MuscleMeat

Te diep squatten

Zeg maar dat ie verkoelende drankjes moet gaan drinken.

:haha:

---------- Toegevoegd om 23:51 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:48 ----------

Bouncen is niks mis mee, zolang je maar niet met je quadriceps/knieën aan het bouncen gaat. Idd zoals je al aangaf, niet de spanning loslaten van je hamstrings en adductoren, want die zorgen voor een correcte bounce.

Okay, dus bouncen kan wel als je weet wat je doet? Ik heb het altijd voorkomen.

Ja, maar je bouncet wel vanuit je hamstrings en adductoren. Niet met je knieën.

Ik snap niet precies wat je bedoeld, bounce je door je hielen tegen je ass aan te laten stuiteren, of door je hamstrings op maximale lengte te rekken dat je terug veert oid?

En heeft dat dan ook een toegevoegde waarde aan het sterker worden/ massa bouwen?

Ik snap niet precies wat je bedoeld, bounce je door je hielen tegen je ass aan te laten stuiteren, of door je hamstrings op maximale lengte te rekken dat je terug veert oid?

En heeft dat dan ook een toegevoegde waarde aan het sterker worden/ massa bouwen?

volgens mij, nee, omdat je bouncet, net zoals bij bankdrukken dat je hem op je borstkas laat stuiteren zodat je ''meer'' kan drukke

Om goed te kunnen bouncen moet je de oefening wel al heel goed onder de knie te hebben.

Dat laatste. Het is eigenlijks een andere benaming voor het stretch-reflex effect.
Als je alles tight en locked in positie houd zullen je hamstring en adductoren oprekken naarmate je de bodem van de lift bereikt. Net als een elastiek. En door de juiste timing kun je met deze opgeslagen energie uit de hole exploderen. Toegevoegde waarde? Meer load en power uit de hole.

volgens mij, nee, omdat je bouncet, net zoals bij bankdrukken dat je hem op je borstkas laat stuiteren zodat je ''meer'' kan drukke
Stretch-reflex kun je ook prima gebruiken bij het benchen, maar dat betekent natuurlijk niet het stuiteren op je borstkas.

Om goed te kunnen bouncen moet je de oefening wel al heel goed onder de knie te hebben.
Zonder bouncen moet je de oefening ook heel goed onder de knie hebben. Bouncen verandert er niks aan.

Dat laatste. Het is eigenlijks een andere benaming voor het stretch-reflex effect.
Als je alles tight en locked in positie houd zullen je hamstring en adductoren oprekken naarmate je de bodem van de lift bereikt. Net als een elastiek. En door de juiste timing kun je met deze opgeslagen energie uit de hole exploderen. Toegevoegde waarde? Meer load en power uit de hole.

Stretch-reflex kun je ook prima gebruiken bij het benchen, maar dat betekent natuurlijk niet het stuiteren op je borstkas.

Zonder bouncen moet je de oefening ook heel goed onder de knie hebben. Bouncen verandert er niks aan.

Om die stretch op de hamstrings te krijgen moet dus je onderrug geen millimeter meegeven, hmm daar zit nog wat werk aan.. Pas je dit vaak toe dan?

Wat pas ik vaak toe? Bedoel je stretch-reflex? Ik doe idd nooit paused squats. Ik train verder nergens anders voor dan wat kracht en massa dus ik gebruik altijd stretch-reflex hiermee. En idd je onderrug zal tight moeten blijven want anders verkorten je hamstrings.

Laatst bewerkt:
Wat pas ik vaak toe? Bedoel je stretch-reflex? Ik doe idd nooit paused squats. Ik train verder nergens anders voor dan wat kracht en massa dus ik gebruik altijd stretch-reflex hiermee. En idd je onderrug zal tight moeten blijven want anders verkorten je hamstrings.

Het bouncen met squats, dus idd stretch reflex. Thnx voor je uitleg, ik zal eens kijken wat ik ervan kan maken als ik onder t ijzer sta.

Ik ga f off topic,

ik vind enkele reply's in het begin erg lachwekkend.
Degene die pijn voelt moet aan de ander gaan uitleggen dat zijn techniek beter is omdat?

Hij gaat dieper dan A goed vindt omdat je dan pijn gaat krijgen. Dan moet hij A er dus van overtuigen dat hij geen gelijk heeft? Terwijl hij wel pijn heeft en A niet.

Omgekeerde wereld hier af en toe.

Pijn krijg je gewoon als de belasting te groot is voor de knie, of je nu erg laag gaat of boven paralel blijft.
Gewoon dan een tijdje geen volle lockout en niet voorbij paralel, stukje er boven blijven tot je geen last meer hebt en alles weer wat hersteld is. kwart squats kan dan een goede oplossing zijn.

Ik ga f off topic,

Degene die pijn voelt moet aan de ander gaan uitleggen dat zijn techniek beter is omdat?

Hij gaat dieper dan A goed vindt omdat je dan pijn gaat krijgen. Dan moet hij A er dus van overtuigen dat hij geen gelijk heeft? Terwijl hij wel pijn heeft en A niet.

Pijn krijg je gewoon als de belasting te groot is voor de knie, of je nu erg laag gaat of boven paralel blijft.
Gewoon dan een tijdje geen volle lockout en niet voorbij paralel, stukje er boven blijven tot je geen last meer hebt en alles weer wat hersteld is. kwart squats kan dan een goede oplossing zijn.

Pijn kan vele oorzaken hebben en hoeft niet eens te maken hebben met squats. Zeker niet als iemand na inactiviteit ineens (intensief) gaat sporten, dan is patellofemorale pijn de meest voorkomende klacht (wat ook weer veel oorzaken kan hebben, bijvoorbeeld verkorting van een spier, te hoge spanning)
Dan zijn quarter squats juist niet goed.

Ik ga f off topic,

Je snapt het gewoon niet...ik zou zeggen ga jezelf verdiepen in hoe je anatomisch correct moet gaan squatten.

Hoe kun je hem nou adviseren wat hij moet doen als je niet eens weet wat voor pijn hij heeft. Ik adviseer hem alleen goede vorm, maar jij komt met zaken aanzetten die je knie nog zwaarder zullen belasten. Quartersquats? Hogere load? Hallo? Dat hij last van z'n knie krijgt beneden parallel kan verschillende zaken hebben. Bv. dat z'n knieën naar binnen vouwen of misschien dat z'n knieën in de eerste plaats niet eens in de lengterichting van zijn voeten staan. Of hij verliest spanning op zijn hamstrings wat zijn knieën op de bodempositie naar voren brengt...iets wat je absoluut niet wilt...zo zijn er zoveel dingen.

Punt blijft dat een correct uitgevoerde squat over de hele ROM het beste is.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven