XXL Nutrition

Lijnzaadolie of visolie?

grankanarie

Novice
Waardering
0
Hoor op het forum vaak dat lijnzaadolie aaangeraden word maar nu hoor ik en lees ik op Bijv. ergogenics dat het bij mannen kans op prostaatkanker drastisch kan verhogen en dat je beter visolie kan nemen ,weet iemand daar wat meer over?

bullshit gewoon lijnzaad / olie gebruiken maak je niet druk hoor alleen als je liters van die rotzooi gaat drinken dan zou het problemen kunnen veroorzaken!

• Topic Starter Topic Starter
Je krijgt inderdaad tegenwoordig overal wat van ,als je je daarmee gaat bezighouden mag je helemaal niets meer maar was benieuwd wat men hiervan vond en/of visolie niet een beter alternatief zou zijn....

Dat artikel stond trouwens hier
http://www.ergogenics.org/alfalinoleenzuur.html

Dierlijke omega-3 is beter omdat niet iedereen de plantaardige ALA kan omzetten in het dierlijke EPA & DHA. Vooral DHA conversie is moeilijk.. eigenlijk zouden bijv. zwangere vrouwen en moeders die borstvoeding geven verplicht extra DHA moeten consumeren.. de rijkste bron van laurinezuur, cholesterol en DHA is nl moedermelk.

Mgoed.. visolie en/of levertraan rulez.. enige nadeel bij levertraan is een relatieve overmaat aan vit A. Daarom neem ik alleen OF vette vis OF levertraan. Niet allebei tegelijk.
Lijnzaad is wel nuttig, maar zie het vooral als een zeer nuttige vezelbron.. dat gaat dus alleen op voor gemalen lijnzaad. Koop heel lijnzaad en maal het zelf in elektrisch koffiemolentje.. roer dat door de kwark samen met heerlijke kokos vol met gezonde verzadigde vetten!

hmm.. tegenwoordig lijkt het wel of je aan alles dood gaat of er een ziekte aan over houd.
aan leven ga je trouwens sowieso dood :p

is vis olie ook in flessen te krijgen??

Levertraan wel, visolie daar moet je via Internet aan zien te komen.
Visolie wordt merendeels in capsules verkocht en wordt dan helaas bij kamertemperatuur veel te lang op het schap bewaard.
Zowel visolie(caps), levertraan als lijnzaadolie horen in de koelkast bewaard te worden.
wij (ik en mijn vriend) verkopen speciale dierlijke omega-3: capsules met extra veel DHA en krill-olie capsules (dwz. dierlijk plankton = geschikt voor vegetariërs) en beide soorten bewaren we in de koelkast. Ze worden ook bij de producent koel bewaard.

Espi

van de lucht ga je ook dood tegenwoordig.......

Visolie is inderdaad in flessen verkrijgbaar, maar deze moet je niet aanschaffen omdat het goedje binnen extreem korte tijd ranzig wordt. Ik heb gehoord al binnen een paar dagen.

De capsules kun je gewoon in de winkels kopen hoor. Ik koop zelf altijd bij de Hema, is daar erg goedkoop. Misschien is het bij het kruidvat of etos nog wel goedkoper.

Zo snel gebeurt dat nu ook weer niet. Maar het zijn iha wel vrij kleine flesjes ja. Heb ze wel her en der zien staan op de gezondheidsbeurs, die ik in juni bezocht heb met mijn lief. We hadden er an sich wel interesse voor, maar vooralsnog houden we het op de verkoop van capsules.

Die capsules staan soms echter wel bij de meeste drogisterijen erg lang bloot aan licht en warmte. Dat gaat helaas ook op voor levertraan, maar daar is meestal niet meer dan 1 of 2 flessen van op voorraad. Heb het een keer nagevraagd en de 'ligtijd' was 2 wkn geweest.

Espi

Ik blijf het toch vreemd vinden dat lijnzaadolie prostaatkanker zou bevorderen terwijl eerder is aangetoond dat de in goede lijnzaadolie aanwezige lignanen juist prostaatkanker tegen gaan.

Mischien een zaak van welke lijnzaadolie bij welk onderzoek gebruikt is?

Toen lijnzaadolie een paar jaar geleden in kwam werd er trouwens altijd bij gezegd de "bruine" olie te nemen (vanwege de lignanen).
Tegenwoordig zie ik regelmatig olie die bijna op water lijkt. Waarschijnlijk is deze te ver dor gefilterd waardoor de liganen er uit zijn.

Slechte zaak dus

Het is ook niet voor niets dat ik geen lijnzaadolie, maar lijnzaadjes neem en die vervolgens maal. De vezels en lignanen zijn het belangrijkste, die omega-3 is van secundair belang daar ik al vette vis of levertraan neem.

We hebben trouwens ook high-lignan flax te koop :) Dus capsules met lignanen in een potje. :p

Terug
Naar boven