XXL Nutrition

Kunnen Heath zijn armen nog groeien?

Gezien het success die Hany zn atleten hebben lijkt het erop dat FST-7 niet allemaal bull is, en Jay en Phil e.d zullen echt geen FST-7 gaan toepassen als ze erg geen heil in zien,of het idee hebben dat het niet werkt, waarom zou bv jay zijn manier van trainen veranderen? zn oude manier heeft hem al 2 MR O's opgeleverd , zn ervaren man als Jay heeft het naar mijn mening al snel door of iets werkt of niet.

Gezien het success die Hany zn atleten hebben lijkt het erop dat FST-7 niet allemaal bull is, en Jay en Phil e.d zullen echt geen FST-7 gaan toepassen als ze erg geen heil in zien,of het idee hebben dat het niet werkt, waarom zou bv jay zijn manier van trainen veranderen? zn oude manier heeft hem al 2 MR O's opgeleverd , zn ervaren man als Jay heeft het naar mijn mening al snel door of iets werkt of niet.

Misschien heeft Haney wel gewoon kennis op een ander vlak;)
En 7's klinkt heel leuk, maar wie zegt dat die gasten echt zo trainen? Verkoopt goed voor hem en hun zullen dan ook wel weer een aandeel krijgen.
En net wat je zelf zegt. Al 2-voudig Mr O zonder 7's. Ronnie deed ook geen 7's.
Vooralsnog is er geen MR O met 7's.
Leuk voor een keer, maar elke training? Niet als naturel dat zeker.

Groeien hoeft niet meer lijkt me.

---------- Toegevoegd om 08:20 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:19 ----------

Fascie is het bindweefsel dat de spieren bij elkaar houd. Wanneer dit bindweefsel stug en/of dikker is kan dat je groei beperken. B.v. kuiten of triceps die zeer moeilijk groeien.
Met een flexibeler en dunner fasscie kan de spier makkelijker groeien en krijg je vollere spierbuiken.
Een fascie is opgebouwd uit eleastine en callogeen, hoe meer elastine hoe rekbaarder het Fascie, dit zal per persoon anders zijn.
FST-7 de trainingmethode die Heat gebruikt richt zich met de laatste set op het oppompen van de spier. Hierdoor wordt er meer spanning op het Fascie gezet waardoor deze oprekt (door het extra bloed in de spier) wat een nog grotere pomp en groei mogeljikheden bied.

O dus als ik het goed begrijp leidt een fascistische trainingsmethode tot vollere spierbuiken?

Fascie is het bindweefsel dat de spieren bij elkaar houd. Wanneer dit bindweefsel stug en/of dikker is kan dat je groei beperken. B.v. kuiten of triceps die zeer moeilijk groeien.
Met een flexibeler en dunner fasscie kan de spier makkelijker groeien en krijg je vollere spierbuiken.
Een fascie is opgebouwd uit eleastine en callogeen, hoe meer elastine hoe rekbaarder het Fascie, dit zal per persoon anders zijn.
FST-7 de trainingmethode die Heat gebruikt richt zich met de laatste set op het oppompen van de spier. Hierdoor wordt er meer spanning op het Fascie gezet waardoor deze oprekt (door het extra bloed in de spier) wat een nog grotere pomp en groei mogeljikheden bied.

perfecte uitleg!

Even een les in anatomie: er zit een fascie rondom botten, spieren, en ook nog subcutaan (rondom de vetlaag e.d. meer). Allemaal om structuur te geven in het lichaam, maar adaptief aan het volume van lichaamsweefsels.

Ik verwacht helemaal niet dat je geloof hecht aan om het even wie. Tenzij het een wetenschapper is die écht weet waarover ie spreekt.

fascia is het verlengde van de totaal niet flexibele pezen:

Muscle%20Diagram.jpg

Fascia molds itself over time according to how the body is used. Here’s a simple example of what I mean:

Cross your arms over your chest and notice which arm ends up on top. Now, cross them the other way, with the other arm on top. Notice how funny this feels, how you are unused to crossing your arms in this way and how unnatural it feels to do so. This is because you have repeated your favorite way of crossing your arms thousands of times throughout your life and the fascia in your arms has been molded according to that pattern. The same thing occurs in any area of the body that is used in a repetitive way.

The moldability of fascia is the reason that ergonomics is so important when recovering from a repetitive strain injury. If a person habitually sits in a slouched posture, then over time the fascia in their body will mold itself to that posture. Fascia in the chest will pull the ribcage down, fascia in the neck will pull the head and neck forward, the slouched position of the upper torso will change how the arm bones fit in the shoulder joints and the fascia in the shoulder area will change as a result. All of these posture-related tissue changes will be felt by the body as a source of strain. Now, add a repetitive motion using muscles in that area and you have the perfect environment for creating a repetitive strain injury.

Oh my god. :roflol:

is dit ook wetenschappelijk onderbouwd?

Dat was Hyperplasia 10 jaar geleden ook niet, was het daarom maar niet waar? Denk jij dat zogenaamd alles wat wetenschappelijk onderbouwd is een feit is? Hoe vaak wordt de wetenschap niet veranderd omdat er nieuw onderzoek is? Niet alles is wetenschappelijk te onderbouwen, maar praktijk ervaring is imo ook voldoende waard. Zolang de resultaten ernaar zijn.

Ga eens kijken naar bijna alle top bodybuilders met uitzonderlijk ontwikkelde spiergroepen (zonder synthol) en ga daarna hun trainingsmethodes eens goed bekijken. Ze maken bijna allemaal gebruik van een diepe stretch of pomp van de spier of beide. Arnold zijn zieke borst had hij o.a. te danken aan zijn diepe flyes, waarmee je het fascia ook oprekt en nieuwe groei stimulleerd. Daarnaast blijft zware basistraining uiteraard een must.

Misschien heeft Haney wel gewoon kennis op een ander vlak;)
En 7's klinkt heel leuk, maar wie zegt dat die gasten echt zo trainen? Verkoopt goed voor hem en hun zullen dan ook wel weer een aandeel krijgen.
En net wat je zelf zegt. Al 2-voudig Mr O zonder 7's. Ronnie deed ook geen 7's.
Vooralsnog is er geen MR O met 7's.
Leuk voor een keer, maar elke training? Niet als naturel dat zeker.

Ongetwijfeld heeft die meer kennis:p
Denk ook niet Jay en co altijd zo trainen.
neem dat ronnie in zn laatste dvd ook meer reps deed op advies van haney.
maar goed bij Big Ron waren het zijn lat en rug "problemen" die er voor zorgden dat die niet meer won. Daar kon FST-7 niks aan veranderen.

Heb je daar dan misschien ook bronnen van?

Want overal waar ik iets over fascia heb gelezen staat juist dat het níet adaptief en flexibel is en een van de grootste belemmeringen van spiergroei!
Ik heb leerboeken anatomie, biologie, enz. maar geen scanner. Anders ff de bib opzoeken.

Hangt er vanaf waar je dat leest. Amerikaanse BB sites zijn nou niet bepaald de meest geschikte bron voor kwaliteitsvolle informatie. De meesten lullen elkaar maar wat na.

Een van de grootste belemmeringen voor spiergroei is zeker niet de fascie, dan zou ik eerder denken aan zaken als het myostatine gen.

En wel logisch toch ook dat het niet al te adaptief is, het moet ten slotte je botten en spieren op hun plek houden!
Adaptief wil niet zeggen dat het slap is, het wil zeggen dat het zich gewoon aanpast aan de vorm wanneer die verandert. Het is zelfs adaptiever dan de lederhuid, die wel scheurt (striae) als spiermassa of vetmassa snel groeit.

@klaas: ik weet niet wat je onder verlengde verstaat, maar ik verzeker je dat pezen een heel andere functie en een heel andere samenstelling hebben dan diepe fascie.

De fascie kan je eigenlijk niet "oprekken", het is als een sterke elastiek (bungee) die dus heel adaptief is, en kan rekken en krimpen als dat nodig is.

Het stretchen voor BB is eigenlijk al langer achterhaald, het vermindert blessures niet, en het zal je niet sterker maken of sneller doen groeien.

zou phil synthol gebruikt hebben denk je?Daar heb ik toch nog nooit iets van gehoord of gelezen

Nee denk het niet, en het ziet er ook niet zo uit.
ik weet wel dat je het "goed" kan gebruiken maar ik ken geen geval waarbij iemand het heeft gebruikt dat het niet opvalt of zichtbaar is

Die jongens gebruiken bijna allemaal wel synthol. Hier wordt het nog erg weinig gebruikt, maar wacht maar over een paar jaar. In Amerika is het tussen de big guys een veel gebruikt middel. En als je het goed gebruikt zul je er totaal niks van zien. Weet heel zker dat Phil het gebruikt, evenals Dexter, Jay, Kai etc etc.

T, de Fascie is voor kuurders niet adaptief genoeg en kan dus zeker groei tegenhouden. Het bestaat uit collageen bindweefsel wat een halfwaarde (aanpassings)tijd heeft van 200-500 dagen. Boeken zijn leuk, maar ben je aleens in de gelegenheid geweest om op een snijzaal de fascie aan te raken, laat staan (proberen) door te snijden? Het is juist 1 van de taaiste weefsels, sommige fascie lagen moet je echt je best voor doen om met een scalpel doorheen te komen (vooral rond de heup/onderrug).

Het adaptief vermogen is idd goed, maar lang niet toerijkend voor Pro's en andere kuurders. Naturels hoeven zich over die fascie geen zorgen te maken. ;)

Hoop dat Heath de O pakt dit jaar

T, de Fascie is voor kuurders niet adaptief genoeg en kan dus zeker groei tegenhouden. Het bestaat uit collageen bindweefsel wat een halfwaarde (aanpassings)tijd heeft van 200-500 dagen. Boeken zijn leuk, maar ben je aleens in de gelegenheid geweest om op een snijzaal de fascie aan te raken, laat staan (proberen) door te snijden? Het is juist 1 van de taaiste weefsels, sommige fascie lagen moet je echt je best voor doen om met een scalpel doorheen te komen (vooral rond de heup/onderrug).

Het adaptief vermogen is idd goed, maar lang niet toerijkend voor Pro's en andere kuurders. Naturels hoeven zich over die fascie geen zorgen te maken. ;)
Wat je hier doet is een eigen mening geven (onderbouwd met enkele gegevens) en vanuit die mening een feit vormen. Je hebt nooit onderzocht of wat je zegt ook klopt. Wat we hier hebben is een bodybuilding mythe en niets meer. We kunnen allemaal onze mening eens geven en dan kijken wat het meest logisch klinkt. Maar zeggen dat het "zeker" de groei tegenhoudt kunnen we dus niet, tot er daadwerkelijk onderzoek naar gedaan is.

Wat ik hier geprobeerd heb is mensen bewust maken van deze onzekerheid, ipv dat ze alles te slikken wat ze te horen krijgen van zogenaamde experts.

Je hebt er zelf evengoed geen onderzoek naar gedaan en noemt de fascie 'een zeer flexibel en extreem adaptief, zacht laagje bindweefsel rond de spier'. Ook niet echt op feiten gebaseerd dus als je er met een scalpel zelfs bijna niet doorheen komt.

Volgens mij houden alle pro bb'ers zich wel bezig met fascia stretching, dus ik denk dat het met name op dat niveau wel van belang is. Ik vind zelf de pijn en moeite van fascia stretching het niet waard om het echt in te voeren, maar ik geloof er wel in in principe.

Mijn hypothese is wel meer op feiten gebaseerd dan wat je zelf gepost had. De fascie is helemaal geen dun slap stukje weefsel, maar juist erg sterk. Dat dit de groei niet 100% zeker tegen houd is inderdaad niet onderzocht, maar je kan je de logica misschien voorstellen van mijn hypothese uitgaande van wat een lichaamsfascie feitelijk is (nogmaals geen dun slap stukje weefsel).

Dat je bij mensen onzekerheden wilt aanhalen is prima, maar dan kan je in deze sport bezig blijven. Start bijvoorbeeld in de supplementen sectie, als je daar alle onzekerheden wilt aanhalen ben je alweer een jaar verder. Er wordt gewoon weinig onderzoek gedaan in deze tak van sport, het levert allemaal te weinig geld op.

Nee denk het niet, en het ziet er ook niet zo uit.
ik weet wel dat je het "goed" kan gebruiken maar ik ken geen geval waarbij iemand het heeft gebruikt dat het niet opvalt of zichtbaar is

ik geloof er ook niks van

---------- Toegevoegd om 18:50 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:46 ----------

Die jongens gebruiken bijna allemaal wel synthol. Hier wordt het nog erg weinig gebruikt, maar wacht maar over een paar jaar. In Amerika is het tussen de big guys een veel gebruikt middel. En als je het goed gebruikt zul je er totaal niks van zien. Weet heel zker dat Phil het gebruikt, evenals Dexter, Jay, Kai etc etc.

geloof ik ook niks van, is sterk overdreven ,er zitten zeker exemplaren tss die het gebruiken maar dat is dan om n zwakke kleine spiergroep als de kuit en de arm dikker te krijgen,voor andere spiergroepen al niet gauw volgens mij en zeker niet door al die pro's wat jij beweert

Je hebt er zelf evengoed geen onderzoek naar gedaan
Hola, ik heb wél onderzoek gedaan naar de functie en de opbouw van dit weefsel, ik heb net als jullie geen onderzoek gedaan naar het verschil tussen de resultaten van stretchen en niet stretchen.

Nu heb ik zelf een tijd gestretched en daar geen voordeel aan ondervonden, maar zoals je weet is hier weinig waarde aan te hechten als het niet gecontroleerd gebeurd.

en noemt de fascie 'een zeer flexibel en extreem adaptief, zacht laagje bindweefsel rond de spier'. Ook niet echt op feiten gebaseerd dus als je er met een scalpel zelfs bijna niet doorheen komt.
Dat het zeer flexibel en adaptief is, is dus wél op feiten gebaseerd. Dat staat zo letterlijk in de boeken.

Volgens mij houden alle pro bb'ers zich wel bezig met fascia stretching, dus ik denk dat het met name op dat niveau wel van belang is. Ik vind zelf de pijn en moeite van fascia stretching het niet waard om het echt in te voeren, maar ik geloof er wel in in principe.
Ja, want alles wat pro bb doen zal wel goed zijn. Niet dus. De onzin die vanuit het pro bb milieu komt daar kan je op zich al een heel boek mee vullen.

Mijn hypothese is wel meer op feiten gebaseerd dan wat je zelf gepost had.
Vind ik niet.

De fascie is helemaal geen dun slap stukje weefsel,
Nooit beweert met deze woorden, fout gelezen?

Iets kan sterk zijn en toch zeer flexibel, adaptief, zacht en dun. Het één sluit het ander niet uit.

Dat dit de groei niet 100% zeker tegen houd is inderdaad niet onderzocht, maar je kan je de logica misschien voorstellen van mijn hypothese uitgaande van wat een lichaamsfascie feitelijk is (nogmaals geen dun slap stukje weefsel).
Nogmaals nooit beweert.

Dat je bij mensen onzekerheden wilt aanhalen is prima, maar dan kan je in deze sport bezig blijven. Start bijvoorbeeld in de supplementen sectie, als je daar alle onzekerheden wilt aanhalen ben je alweer een jaar verder. Er wordt gewoon weinig onderzoek gedaan in deze tak van sport, het levert allemaal te weinig geld op.
Dus alles slikken wat er in mythes te horen is dan maar?

Zo werkt het dus niet, althans niet voor mij. Het is voldoende bewezen dat stretchen geen nut heeft voor de spieren. Het is nooit bewezen dat stretchen de groei bevordert. En dus is het totaal onlogisch dat je zomaar op basis van een idee van 1 of andere pro bb gaat stretchen.

Maar als mensen zich er goed bij voelen, wie ben ik om hen tegen te houden? Besef alleen dat je iets doet dat geen enkele geloofwaardige wetenschappelijke onderbouwing heeft.

Ik heb je in mijn post uitgelegd dat de tijd dat dit weefsel zich kan aanpassen 200-500 dagen is (halfwaardetijd collageen bindweefsel). Het adaptief vermogen is dus groot, maar het duurt wel een tijd voor die adaptatie plaatsvind, wat MIJ te kort lijkt voor een kurende pro.
Dat bewezen is dat stretchen niks voor de spier doet heeft met onderzoeken naar blessuregevoeligheid en maximale kracht te maken, niets met de groeimogelijkheden van de desbetreffende spier trouwens. ;)

Verder wil ik de discussie hier maar bij laten, het wordt toch een wellus nietus verhaal.

Terug
Naar boven