Fitness Seller

IVDM - December 2016 - Tymboo (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

RFFNCK

Super Moderator
Super Mod
10 jaar lid
Lid geworden
28 mrt 2011
Berichten
29.194
Waardering
8.333
Het is weer zo ver, tijd voor een nieuw interview!

Dit keer interviewen we een man die al ruim negen jaar lid is van het forum en al bijna 13.000 berichten heeft geplaatst. Hij is natuurlijk bekend in het Powerlifting-subforum, maar we zien hem ook regelmatig daar buiten posten.

Hij heeft al prachtige resultaten bij elkaar gelift en hoopt ook het komende NK Raw Powerlifting, tijdens de SAP Cup in Veldhoven, hoge ogen te gooien. Daarnaast is hij (mede)eigenaar van een eigen gym, die hij eigenhandig steeds beter en groter heeft weten te maken.

We hebben het over tymboo ! Laten we kijken wat hij ons heeft te vertellen!

--------------



Hoe lang train je al en hoe ben je in de krachtsportwereld terecht gekomen ?
Ik zag voor het eerst de binnenkant van een sportschool in 2002, toen was ik 18. Veertien jaar geleden dus. Ik voetbalde destijds, speelde in de verdediging als laatste man of voorstopper, en mijn trainer vond dat ik maar eens wat aan de gewichten moest gaan hangen om die aanvallers van de tegenpartij beter tegen te kunnen houden. Ik woog destijds 72 kilo op 1m87. Inmiddels ben ik zo'n vijftig kilo zwaarder. Ik ben nog een jaar of twee door blijven voetballen maar toen ging de focus toch echt naar krachtsport. Krachttraining werd van ondersteuning voor het voetballen dé grote passie in mijn leven.

Overigens heb ik die eerste jaren wel echt vreselijk lopen aankloten. Internet was er al wel maar daar was zeker nog niet veel te vinden over krachttraining en ik was dus afhankelijk van wat de lokale sportschoolinstructeur mij vertelde en dat was niet best. Het was borst biceps en heel veel cardio. Bankdrukken deed ik al vrij snel, maar squatten en deadliften en überhaupt fatsoenlijk benen trainen heeft jaren geduurd. Iets van een logica en een plan achter mijn trainingen kwam pas na een jaar of vier.

In de sportschool trainden wat bodybuilders en later ook een paar powerlifters. Met één van die powerlifters ben ik mee gaan kijken bij een wedstrijd, dat was in 2006. In 2007 heb ik vervolgens mijn eerste powerlifting wedstrijd gedaan. Dus ik ben nu negen jaar op wedstrijdniveau actief. Wel met tussenperiodes waarin ik minder actief was, bijvoorbeeld toen mijn kinderen werden geboren.


Hoe ging die eerste wedstrijd van jou? Weet je nog hoeveel je toen liftte? En hoe staat dat er nu voor, bijvoorbeeld op je laatste wedstrijd? En dan zijn we natuurlijk ook benieuwd naar jouw all-time beste lifts, zowel in training als wedstrijd.
Ja dat weet ik nog wel. Het was een push-pull wedstrijd (dus zonder squat). Ik benchte daar 145 en deadliftte 210.

Op het moment zijn mijn beste wedstrijdlifts: squat 250 - bench press 210 - deadlift 265. In training heb ik 260 gesquat en 220 gebankdrukt.

Dat zou binnenkort kunnen veranderen, want op 11 december aanstaande doe ik mee aan mijn vijfde raw NK powerlifting, tijdens de SAP CUP in Veldhoven. Ik hoop daar in elk geval een podiumplaats te bemachtigen in de klasse tot 120 kg lichaamsgewicht.


Mijn laatste wedstrijd was in september, het West-Europees kampioenschap in Turijn, Italië. Daar werd ik tweede in de klasse tot 120 kg. Ik was niet heel erg tevreden over mijn wedstrijd, met name omdat ik maar één deadliftbeurt haalde. Maar ik was wel blij met de zilveren plak natuurlijk.


Een zilveren plak op een West-Europees kampioenschap is niet iedereen gegeven!
Je bent ook ondertussen ook (mede)eigenaar van een eigen gym en coacht ook verschillende wedstrijdatleten?

Klopt, ik ben samen met Bosshogg (Vito) van dit forum eigenaar van SCC (Strength & Conditioning Center) Powerhouse, hier op het forum en ook in het algemeen bekend onder de naam Powerhouse. Wij hebben een gym in Vlissingen, waarbij we in de ruimte van een Crossfit box zitten. We hebben alles wat nodig is voor de serieuze krachtsporter: een gym vol met cages, benches en free weights en verder allerlei strongman onderdelen, zoals atlas stones, een yoke, farmers en een log. We hebben zo'n 1300 kilo aan plates en alle mogelijke accessoires, zoals bands en chains. Ook staan er wat apparaten, zoals een glute ham raise / hyper extension en een pulley. Deze combinatie van powerlifting/strongman maar ook crossfit/weightlifting gym in één grote ruimte maakt ons uniek in Zeeland en misschien ook wel daarbuiten. Zo'n 4,5 jaar geleden begon ik in een garage wat spullen te verzamelen omdat ik in een reguliere sportschool niet meer terecht kon. Daar kwam Vito al vrij snel bij, en ook veel andere gasten. Later verhuisden we naar een grotere loods maar ook die werd te klein, en zo verhuisden we deze zomer naar onze huidige gym waar we een prachtige ruimte hebben.

Ik coach al jarenlang wedstrijdatleten. Lifters die door mij gecoacht worden weten dat ze iemand achter zich hebben staan die heel goed beurten kan inschatten en die de regels van het spelletje goed kent, en dat is belangrijk. We moeten de rol van een coach verder ook niet overschatten, uiteindelijk is het de lifter die het moet doen. Maar het is wel fijn om iemand met ervaring en kennis van zaken achter je te hebben. Vorig jaar hadden wij op het NK tien lifters namens Powerhouse, waarvan ik een groot deel coachte. Ook op andere wedstrijden, zoals de DRC cup, SBD cup of NK junioren zal je mij vaak tegenkomen als coach. Ik coach niet alleen op het platform maar maak ook trainingsschema's voor (wedstrijd)lifters. Dus lifters die geïnteresseerd zijn in wedstrijd powerlifting maar niet echt een idee hebben hoe ze daar naartoe moeten werken kunnen prima bij ons (Vito en mij) terecht. Ook gaan wij als Powerhouse nu officiële wedstrijden organiseren, waaronder het NK voor junioren in april 2017, dus ook op dat vlak zal ik ervaring op gaan doen.

Vito en ik zijn echt twee handen op één buik als het aan komt op trainen. Wij weten wat we aan elkaar hebben en weten ook van elkaar dat we zeer waarschijnlijk zullen blijven trainen totdat we er bij neervallen. En zo hebben we in de loop van de jaren een club van like-minded dames en heren om ons heen verzameld die ontzettend gepassioneerd zijn over krachtsport in het algemeen en powerlifting in het bijzonder. En gelukkig komt daar ook regelmatig nieuwe aanwas bij. Bij elke wedstrijd waar Powerhouse-lifters aan meedoen voel ik een zekere trots en denk ik wel eens terug aan die eerste maanden, jaren van Powerhouse in die koude autogarage. We zijn van ver gekomen en we hebben nog een prachtige toekomst voor ons.


Valt het allemaal een beetje goed te combineren met je beroepsleven en gezin?
Nauwelijks, maar aan de andere kant houdt het mij ook op de been. 'Uitlaatklep' vind ik een negatief woord maar ik heb de sport wel nodig om gewoon te kunnen leven. Na twee dagen niet liften vreet ik mezelf echt op thuis en dan móét ik gewoon weer. Dat is ook beter voor iedereen thuis op dat moment trouwens. Het belangrijkste is dat ik hou van alles wat ik nu doe in mijn leven, of het nou mijn werk als docent geschiedenis en maatschappijleer is, de studie die ik ernaast doe, mijn gezin met vier kinderen, mijn sportschool, mijn trainingen, de boeken die ik lees, de artikelen die ik schrijf, etc. Ik doe het allemaal met volle overgave en met ontzettend veel liefde. Ik wil op vrijdagavond moe op de bank zitten met een lekker biertje in de hand en het idee hebben dat het weer een goede, productieve, succesvolle, sterke week was.

[600p]
2r5f884.png
[/600p]


Hou je je, zoals de bodybuilders bijvoorbeeld, ook aan een strak voeding schema?
Nee, iifym. Ik weet hoeveel calorieën ik binnen moet krijgen om op gewicht te blijven, zo rond de 4500, en probeer verder gewoon enigszins aan mijn macro's te komen. Ik heb weinig tijd en drink daarom vaak shakes om aan mijn kcals te komen. Ik denk wel dat vooral in de hoogste gewichtsklasse in powerlifting er soms wel iets te makkelijk gedacht wordt over het lichaamsgewicht en de daarbij horende gezondheidsrisico's. Ik voel me op 120kg nog redelijk goed, maar daarboven wordt mijn leven echt ongemakkelijk. Dan heb ik het niet over een nieuwe garderobe die aangeschaft moet worden maar gewoon echt de manier waarop ik me voel. 140 kilo wegen is gewoon niet gezond. Ik wil ook fit en vitaal zijn voor mezelf en voor mijn kinderen. Ik zeg niet dat ik nooit naar de 120+ zal gaan maar de manier waarop ik me voel in mijn dagelijkse leven is erg belangrijk voor mij. Dus het is niet dat ik op een soort permabulk zit, ik zit nu al heel wat jaren rond de 120 kilo. Het is zeker ook niet zo dat ik alles eet wat los en vast zit, ik merk zelf bvb dat ik op bepaalde soorten vlees (rund) of bepaalde kh bronnen (pasta, havermout) gewoon het lekkerst train en dat eet ik dus ook veel. Dat kun je dan als 'clean' voedsel classificeren, maar het is vooral gewoon wat ik lekker vind en waar ik goed op ga. Reguliere dagelijkse voeding bestaat zo ongeveer uit eieren, melk, whey, havermout, pasta, rundvlees, noten, kwark, rijst, boterhammen, een blik monster en veel koffie. Minder ijs en koek dan de meesten misschien verwachten, alhoewel dat er ook zeker wel in gaat.


Wat zijn volgens jou echte do's en don'ts voor beginnende krachtsporters?
Echte don'ts zijn er nauwelijks denk ik als het aankomt op absolute beginners omdat eigenlijk elke novice lifter op vrijwel elk schema wel gaint. Misschien veel volume draaien. Sommige beginners gaan al helemaal los op hoge volumes, in mijn ogen schiet je daar jezelf mee in de voet want het idee is nou juist dat je, naarmate je trainingscarrière vordert, het volume geleidelijk op wilt blijven voeren tot een bepaald punt. Dus als je direct begint met hele hoge volumes geef je jezelf niet echt de mogelijkheid om daar nog wat progressie in aan te leggen over de langere termijn.

Het is natuurlijk wel een groot voordeel als beginners direct beginnen met belangrijke lifts als de squat, bench press, deadlift, overhead press, pull up. Maar we moeten als powerlifters ook niet denken dat er maar één manier van trainen is. Zolang er iets van progressief laden zit in een schema, liefst dus met wat compound oefeningen er in, komt een novice lifter de eerste paar maanden van zijn/haar trainingscarrière echt al een heel eind, en na die tijd meestal ook nog wel. Pas na een jaar of twee, drie, misschien vier van consistent trainen gaat progressie, zowel qua kracht als qua hypertrofie, echt afvlakken. Ik hoop dat beginners dus die eerste 'makkelijke' jaren van training vooral ook als mogelijkheid zien om veel te leren over krachtsport zodat ze weten wat voor opties zij hebben wanneer zij tegen het alom bekende en onvermijdelijke plateau aan lopen.



Kun je ook iets vertellen over wat je juist wel/niet moet doen om je beurten goedgekeurd te krijgen?
Zonder er een enorm technisch verhaal van te maken door heel erg in details te treden zijn er wel een paar zaken per lift te noemen die heel belangrijk zijn om een beurt goedgekeurd te krijgen. Bij de squat, de eerste lift in het powerliften, is dat de diepte: het heupbot moet in het diepste punt van de squat lager zijn dan de top van de knie. Het is een jurysport, en diepte is lastig te beoordelen, dus is het verstandig om het zekere voor het onzekere te nemen en niet op het randje te squatten maar gewoon behoorlijk overtuigend op diepte. Bij de bench press is het belangrijk dat je de voeten plat op de vloer houdt en dat je ervoor zorgt dat je hoofd, schouders en kont in aanraking blijven met de bench gedurende de gehele ROM. Voor de deadlift geldt dat het niet volledig gestrekt staan nogal eens een reden van afkeur is: je moet ervoor zorgen dat knie en heupgewricht volledig gestrekt zijn en de schouders naar achteren zijn gebracht. Ook het thighriden ('hitchen') - de halter op de bovenbenen laten steunen in de concentrische fase - , en het laten vallen van de halter na volledige strekking zorgen voor afkeur van de lift.
Verder geldt natuurlijk voor alle lifts dat de lifter moet luisteren naar de signalen die bij elke lift hoort. Als je dit niet doet en een signaal mist, dan zal je beurt ook afgekeurd worden. Ook is het zo dat er in de concentrische fase van elke lift geen neergaande beweging in de halter mag zitten. Dit zijn wel zo'n beetje de belangrijkste zaken waar je rekening mee moet houden om een beurt goedgekeurd te krijgen. Er zijn nog allerlei andere regels maar dat is een te gedetailleerd verhaal om hier helemaal uit te leggen.

Goede beurtkeuze is verder ontzettend belangrijk bij powerlifting. Je hebt maar drie beurten per lift en het doel moet altijd zijn om negen goede lifts te draaien. Met minder dan acht goede lifts kun je in mijn ogen eigenlijk niet tevreden zijn met je wedstrijd. Bouw een totaal op. Dat betekent dat je je soms een beetje in moet houden op een bepaalde lift om genoeg energie over te houden voor de volgende lift. Betekent ook dat je een eerste beurt neer moet zetten waarvan je weet dat je 'm altijd kunt halen, ook als je ziek, zwak of misselijk bent, maar tegelijkertijd moet je met die eerste beurt ook een goede basis leggen voor een goede tweede beurt en een goed totaal, dus die beurt moet ook weer niet té laag zijn. De stap van de eerste naar de tweede beurt is vaak groter dan de stap van de tweede naar de derde beurt, maar dat scheelt per lifter, per coach en per wedstrijd. Het is een technisch en tactisch spelletje waar meer bij komt kijken dan de gemiddelde sportschoolganger die ooit wel eens het woord 'powerlifting' heeft horen waaien denkt.


Heb je ook voorbeelden binnen de sport, of in het algemeen?
Nee, eigenlijk niet echt. Ik heb dat ook nooit echt gehad, ook niet toen ik nog jong was en voetbalde. Ik had geen echte idolen. Er zijn wel lifters die ik bewonder, er zijn ook lifters en coaches waar ik graag naar kijk of waar ik graag wat van wil leren. Soms omdat ze gewoon goede lifters zijn, soms omdat ze een mooie business hebben opgebouwd rondom hun bezigheden in de sport, soms omdat ze veel andere lifters goed hebben laten presteren, soms ook een combinatie van die factoren. Ik heb respect voor ze en waardeer ze voor wat ze doen. Maar het zijn geen voorbeelden, omdat ik het weer op een andere manier doe dan zij. Ook buiten de sport om heb ik geen echte rolmodellen. Ik ben anders dan anderen en zal dus ook op een andere manier mijn succes in het leven vinden.

De persoon die ik het meest waardeer en tegelijk degene waar ik het meeste van eis is mijn vrouw. Als ik kijk naar wat zij allemaal doet om ervoor te zorgen dat ik bijna elke avond kan trainen en regelmatig ook in het weekend weg kan zijn voor wedstrijden dan mag ik enorm dankbaar zijn. Dat moet ik misschien eens wat vaker laten zien ook. Ik ben geen makkelijk persoon om mee samen te leven.


[600p]
2zxxtog.png
[/600p]


Het is inderdaad vaak wikken en wegen om alles in balans te krijgen maar als je helemaal opnieuw zou mogen beginnen, zou je dan iets veranderen/anders aanpakken? Zo ja, wat?
Het heeft bij mij wel echt te lang geduurd voordat ik in ging zien hoe belangrijk techniek was, dat zou ik dus zeker anders doen met de kennis van nu. Maar die kennis was destijds gewoon niet overal vrij beschikbaar en ik had ook niemand in de buurt om mij goed te corrigeren.
Ik heb ook nog wel eens wat periodes gehad waarin liften wat meer op het tweede of derde plan terecht kwam, soms omdat het écht niet anders kon maar soms ook omdat ik gewoon niet gemotiveerd genoeg was. Ik heb twee grote, lange depressieve periodes in mijn leven gehad en daar heeft mijn training maar natuurlijk zeker ook mijn privéleven destijds wel flink onder geleden. Nu kijk ik wat makkelijker tegen uitdagingen aan. Die tijd ligt achter me, hopelijk definitief. Ik weet niet of ik het anders had kúnnen doen gedurende die donkere periodes maar het was wel goed geweest voor de gains natuurlijk als ik fatsoenlijk door had kunnen blijven trainen.

Ik heb altijd gezegd - over alles in mijn leven - dat ik nergens spijt van heb, want als ik dingen anders had gedaan op bepaalde momenten in mijn leven was ik misschien ook niet de persoon geweest die ik nu ben. Alle ervaringen neem ik mee en ik leer er van, ook de negatieve.


Stel, jij was voor een dag de baas van het forum. Wat zou je dan doen?
Eigenlijk niet heel veel. Ik was eerst sceptisch tegenover de grote veranderingen die nog onder Tijl werden doorgevoerd, omdat het echt een Facebook-uiterlijk en -functionaliteit kreeg, maar ik vind het nu eigenlijk heel fijn zo. Tijl heeft samen met de andere moderators een prachtig podium gecreëerd voor de krachtsport, op alle vlakken. Of je nu bodybuilder, powerlifter, strongman, crossfitter, weightlifter of recreatief sporter bent, je kunt hier terecht met al je vragen en opmerkingen en je vindt hier een omgeving die jouw mindset begrijpt. Dat is heel fijn. Ik vind ook dat dat na de dood van Tijl ontzettend goed is opgepakt door de andere (soms nieuwe) moderators. Soms stoort het me wel eens dat er nog wel heel veel broscience rondzwerft hier op het forum, maar dan kun je als forumleiding ook niet echt veel aan doen. Daar zullen de leden elkaar op moeten aanspreken.



Hoe ziet een voorbereiding op een wedstrijd eruit? Zowel qua schema als voeding? Hoe time je zo dat je op de wedstrijd op je sterkst bent?
Ja goeie vraag. Het hangt een beetje af van hoe belangrijk de wedstrijd is natuurlijk. Ik doe meestal maar twee of drie wedstrijden per jaar, maar als ik er meer doe moet ik een keuze gaan maken voor welke wedstrijd ik ga pieken. Vaak zijn twee, misschien drie absolute piekmomenten echt wel de top.

In grote lijnen is mijn aanpak voor een wedstrijd waar ik echt wil pieken als volgt:
12-weeks schema, waarvan 8 weken op vrij hoog volume, de eerste 6 weken daarvan oplopend volume en de laatste 2 weken aflopend volume en transitie naar hogere intensiteit (hoger % van 1RM), daarna een hoog-intensieve week met lager volume met three weeks out mijn zwaarste training (dat was vandaag, op het moment van schrijven), vervolgens een week door op intensiteit, two weeks out nog zware dubbels en de laatste zware deadlift, dan twee weken taper met one week out nog opwerken tot openers op squat en bench press en laatste opwarmbeurt op deadlift. De allerlaatste week nog drie trainingen aflopend van 70% 1RM tot 50% 1RM voor wat vijfjes en drietjes, en dan twee-drie dagen absolute rust tot aan de wedstrijd. In deze voorbereiding heb ik in de volumefase (de eerste acht weken) gewerkt met conservative maxes om de twee weken, wat wil zeggen dat je een max effort lift doet op sq, bp en dl met een gewicht dat op die dag goed voelt. Soms was dat ok een zware dubbel of triple. Dat is in een volumefase vaak lager dan de gewichten waar je uiteindelijk op uit wilt komen, maar dat geeft niet. Het gaat erom dat ik in het verleden te veel moeite had met die omschakeling van volume naar intensiteit, en niet snel genoeg kon wennen aan de zwaardere gewichten. Door tijdens die volumefase af en toe een gewicht op te zoeken in de buurt van mijn max blijf ik gewend aan die zwaardere gewichten en is die transitie naar een intensiteitsfase wat makkelijker. Het lijkt tot nog toe goed uit te pakken, maar wat het precies oplevert moet nog blijken op het komend NK. In die volumefase doe ik op het einde echt gekke volumes trouwens, heb de afgelopen cycle bijvoorbeel 8x8 gebencht en 10x8 gesquat op sommige trainingen.

De frequentie is in de volumefase over het algemeen 3 à 4 keer per week squat en bench en 2 keer per week deadlift + nog een keer in de week een variatie op de deadlift. In de intensiteitsfase gan squat en bench naar maximaal 3 x per week en deadlift maximaal 2 x. Deadlift minder frequent omdat het meer op mijn herstel trekt.

Qua voeding zorg ik dat ik binnen handbereik blijf van mijn maximum toegestane gewicht in de klasse. Mijn klasse is de -120 en ik wil eigenlijk niet boven de 122-123 wegen in de voorbereiding zodat ik geen gekke weightcut hoef te doen. Ook dat lukt nu goed, ik weeg rond de 120-121 nu. Sommige lifters moeten enorme watercuts doen om hun klasse te kunnen halen, ik heb me daar tot nog toe nooit echt zorgen om hoeven te maken en ik kan vaak de dagen voor een wedstrijd gewoon goed eten.


Gebruik je ook olie voor je baard? :trollface:
Lol, nee. Mijn baard en ik hebben een eeuwigdurende haat-liefde verhouding; ik zal 'm nooit afscheren want dan heb ik echt zo'n blote billen gezicht, maar een echt volle baard staat mij ook niet echt. Waarschijnlijk komt dat gewoon doordat ik heel erg lelijk ben, dan kun je nog zoveel baard laten groeien als je wilt maar niets helpt dan nog.


Heb je nog suggesties voor volgende interviews?
Er zijn veel interessante lifters hier. AlexV is wel een goeie, de man is notabene wereldrecordhouder op de deadlift en logt actief hier. g-men lijkt me ook wel erg interessant, lift al heel lang en is meermalig sterkste man van Nederland -105. Heeft ook een eigen gym en een groep goeie lifters om zich heen verzameld.




Wij willen tymboo hartelijk danken voor zijn medewerking aan het interview!
 
Top interview :thumbs:
 
Leuk!:thumbs:

Ik zie btw dat het interview van Skinnie gewoon 20.000 views heeft, 4k meer dan die met Ronnie coleman.:eek:

In before skinnie's... "en terecht".
 
Leuk!:thumbs:

Ik zie btw dat het interview van Skinnie gewoon 20.000 views heeft, 4k meer dan die met Ronnie coleman.:eek:

In before skinnie's... "en terecht".
Waar kan je dat zien? Scherm kantelen dus
 
Laatst bewerkt:
Mag dan niet altijd de mooiste opmerkingen en discussies hebben gehad met tymboo maar vond het een leuk interview om te lezen. :thumb:
 
Ja moest mijn telefoon draaien voor die lay-out

Ik heb in het forum opties sticky onlangs een oproep gedaan of er animo was voor een instelling voor mobiel zodat alles zichtbaar is zoals op een desktop ... #welblijvenvolgenbro
 
Leuk interview, interessant dat er afgewisseld wordt tussen leden die meer bodybuilding gericht trainen en leden waarbij powerlifting centraal staat. :thumbup:
 
Mooi informatief interview, maar ook met veel persoonlijke dingen erin. Top, heren!
 
Heel mooi interview. Interessant om te lezen hoe je in het leven staat en wat je visie op sportgebied is. Gaaf ook dat je coach bent en altijd open staat om je ervaringen te delen met beginners (hier op het forum).
 
Heel goed interview!
 
Goed interview, ik ben al geinterviewd in het begin toen het interview van de maand begon. Natuurlijk is dat nogal een tijd terug maar anderen mogen nu in de spotlights staan.
 
Bedankt allemaal!
g-men , dat begreep ik inderdaad al.
 
Als iemand een leuke suggestie heeft voor een volgend interview, laat het vooral horen!
 
Leuk interview weer!
 
Goed interview en op sommige punten heel herkenbaar
 
Leuk interview!! Tymbo stond ooit eens bij mij aan de deur om een TPB op te halen en het is echt een beest irl.


En lelijk is die ook inderdaad:yes:
 
Back
Naar boven