XXL Nutrition

Kokosolie - slechter dan spek

Ja dat ja, precies waarom meeste goede diëtisten nu ook zeggen hoe belangrijk het totaalplaatje is en hoe persoonlijk en individueel een gezond voedingspatroon is omdat het ook nog eens niet passen bij de behoeftes van de persoon .
Waar ik zeker vind dat het Voedingscentrum te veel met het vingertje wijst wat goed/fout is waar dat dus niet kan blijft mijn vraag wel.
Waarom twijfelen jullie aan dit advies?
Veel verzadigd vet is toch gewoon slecht dus is kokosolie toch gewoon niet gezonder dan olijfolie? En wat het stuk zegt als je dan verzadigd vet gebruikt kan je toch net zo goed boter gebruiken.

Misschien doe ik te moeilijk hoor en val ik over woorden. Wil hier ook geen lange discussie aan wijten maar snap niet die ongefundeerde kritiek op het Voedingscentrum terwijl best wat diëtisten die ik volg gewoon het eens zijn met hen adviezen, wel kritisch maar wel eens
Ik heb niet gelezen wat het voedingscentrum schrijft. Zeg enkel dat nagenoeg alles ''teveel'' niet gezond is. Wil wel meegaan in je redenatie.

Ja sorry ik heb zoiets van ergens is het toch wel vreemd (hoewel ik er zelf ook aan meedoen hoor).
We zijn allemaal kokosolie gaan gebruiken omdat rond 2010 al die hippie voeding trutjes zeiden "ja het is natuurlijk en wat moeder natuur ons biedt is gezond". Pas later kwamen die onderzoeken over die middellange vetketens waar dus nooit echt duidelijk bewijs voor is geleverd.
Toch ondanks dat dus de reden dat we kokosolie zijn gaan gebruiken echt super slecht is proberen we toch dat gelijk te verdedigen tegenover een wetenschappelijk instituut (wat zeker niet perfect is maar wel werkt voor gok ik zon 80% van de mensen)

Maar zie nu pas die 2 eerdere reacties en daar ben ik het wel mee eens verder

Beetje van dit en een beetje van dat, en niet al te veel bewerkte producten. Voor de rest kijk ik nergens meer naar; levert stress op en is ongezond.

Bepaalde studies neem ik ook niet meer te serieus; getest op ratten, testgroep van 9 personen en etc. Daarnaast ben ik van mening dat ik ook niet de kennis heb om een wetenschappelijk artikel goed te doorgronden om de juiste informatie en conclusie voor mijzelf (hoe ik moet leven) daar uit te halen.

Ja sorry ik heb zoiets van ergens is het toch wel vreemd (hoewel ik er zelf ook aan meedoen hoor).
We zijn allemaal kokosolie gaan gebruiken omdat rond 2010 al die hippie voeding trutjes zeiden "ja het is natuurlijk en wat moeder natuur ons biedt is gezond". Pas later kwamen die onderzoeken over die middellange vetketens waar dus nooit echt duidelijk bewijs voor is geleverd.
Toch ondanks dat dus de reden dat we kokosolie zijn gaan gebruiken echt super slecht is proberen we toch dat gelijk te verdedigen tegenover een wetenschappelijk instituut (wat zeker niet perfect is maar wel werkt voor gok ik zon 80% van de mensen)

Hoeveel kokosolie gebruik je dan wel niet? Ik vind het ideaal om in te bakken omdat je relatief weinig nodig hebt. Verzadigde vetten mogen dan misschien slecht zijn als je er te veel van eet maar een deel heb je ook gewoon nodig.

Daarnaast heeft het voedingscentrum, zoals ik al zei, aandachtsbehoefte. Ze spelen in op dingen en komen met algemene studies. Ze hebben alleen een studie dat slecht cholesterol stijgt, het goede stijgt daarintegen nog meer. Zelfde gezeik met eieren tijd geleden 'ja zit cholesterol in dus het is slecht' vervolgens blijkt dat dat dus lariekoek was.

Waar de voedingsadviezen in het verleden vooral 'de fout' mee in gingen, was dat ze nogal uitschoten in hoeverre verzadigd vet slecht zou zijn. Als je niet voldoende voor leefstijlfactoren corrigeert, dan zie je inderdaad dat een hoge verzadigde vetzuurinname geassocieerd is met een hogere incidentie van cardiovasculaire aandoeningen en een verhoogde mortaliteit. Des te meer je corrigeert voor leefstijlfactoren, des te zwakker wordt dat verband. Hij blijft echter in de meeste studies wel bestaan van wat ik weet, in ieder geval wat betreft cardiovasculaire aandoeningen.

Daarbij komt dan ook nog dat er uit gecontroleerde experimenten met dieren hetzelfde rolde, en er een biologisch mechanisme hiervoor is die buiten kijf staat. Je hebt dan dus: epidemiologische studies die een verband aantonen, een verklarend biologisch mechanisme, én gecontroleerde dierstudies waaruit min-of-meer hetzelfde rolt als epidemiologische studies. Het is dan toch ergens niet meer dan logisch dat er voedingsadviezen de deur uitgaan om dan inname van de 'boosdoener' te minderen.

Wanneer je echter kijkt naar gerandomiseerde gecontroleerde trials, dan zie je géén effect op totale mortaliteit wanneer de verzadigde vetinname wordt beperkt, bijvoorbeeld door vervanging met meervoudig onverzadigde vetzuren. Je ziet zelfs geen effect op mortaliteit door cardiovasculaire aandoeningen. Wél zie je een daling van cardiovasculaire aandoeningen wanneer je de verzadigde vetzuurinname beperkt. Je moet er ook rekening mee houden dat we aardig goed zijn geworden in het in leven houden van mensen. Je gaat dus simpelweg wat moeilijker dood aan cardiovasculaire aandoeningen. Er kleven dus ook wat haken en ogen aan die cijfers.

Een helder overzicht die de gerandomiseerde gecontroleerde trials beschouwt is de meest recente Cochrane review hierover: Reduction in saturated fat intake for cardiovascular disease

Voor kokosolie vind ik het dus wel degelijk een logische redenatie om te stellen dat dat waarschijnlijk slechter voor je is dan oliën die rijk zijn aan meervoudig onverzadigde vetzuren, gezien de huidige stand van zaken. (Zonder hierbij uitspraken te doen over de grootte van het effect.)

Waar de voedingsadviezen in het verleden vooral 'de fout' mee in gingen, was dat ze nogal uitschoten in hoeverre verzadigd vet slecht zou zijn. Als je niet voldoende voor leefstijlfactoren corrigeert, dan zie je inderdaad dat een hoge verzadigde vetzuurinname geassocieerd is met een hogere incidentie van cardiovasculaire aandoeningen en een verhoogde mortaliteit. Des te meer je corrigeert voor leefstijlfactoren, des te zwakker wordt dat verband. Hij blijft echter in de meeste studies wel bestaan van wat ik weet, in ieder geval wat betreft cardiovasculaire aandoeningen.

Daarbij komt dan ook nog dat er uit gecontroleerde experimenten met dieren hetzelfde rolde, en er een biologisch mechanisme hiervoor is die buiten kijf staat. Je hebt dan dus: epidemiologische studies die een verband aantonen, een verklarend biologisch mechanisme, én gecontroleerde dierstudies waaruit min-of-meer hetzelfde rolt als epidemiologische studies. Het is dan toch ergens niet meer dan logisch dat er voedingsadviezen de deur uitgaan om dan inname van de 'boosdoener' te minderen.

Wanneer je echter kijkt naar gerandomiseerde gecontroleerde trials, dan zie je géén effect op totale mortaliteit wanneer de verzadigde vetinname wordt beperkt, bijvoorbeeld door vervanging met meervoudig onverzadigde vetzuren. Je ziet zelfs geen effect op mortaliteit door cardiovasculaire aandoeningen. Wél zie je een daling van cardiovasculaire aandoeningen wanneer je de verzadigde vetzuurinname beperkt. Je moet er ook rekening mee houden dat we aardig goed zijn geworden in het in leven houden van mensen. Je gaat dus simpelweg wat moeilijker dood aan cardiovasculaire aandoeningen. Er kleven dus ook wat haken en ogen aan die cijfers.

Een helder overzicht die de gerandomiseerde gecontroleerde trials beschouwt is de meest recente Cochrane review hierover: Reduction in saturated fat intake for cardiovascular disease

Voor kokosolie vind ik het dus wel degelijk een logische redenatie om te stellen dat dat waarschijnlijk slechter voor je is dan oliën die rijk zijn aan meervoudig onverzadigde vetzuren, gezien de huidige stand van zaken. (Zonder hierbij uitspraken te doen over de grootte van het effect.)

Kijk nice, dit is dus super leerzaam en heb je iets aan.
Dit is dus ook wat de meeste diëtisten in van die blaadjes als Sir Edmund enzo zeggen.
Blijf ik wel bij m'n punt dat ik het "bashen" omdat het van het Voedingscentrum komt en dus onzin is raar vindt

Het ding met kokosolie is dat om een of andere reden alle hipsters nu pas ontdekken dat het eigenlijk 85% gesatureerd vet is. Het is dus in wezen praktisch hetzelfde als met boter werken. Is dat erg ? Nee. Kokosolie is helemaal niet ongezond. Boter ook niet. Integendeel, om te koken zijn ze beter dan andere olien (meer daarover onder deze alinea). Het probleem is dat kokosolie al 10jaar gesleten wordt als iets hypergezond en magisch met gezonde kwaliteiten. Dat is het dus ook absoluut niet. Je gebruikt kokosolie waar je boter gebruikt. Welke voorkeur je hebt en waarom is geheel persoonlijk, maar het komt dus op hetzelfde neer (ik verkies boter, maar ik lust bv ook geen kokosnoten :p)

Het gedacht dat oliën gezonder is omdat de meeste rijker zijn in onverzadigde vetzuren. Probleem met olien en noten is dat het merendeel gewoon vol zit met omega6 PUFA en omega9 MUFA, en dat we daar al ruimschoots voldoende van krijgen dankzij het extreem liberaal gebruik ervan in de industriele voeding. Het is zo slecht gesteld dat we niet alleen stilaan teveel omega6 binnenkrijgen maar dat onze verhouding omega3-omega6 in de westerse wereld 1:10 is, terwijl we eigenlijk volgens de WHO 1:5 tot zelfs 1:3 moeten nastreven. De enige gezonde olie dus, wegens uitzondering op die regel, is dan ook lijnzaadolie die heel rijk is in omega3.

Zijn die olien dan ongezond ? Ik wil zeggen nee, maar voor veel mensen is het antwoord ja. Als je die olie koud gebruikt, dan is die natuurlijk nooit ongezond. Dus go nuts met uw olijfolie, saffloerolie en arachideolie. Behalve dat dit niet meer opgaat wanneer je olie verwarmd. Onverzadigde vetzuren kunnen namelijk oxideren en gevaarlijke transvetzuren vormen. Koken met olie maakt uw olie dus ongezond. Als je moet dingen bakken of braden, gebruik dus kokosolie of boter, of beter nog grill die shit gewoon. Voor koude bereidingen zijn olies beter. En dan met hoofdzaak lijnzaadolie.

11hx0h.jpg

Terug
Naar boven