MuscleMeat

Knieproblemen door squat

Charismatik

Novice
Waardering
0
Lengte
1m92
Massa
87kg
Vetpercentage
13%
Heren,

Ik squatte vijf weken geleden en voelde op mijn tweede rep oid. een steek in mijn knie. Ik ben logischerwijs meteen gestopt en merkte dat het blauw en ietwat dik werd. Ik nam aan dat het een overbelaste pees was en dat het na een aantal weken wel over zou gaan, maar ik had er gisteren (bij een laag gewicht al) weer last van.

Mijn eerste vraag is: wat kan ik het beste doen? (afspraak bij de fisio maken?) en de tweede vraag is: welk gedeelte van mijn techniek heeft eraan geschort?
(Ik heb starting strength gelezen en squat tot net onder parallel, verder valt nog te vermelden dat ik vrij lange benen heb en niet heel erg flexibel ben - alhoewel ik alles naar mijn weten precies volgens het boekje uitvoer, heb dit ook laten controleren door meerdere mensen-)
Kan het gewoon zijn dat ik beter niet onder parallel kan squatten? Of moet ik er inderdaad voor zorgen dat mijn schenen haaks zijn met de vloer om ervoor te zorgen dat mijn knieën niet overbelast raken?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden ;)

Ik zou onder parallel blijven, knieën naar buiten drukken tijdens squatten, en alles blijven doen wat er in starting strength staat.
Wanneer je knie weer blauw/dik/pijn doet naar de fysio gaan.

Knieen in lijn met je voeten houden, squat je in de smith of met free weights?

• Topic Starter Topic Starter
dat maakt niet zoveel uit, is ook weer zon mooie fabel dat je knieen helemaal in lijn met je tenen moeten zijn.

Ja het ligt daar misschien ook wel helemaal niet aan hoor. Misschien dat ik gewoon niet flexibel genoeg ben om goed onder parallel te squatten en dat mijn knie daardoor overbelast is geraakt.

Maakt geen zak uit dat je met je knieen voorbij je tenen komt.
Optie 1 misschien teveel gewicht genomen.
Optie 2 waarschijnlijk je techniek niet helemaal goed.

Denk zelf het tweede.
Maar beter kun je even naar de dokter en foto's laten maken.
Dan weet je het zeker (zou ik doen)

Succes ermee :)

Haast onmogelijk om een fullsquat of zelfs een reguliere parrallel squat te doen waarbij de knieen nog voor de tenen zijn..
Als je dan nog eens minstens 60kg gewicht gaat toevoegen is het helemaal ongemogelijk.
Het geeft volgens mij ook veel stress op de knieen omdat je er ook zo hard op zult focussen.

Gewoon druk op hielen, rechte rug, knieen volgen voeten naar buiten en vloeiende beweging naar boven.
Thats it

@TS: Fysio zal wel weten wat doen. Dik en blauw is meestal geen goed teken.

Haast onmogelijk om een fullsquat of zelfs een reguliere parrallel squat te doen waarbij de knieen nog voor de tenen zijn..
Als je dan nog eens minstens 60kg gewicht gaat toevoegen is het helemaal ongemogelijk.
Het geeft volgens mij ook veel stress op de knieen omdat je er ook zo hard op zult focussen.

Gewoon druk op hielen, rechte rug, knieen volgen voeten naar buiten en vloeiende beweging naar boven.
Thats it

@TS: Fysio zal wel weten wat doen. Dik en blauw is meestal geen goed teken.

Dat bedoelde ik ook niet, ik bedoelde dat zn knieen de lijn van zn tenen moesten volgen, niet dat ze er niet overheen mochten gaan...

Ik heb zelf ook last hiervan, ben ook langs de fysio geweest en die vertelde me dat bij mij (net als bij jou) het misschien kan helpen om de hamstrings flexibeler te maken, dus je kunt stretchoefeningen proberen.

Voor de rest zou ik in ieder geval een deskundig persoon naar je squat laten kijken.

Terug
Naar boven