AndroidHealthClinic

Lactose intolerant geworden, wat nu?

Back to basics zou ik zeggen.

Geen shakes meer, ik geef zowiezo voorkeur aan echt voer.. (zijn toch maar supplementen)
Gevogelte, rundsvlees, eieren, vis, noten = kopen in grote hoeveelheden
Vooral eieren zijn erg prijsgunstig.. En moest je nog een beetje lactose mogen binnenkrijgen: Fage 0% Griekse Yoghurt ipv Kwark.

Dit is wat ik ongeveer eet en ik kom rond met €55-60 per week, om je een beeld te geven.
(Kcal 2600 C300 F70 P200 )

(En oja, havermout kan perfect met water ipv melk, als je het wat romiger wil kan je rauwe cacao of oploskoffie toevoegen)

Laatst bewerkt:
Alle lactose in de voeding mijden is normaal zelden nodig. Toch is het belangrijk het dieet stipt te volgen. Hieronder zal ik het lactosevrij dieet schrijven echter is dit wel verschillend van het lactosebeperkt dieet.

Het lactosevrij dieet:
Alle melkproducten én melkbereidingen zijn verboden ( als alternatief kunnen sojaproducten gebruikt worden)
Je moet ook opletten met voedingsmiddelen waarin melk verwerkt kan zijn of waaraan lactose kan toegevoegd zijn als zoetmiddel of vulstof:
- fantasiebrood, beschuiten, koekjes, gebak,...
- cake en pannekoekenmix (deegmix)
- chocolade en snoepgoed
- bereide vleeswaren
- margarines en minarines
- kruidenmengsels
- kant- en klare maaltijden, soepen en sauzen
- kant en klare vlees-, vis-, aardappel- en groentebereidingen
- sommige bindmiddelen (bv Maizena plus en maizena express)
- sommige zoetstoffen (bv. Candarel tabletjes)
- medicatie, vitaminepreparaten en zelfs tandpasta (hier wordt lactose vaak als vulmiddel gebruikt)

Als je de ingredientenlijst checkt voor lactose moet je ook volgende benamingen mijden:
melksuiker, melkpoeder, melkeiwitten, wei, caseïne, melkserum, stremsel(wrongel), lactalbumine, lactoglobuline, melk, pudding, yoghurt, kaas (ik kan er ook nog enkele vergeten zijn)

De voedingsindustrie kan bovenstaande benamingen namelijk gebruiken om het gebruik van lactose te verbergen. Echter moet men steeds duidelijker de aanwezige allergenen op het etiket aangeven wat goed is voor mensen met een allergie, pseudo-allergie of intolerantie.

Als je lactose intolerant bent hoef je helemaal niet alle producten te vermijden.
Elk mens heeft een andere grens in die intolerantie. Ik kan zelf bijv geen melk drinken of kwark eten, maar bepaalde kazen en zeker alles van geitenmelk verdraag ik prima.
Maizena gaat ook prima, maar pre-fab dingen meestal niet.
Melk rechtstreeks van de koe had ik opmerkelijk minder last van dan die uit de supermarkt.

Het is dus gewoon even zoeken naar wat je wel of niet verdraagt. De reactie volgt meestal vrij snel, dus het is makkelijk te ontdekken waar je wel of niet tegen kan.
Ik vind het niet zo'n ramp, al heb ik soms best weleens zin in een glas ijskoude melk. Jammer dan.
Veel melktoepassingen zijn prima te vervangen met de rijst/amandelmelk producten. Zeker roomijs van amandelmelk is echt heel lekker.

Je hoeft dus echt niets te missen.

Als je lactose intolerant bent hoef je helemaal niet alle producten te vermijden.
Elk mens heeft een andere grens in die intolerantie. Ik kan zelf bijv geen melk drinken of kwark eten, maar bepaalde kazen en zeker alles van geitenmelk verdraag ik prima.
Maizena gaat ook prima, maar pre-fab dingen meestal niet.
Melk rechtstreeks van de koe had ik opmerkelijk minder last van dan die uit de supermarkt.

Het is dus gewoon even zoeken naar wat je wel of niet verdraagt. De reactie volgt meestal vrij snel, dus het is makkelijk te ontdekken waar je wel of niet tegen kan.
Ik vind het niet zo'n ramp, al heb ik soms best weleens zin in een glas ijskoude melk. Jammer dan.
Veel melktoepassingen zijn prima te vervangen met de rijst/amandelmelk producten. Zeker roomijs van amandelmelk is echt heel lekker.

Je hoeft dus echt niets te missen.

Daarom dat ik erbij zet dat het om een strikt dieet gaat dat ik uitgelegd heb en niet het lactosebeperkt dieet wat iets anders is :) Ik kan uit zijn post niet uitmaken of het om een strikte tolerantie gaat of slechts een lactosebeperking noodzakelijk is.
Wel oppassen dat je voldoende aandacht schenkt aan calcium en vitamine B2 aangezien hierbij de meeste deficiënties voortkomen.

Oja, geitenmelk bevat ook lactose, net zoals paarden- en schapenmelk.

Quinoa, Linzen, Hennepzaad, Cashew, Kipfilet!

Daarom dat ik erbij zet dat het om een strikt dieet gaat dat ik uitgelegd heb en niet het lactosebeperkt dieet wat iets anders is :) Ik kan uit zijn post niet uitmaken of het om een strikte tolerantie gaat of slechts een lactosebeperking noodzakelijk is.
Wel oppassen dat je voldoende aandacht schenkt aan calcium en vitamine B2 aangezien hierbij de meeste deficiënties voortkomen.

Oja, geitenmelk bevat ook lactose, net zoals paarden- en schapenmelk.

Klopt, alleen lactose-intolerantie is geen allergie he. Het betekent dus niet per definitie dat je helemaal nergens meer tegen kan.
Als je lactose-intolerant bent, heb je best kans dat je sommige producten wel verdraagt.

Terug
Naar boven