XXL Nutrition

Kuren met een te lage bloeddruk

Bezoekers in dit topic

Frederik Herts

Cool Novice
Lid geworden
8 sep 2018
Berichten
175
Waardering
62
hallo heren,

Nu lees je altijd het eventuele gevaar van gaan kuren met een te hoge bloeddruk, echter hoe zit dat met een te lage bloeddruk? Ik zelf meet vaak tussen de 110/57 - 98/45. Niet chronisch duizelig maar wel af en toe met opstaan zoals veel mensen gewoon hebben. Zit nu in mijn eerste kuur en vroeg mij dit (helaas nu pas ondanks al het goede vooronderzoek als voorbereiding voor de kuur) plots af. Mij lijkt het geen probleem mits die lage bloeddruk komt vanuit een hartkwaal ofzo toch? Ben benieuwd of er wat wijsneuzen zijn fie hier meer over weten!
 
Als het goed is verhogen de anabolen juist je bloeddruk, dit komt omdat je meer rode bloedcellen aanmaakt.
 
Juist, daarom vraag ik me af of het extra risico zou mee neemt voor bijv iemand als ik met een erg lage hartslag tov iemand die normale bloeddruk heeft. Net zoals iemand met een hoge BD nadeliger zit tov irmand met normale bloeddruk wanneer die gaat kuren.
 
Als het goed is verhogen de anabolen juist je bloeddruk, dit komt omdat je meer rode bloedcellen aanmaakt.
Is dat dan ook echt zo, dat een verhoogde rode bloedcelconcentratie gelijk staat een verhoogde bloeddruk? Het lijkt logisch maar ik denk dat de oorzaak ergens anders ligt.

Water retentie bijvoorbeeld zal volgens mij een grotere impact hebben op bloeddruk
 
Dat denk ik ook ja. Ik ken verder geen verhalen van AAS die de bloeddruk verlagen. Daarnaast had ik altijd al een erg lage bloeddruk, en met zware sporten als deze zakt de bloedruk en hartslag ook verder dan een normaal persoon, dus wie weet kan voor mij 100/45 wel heel niet slecht zijn. En ik denk dus dat kuren in mijn geval niet meer risico brengt tov normale bloeddruk.
 
110/57 en 98/45 zijn nog gewoon normale bloeddrukken.

Is dat dan ook echt zo, dat een verhoogde rode bloedcelconcentratie gelijk staat een verhoogde bloeddruk?

Het verhoogt wel de viscositeit van het bloed maar bloeddruk is daar niet direct van afhankelijk, althans niet belangrijk.

Bloeddruk = Cardiac Output x Systemische vaatweerstand (en dan bedoel ik arteriolen, kleine arterieën in de perifere circulatie)
Cardiac Output = Hartfrequentie x Slagvolume
Slagvolume = Preload (vulling van het hart)
Afterload (weerstand waar het hart tegenin moet pompen, bv bij een verkalkte aortaklep of aorta verhoogd)
Contractiliteit (kracht waarmee het hart pompt)

Bloeddruk is gereguleerd door sympathische en parasympathische activiteit (zenuwstelsel) en het RAAS (renine-angiotensine-aldosteron systeem).

Dit is uiteraard allemaal heel summier, kan het heel uitgebreid uitwerken indien gewenst.
Maar het punt is, heeeeeeeeeeeel veel factoren die op de bloeddruk inwerken. En het hematocriet (rode bloedcel concentratie) is daarin niet belangrijk.
 
Prachtige toevoeging vent. Daarnaat voor zekerheid naar de dok geweest en die meette 55 onderdruk terwijl mijn meter dat moment 45 aangaf dus ga er vanuit dat ik tussen de 50-60 onderdruk zit
 
Sodium onbalans KAN ook een rol spelen bij hoge bloeddruk tydens/na kuur.
Maar zoals al eerder is gezegd vele factoren om rekening mee te houden.
 
Als het goed is verhogen de anabolen juist je bloeddruk, dit komt omdat je meer rode bloedcellen aanmaakt.
Meer rode bloedcellen, hogere bloeddruk. Heeft er geen fluit mee te maken. Zelfs met een hematocriet van 54 heb ik dezelfde bloeddruk als met een hematocriet van 44. En die is aan de lage kant.
 
Back
Naar boven