuk verder bij mijn doel zijn.Ik zal nu wel paar weekjes benen niet trainen iig niet Squatten en lunges doen maar hoe kan ik er voor zorgen dat ik zo veel mogelijk mijn spieren/massa behoud?Ik heb al een heel goed voedingsschema dus eten doe ik zoiezo al heel goed.
En hoe kan ik billen blijven trainen.
Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:

Niet zo dom doen, en gewoon ff rust nemen.. De rest is al boven me al gezegd..

Beterschap!

Check dit even: http://www.sgcvisser.nl/Kniepatella.html

Ik heb dezelfde klachten gehad en heb heel lang geen beenspieren getraind. Het belangrijkste is dat de onsteking/irritatie eerst weg gaat.
Daarna gaat het er om dat je de quadriceps aansterkt op een dusdanige manier dat je geen pijn in je knie krijgt.
Wat bij mij helpt is het rekken van de buitenkant van de benen (op je zij liggen en van je bovenste been je voet naar je billen trekken, vervolgens de knie achter je onderste been naar de grond drukken, dat 30 seconden vast houden) en de binnenkant van je benen trainen. Het hangt er vanaf welke kant de patella op trekt (bij mij is de buitenkant van mijn benen sterker dan de binnenkant dus trekt hij naar buiten. Ik moet dus de buitenkant rekken en de binnenkant trainen).
Sinds kort kan ik wel weer squaten, je moet alleen zorgen dat je knie niet teveel belast wordt. Ik squat daarom sumostyle (benen extreem wijd uit elkaar), en tot 90 graden en niet verder. Hiermee train ik toch mijn quadriceps en billen, en ontlast ik mijn knie.

Maar zorg eerst dat de irritatie en pijn weg is. Dan pas squaten.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes.

Ik ben net zover dat ik eindelijk progressie heb gemaakt,en het gaat ook super.Dus als ik 2 jaar mn benen niet kan trainen is alles voor niets geweest en in die 2 jaar zou ik dan al een heel stuk verder bij mijn doel zijn.Ik zal nu wel paar weekjes benen niet trainen iig niet Squatten en lunges doen maar hoe kan ik er voor zorgen dat ik zo veel mogelijk mijn spieren/massa behoud?Ik heb al een heel goed voedingsschema dus eten doe ik zoiezo al heel goed.
En hoe kan ik billen blijven trainen.
Alvast bedankt.

je hebt toch een "coach"?

Die kan best wel oefeningen geven die niet belastend zijn voor je patello-femorale gewricht en waardoor je toch benen kunt blijven trainen.

Check dit even: http://www.sgcvisser.nl/Kniepatella.html

Ik heb dezelfde klachten gehad en heb heel lang geen beenspieren getraind. Het belangrijkste is dat de onsteking/irritatie eerst weg gaat.
Daarna gaat het er om dat je de quadriceps aansterkt op een dusdanige manier dat je geen pijn in je knie krijgt.
Wat bij mij helpt is het rekken van de buitenkant van de benen (op je zij liggen en van je bovenste been je voet naar je billen trekken, vervolgens de knie achter je onderste been naar de grond drukken, dat 30 seconden vast houden) en de binnenkant van je benen trainen. Het hangt er vanaf welke kant de patella op trekt (bij mij is de buitenkant van mijn benen sterker dan de binnenkant dus trekt hij naar buiten. Ik moet dus de buitenkant rekken en de binnenkant trainen).
Sinds kort kan ik wel weer squaten, je moet alleen zorgen dat je knie niet teveel belast wordt. Ik squat daarom sumostyle (benen extreem wijd uit elkaar), en tot 90 graden en niet verder. Hiermee train ik toch mijn quadriceps en billen, en ontlast ik mijn knie.

Maar zorg eerst dat de irritatie en pijn weg is. Dan pas squaten.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes.

Dit is altijd zo. Gezien de hoek die de pathellapees met je quadriceps maakt. Ook wel de Q-hoek genaamd.

@TS: Alles binnen de pijngrens doen. Het mag absoluut geen pijn geven. Ook geen napijn.
Het mobiliseren van de pathella schijnt ook nog wel eens te helpen, daarvoor moet je bij de fysio zijn.

Succes!

Informatie over de effectiviteit van interventies uit de australische richtlijn voor musculoskeletale klachten:

Evidence of Benefit
Advice to Stay Active (Activation) — Maintenance of normal activity has a beneficial effect on patellofemoral pain compared to no treatment and to the use of patellofemoral orthoses.

Injection Therapy — There is evidence that injection therapy (treatment and placebo saline) is effective for the management of patellofemoral pain in the short term compared to no injection therapy.

Orthoses (Foot) — There is evidence that corrective foot orthoses in combination with
quadriceps and hamstring exercises are effective compared to placebo insoles in women with patellofemoral pain.

Exercises — A six-week regimen of quadriceps muscle retraining, patellofemoral joint mobilisation, patellar taping and daily home exercises significantly reduces patellofemoral pain compared to placebo in the short term.

Eccentric quadriceps exercises produce better functional outcomes compared to standard quadriceps strengthening exercises.

Conflicting Evidence
Orthoses (Patellofemoral) — There is conflicting evidence that patellofemoral orthoses are effective compared to other interventions and to no treatment for patellofemoral pain.

Insufficient Evidence
Acupuncture — There are no randomised controlled studies evaluating the effect of
acupuncture for relief of patellofemoral pain.

Analgesics (simple and opioid) — There are no randomised controlled studies of the
effectiveness of paracetamol or opioids versus placebo in the treatment of patellofemoral pain.

Electrical Stimulation — There are no randomised controlled studies of the effectiveness
of electrical stimulation of the quadriceps muscle for patellofemoral pain.
There is insufficient evidence that one form of electrical stimulation of the quadriceps muscle is superior to another for treating patellofemoral pain.

Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs (NSAIDs) — There are no randomised controlled
studies of the effectiveness of NSAIDs versus placebo in the treatment of patellofemoral pain.
Different types of NSAIDs provide similar relief of patellofemoral pain after five days of use.
Serious adverse effects of NSAIDs include gastrointestinal complications (e.g. bleeding,
perforation).

Patellar Taping — There is insufficient evidence that patellar taping alone is effective in
relieving patellofemoral pain, however it may be a useful adjunct to exercise therapy programs.

Progressive Resistance Braces — There is insufficient evidence that progressive resistance braces are effective in relieving patellofemoral pain compared to no treatment (this treatment is not routinely available in Australia).

Therapeutic Ultrasound — There is insufficient evidence that therapeutic ultrasound is more effective compared to ice massage for the treatment of patellofemoral pain.

je hebt toch een "coach"?

Die kan best wel oefeningen geven die niet belastend zijn voor je patello-femorale gewricht en waardoor je toch benen kunt blijven trainen.

Die heb ik sinds vorige week niet meer:(Die had vast wel dingen geweten ja maar helaas.

Verder iedereen super bedankt voor reactie's en goeie adviezen!
Zal voorlopig mijn benen niet trainen en dan maar extra veel aandacht aan bovenlichaam besteden.
Hoop dat knieén snel weer herstellen na rust.
Maar nog even terug komen op mijn andere vraag over behouden van spieren/massa op mijn benen,is goed voedingsschema voldoende?

Laatst bewerkt:
Maar nog even terug komen op mijn andere vraag over behouden van spieren/massa op mijn benen,is goed voedingsschema voldoende?

Nee, je gaat krimpen als een achtelijke.

Maar zoveel massa heb je toch niet op je benen?
Als er niet veel zit dan kan er ook niet veel verdwijnen...

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Zie ik je hier partial smith "squats" doen? :angstig:

Hoewel plaatjes een vertekend beeld kunnen geven lijkt het erop dat je voeten ver achter de stang staan. Kan het zijn dat je neigt op je tenen te staan en je hielen afentoe zelfs van de vloer komen? Ik hoop ook dat je een stuk dieper gaat dan je op die foto van "smith-squat" pr laat zien. Draag je geschikte schoenen met harde zool?

Het zou mij niks verbazen dat als je echt leert squatten, je klachten ook verdwijnen;)

En voor de oefening squat weer een slechte naam krijgt, gelieve machinale squats niet te verwarren met een correct uitgevoerde fullsquat. Dat zijn twee totaal verschillende dingen;)

Ik zou, om je knie te ontlasten bij squaten, je voeten verder naar voren zetten zodat je knie niet naar voren voorbij je voet gaat. En sumostyle lijkt me zoals ik al eerder heb aangeraden een goede optie.
Met deze uitvoering haal je misschien niet het maximale uit de squat, maar het is wel beter voor je knie.

Nee, je gaat krimpen als een achtelijke.

Maar zoveel massa heb je toch niet op je benen?
Als er niet veel zit dan kan er ook niet veel verdwijnen...

Grappig hoor!dat zeg ik ook niet of wel dan!zal ik het voor jou even beter uit leggen dan:rolleyes: Heb al aardig progressie gemaakt met hoe ik begon dat wil ik graag behouden,nou zo beter uitgelegd voor je..
Als je niet serieus kunt reageren,reageer dan gewoon niet a.u.b

Haha, jij deed toch partial smith squats om je knieen te sparen?

Trasher ja op dat moment had ik voeten inderdaad verkeerd!iemand uit sportschool kwam me advies geven om zo te gaan staan,achteraf verkeerd dat weet ik.Squatte daarna wel op de goede manier hoor:)En zak normaal ook dieper,maar foto was wat later genomen,met zwaarder gewicht ga ik niet zo diep als op foto.
Paw ja dat deed ik de laatste tijd ook hoor erg wijd staan,maar bedankt!

Terug
Naar boven