AndroidHealthClinic

Krachttraining om profvoetballer te worden.

riccardo96

Novice
Waardering
0
Lengte
1m75
Massa
52kg
Hallo,

Ik ben een 14, bijna 15 jarige jongen, en ik wil graag profvoetballer worden. Natuurlijk weet ik dat ik dat niet zomaar wordt, en dat ik zeker ook niet de enige ben. Mijn voetbalkwaliteiten zijn, al zeg ik het zelf, van een redelijk niveau, alleen ik heb veel te weinig kracht. Steevast krijg ik na weer een verloren duel te horen dat ik meer inzet moet tonen, terwijl ik toch echt wel genoeg inzet heb.

Ik doe nu ongeveer een half jaar krachttraining, echter ik ben nog niet heel veel sterker geworden. Ik train elke dag, behalve op vrijdagavond, voor dat ik ga slapen. De ene dag doe ik buikspiertrainingen, de andere dag doe ik borst en arm spiertrainingen. Ik heb al verschillende oefeningen een tijdje gedaan, maar nog steeds met vrij weinig resultaat.

De trainingen op dit moment doe zijn:
Buikspiertraingen
-Sit ups(eerst altijd 100 tot 200 keer, maar dit schijnt slecht voor je rug te zijn, dus nu altijd 50 keer)
-Oefeningen uit dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=KObESUk1rWc
Ik doe altijd eerst 50 sit ups, daarna doe ik verschillende oefeningen uit het filmpje, met korte rustpauzes, totdat ik redelijk uitgeput ben, dan ga ik slapen.

Borst en arm spiertrainingen:
-Opdrukken
-Een oefening waar bij je op je rug ligt, en je armen met gewichten er in gestrekt naar de zijkanten houdt, en steeds omhoog trekt en weer laat zakken. Ik train met gewichten van 4 kilo(ik weet het, dat is eigenlijk te weinig;-))
-Een soortgelijke oefening waarbij je de armen met de gewichten er in vlakboven je borst houdt, en steeds omhoog drukt en weer laat zakken.
Ik doe de oefeningen door elkaar heen, soms met korte pauzes, totdat ik redelijk uitgeput ben.

Mijn vraag is nu echter: Wat zou ik nog kunnen verbeteren? Aangezien ik na een half jaar trainen nog vrij weinig resultaat zie. Daarnaast eet ik gezond en voldoende, en voer ik de oefeningen goed uit, dus ik heb geen idee waar het aan kan liggen.

Alvast bedank voor u/jou hulp!
Groetjes,

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je beter op het fitnessforum kan gaan kijken.
Dit is een bodybuildingforum en is vooral gericht op massa pakken, lijkt mij niet dat je al die massa kan gebruiken in voetbal...

stefanbegint heeft misschien wel gelijk.

Ik weet niet in welk team je nu voetbalt en bij welke club. Maar als je 14/15 jaar bent heeft alles te maken met talent en mentaliteit, en nog niet zoveel met fysiek. Omdat je leeftijdsgenoten ook fysiek niet de sterkste zijn zal dit nog niet veel verschil maken.

Het ligt natuurlijk ook aan zijn positie op het veld. Als hij flankspeler is heeft hij veel minder fysieke kracht nodig dan bijv als hij centrale verdediger is of verdedigende middenvelder.

Maar waarom per sé op het fitness forum kijken. Hij moet toch juist wat spiermassa aankomen/zwaarder worden om zijn duels te winnen. Als je een paar kilo zwaarder bent zet je makkelijker iemand aan de kant...

Anyway ik zou beginnen met de stickies in de voeding sectie lezen want je kunt krachttrainen wat je wil, als je voeding niet in orde is kom je geen gram aan... Succes!

Squats, jump squats, deadlifts.

Misschien wat dips en chin-ups erbij.

• Topic Starter Topic Starter
Squats, jump squats, deadlifts.

Misschien wat dips en chin-ups erbij.

Kan niet, ik kan niet naar de sportschool, vinden mn ouders te duur:$

---------- Post toegevoegd Wed 12 Oct 2011 om 22:13 ----------

Het ligt natuurlijk ook aan zijn positie op het veld. Als hij flankspeler is heeft hij veel minder fysieke kracht nodig dan bijv als hij centrale verdediger is of verdedigende middenvelder.

Maar waarom per sé op het fitness forum kijken. Hij moet toch juist wat spiermassa aankomen/zwaarder worden om zijn duels te winnen. Als je een paar kilo zwaarder bent zet je makkelijker iemand aan de kant...

Anyway ik zou beginnen met de stickies in de voeding sectie lezen want je kunt krachttrainen wat je wil, als je voeding niet in orde is kom je geen gram aan... Succes!

Ik sta spits, dus heb de kracht wel nodig.
Ik let op wat ik eet, eet sochtends meestal 2 boterhammen pindakaas en op school 6 met kipfilet of ham.
Savonds gewoon wat de pot schaft.

---------- Post toegevoegd Wed 12 Oct 2011 om 22:14 ----------

stefanbegint heeft misschien wel gelijk.

Ik weet niet in welk team je nu voetbalt en bij welke club. Maar als je 14/15 jaar bent heeft alles te maken met talent en mentaliteit, en nog niet zoveel met fysiek. Omdat je leeftijdsgenoten ook fysiek niet de sterkste zijn zal dit nog niet veel verschil maken.

Jawel, ze zijn een stuk sterker dan mij, terwijl ik (zegt de trainer iig, niet arrogant bedoeld;)) qua niveau een stuk hoger dan mijn leeftijdsgenoten zit.

Zoek een sportschool, ga echt kracht trainen...

ik zou dit posten in het fitness forum. wij zijn meer gericht op groot worden of pl/sm zoals ik.

Dit is gelijk van ecto naar huge mofo. bij het fitness forum kunnen ze je een beter antwoord bieden denk ik.

ik zou gaan hockeyen

Hij stelt gewoon een normale vraag, dat jullie de kennis niet hebben om erop te antwoorden betekent niet dat je hem weg moet sturen.

Ik denk dat je eens naar plyometrics moet zoeken, dan vind je al een scala aan mogelijkheden.

misschien vinden je ouders een sportschool te duur, maar je moet het zien als een investering, misschien kan je een gedeelte zelf betalen of vragen of ze een jeugdabbo hebben of iets dergelijks?

Wat moet die daar dan per se gaan doen om beter te worden voor voetbal? Bankdrukken? Doen zn concurrenten heus niet hoor.

Werkt toch niet in een gemiddelde gym. Kan je nog beter thuis doen als je kijky naar box jumps etc.

Ik bedoel dat er vaak geen ruimte voor is. Als dat er wel is prima natuurlijk.

sportspecifieke krachttraining

lees [Link niet meer beschikbaar] maar eens.

Kort samengevat:
Sportspecifieke krachttraining is altijd belangrijk.

Hoe de opbouw van je training er uit zou 'moeten' zien:
Eerst je maximaalkracht opbouwen. Dat is kortgezegd in één keer zoveel mogelijk kracht kunnen zetten. Daarna moet je snelheid en explosiviteit toevoegen en tot slot excentrisch (negatief) trainen en plyometrie.

De oefeningen:
Compound (basisoefeningen zoals bankdrukken, deadlift en squat) - Olympic lifts (gewichtheffen) - Plyometrie

Als je hier een beetje op gaat googelen kom je vast en zeker genoeg oefeningen tegen die je evt. ook thuis uit kunt voeren (m.n. om je explosieve kracht te vergroten).
Voor de olympic lifts en de compound raad ik wel sterk aan om naar een sportschool te gaan. Begeleiding is zeer belangrijk en als je serieus aan sportspecifieke krachttraining wilt gaan doen ben je wel wat materiaal nodig. Misschien zit er een Fitforfree in de buurt of kan er via je voetbalclub iets georganiseerd worden?

Terug
Naar boven