1. Hoe makkelijk de ingrediënten te verkrijgen weet ik niet. Maar het produceren is al ingewikkelder (zeker zonder ervaring) en het gas breekt snel af. Dus als rebellen het produceren moeten ze het snel inzetten of het raakt zijn potentie kwijt. De enorme hoeveelheid gas die ingezet is, is bijna onmogelijk dat de rebellen dat op korte termijn geproduceerd hebben (laat staan het inzetten ervan).
2. Ik ben geen geheime dienst. En de geheime dienst gaat niet zeggen hoe ze hieraan komen. Anders kunnen ze evengoed even naar Assad bellen om te zeggen waar afluisterapparatuur hebben en welke personen er (eventueel) overlopers zijn binnen zijn entourage.
3. Nope, moest Assad er niet achter gezeten hebben zou hij de inspecteurs meteen toegang gegeven hebben en niet geprobeerd hebben bewijzen te vernietigen door te bombarderen. Hij weet verdomd goed dat bewijzen van chemische wapens snel afbreken en dat bombardementen bewijzen vernietigen.
4. Nja, Assad gaat natuurlijk niet alle bewijzen voor het grijpen leggen. Alles wijst in zijn richting. Ik denk dat je met zowat 99% zekerheid kan zeggen dat hij het was. De theorie dat het de rebellen zijn just doesn't add up. De hoeveelheid, de aflevermethode, plaats van gebruik, precisie, gelijktijdige aanval met conventionele wapens, etc... Als je bij zo veel elementen moet zeggen dat het onwaarschijnlijk is dat de rebellen ertoe in staat zijn. Met minder bewijzen zijn al mensen voor moord veroordeeld. Zoals ze vaak zeggen, het is allemaal "circumstantial evidence", maar dat is ook bewijs. En dat de rebellen in staat zouden zijn die aanval uit te voeren + het er op laten lijken dat het het regime was? Voor beide hebben ze niet de middelen.
Een theorie waar ik het meest in geloof (daarom niet de juiste) is dat het niet de bedoeling was van Assad (zo dom denk ik dat Assad nu ook weer niet is, maar hij heeft al vaker hoogmoed getoond). Mogelijk per ongeluk te veel gas gebruikt of iemand anders die zonder rechtstreeks bevel van Assad het heeft uitgevoerd. Dat laatste wordt dan weer gestaafd door bewijs dat de Duitse geheime dienst zou onderschept hebben: communicatie waaruit zou blijken dat Assad de aanval niet bevolen heeft maar wel aanwijzingen geeft dat het door het regime uitgevoerd zou zijn.
Zal er ook bronnetje bij zetten:
http://www.theguardian.com/world/2013/sep/08/syria-chemical-weapons-not-assad-bild