MuscleMeat

Leverbeschadiging zonder anabolica

testor

Novice
Waardering
0
Hoi,

Ben 2 weken geleden begonnen met bodybuilding, na +/- 7 jaar totaal geen sport gedaan te hebben, ben er onmiddelijk zwaar ingevlogen en heb getrained totdat ik eigenlijk niet meer kon. Dit voor 2 dagen en moest toen toevallig bij de dokter zijn voor een bloedanalyse.

Ben erna 3 dagen niet geweest wegens zere/stijve spieren en heb toen in het weekend terug getrained dan een dag thuis en dan terug 4dagen getrained(dit na de bloedafname, met mss nog extra beschadiging als gevolg) Heb wel niet meer zoveel last van de stijve spieren.
Ben vandaag de analyse van de bloedproef gaan afhalen, eigenlijk voor iets anders, maar wiest de dokter me te vertellen dat ik leverbeschadiging en spierbeschadiging heb opgelopen.
Hij vroeg me of ik anabolica nam(hij wiest van het trainen omdat ik hem toen gevraagd had of hij nix tegen stijve spieren had), maar dit is zeker niet het geval.
Ik moet zeggen dat ik niet de gezondste levensT er op nahoud(regelmatig alcohol en soms is iets anders in het weekend), maar zo leef ik al jaren en wordt op men werk jaarlijks op lever gecontroleerd en nooit problemen gehad, dus denk dat dit door het trainen komt

ff de waarden meegeven, hoop dat iemand er iets vanaf weet, daar de dokter me niet echt uitleg kon geven want het was buiten zen openingsuren en hij zei van binne 2weken terug te komen en opnieuw bloed laten af te nemen.

lever:

SGOT : 543 (normaal zou dit tss de 10-37 moeten liggen)
SGPT : 166 (10-37)
LDH : 812 (135-225)
gamma-gt 32 (10-49) deze is dus normaal

Cardinaal

CK-waarde : 31900 dit zou lager als 170 moeten liggen en heeft iets met de spierafbraak te maken

Heeft dit blijvende gevolgen voor men lichaam? hoe herstel ik het best? En hoe moet het verder met het trainen

Hij benadrukte ook om geen drup alcohol aan te raken, belast je je lever nog meer door te drinken en intensief te trainen ?

Ik heb hetzelfde probleem, bij mij schommelt de alat tussen de 100 en 250, de laaste tijd meer richting 100 gelukkig (normale waarde is < 35), ben ervoor naar de internist geweest, radoloog en ga zo maar door.Ik pak ook mariadistel, de artsen zeggen echter allemaal dat er geen enkel medicijn is om je lever te laten herstellen, alles behalve rust (geen alcohol ect). Maar ja baat het niet schaad het niet.

De lever is het best herstellende orgaan wat je hebt dus, nomaal gesproeken komt dat vrij snel weer in orde, dat was dus ook bij mij het geval eerts werden de waardes slechter, toen na wat rust (met alles) werden de waarde snel beter
Zeer fanatiek sporters hebben vaak last van verhoogde leverwaarden

Alleen een verhoogde altat is op zich nog niet zo'n ramp, als de werking maar goed is. Dmv een uitgebreid bloedonderzoek gericht op de lever kom je hier achter, dus niet het standaard algemeen bloedonderzoek

Ps ook ik doe wel eens verkeerde dingen, aas, drinken en sos

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven