eerst dit :
Hafsa El-Bazioui wordt eerste Vlaamse schepen met een hoofddoek: "Opmerkelijk dat dit opmerkelijk is"
Hafsa El-Bazioui (Groen) wordt als schepen van Personeel, Noord-Zuid Samenwerking en Facility Management in Gent de eerste Vlaamse schepen met een hoofddoek. "Ik vond het opmerkelijk dat dit als opmerkelijk wordt gezien, al weet ik dat het heel erg leeft", reageert El-Bazioui in "De zevende dag". Door quota in te voeren wil ze het stadspersoneel diverser maken, al vat ze diversiteit breed op: "Het gaat dan ook om mensen met een beperking."
T
- Verrassing in Gent: niet Christophe Peeters, wel Sami Souguir schepen voor Open VLD
update za 15 dec 17:48
Zelf ziet ze haar benoeming niet als een statement. "Ik vond het opmerkelijk dat dit als opmerkelijk wordt gezien, al weet ik dat het heel erg leeft", zegt El-Bazioui in "De zevende dag". Dat ze zonder politieke ervaring een mandaat krijgt, vindt ze belangrijker. Haar bevoegdheden kreeg ze onder meer omdat ze al lang als personeelsverantwoordelijke in het stedelijk onderwijs aan de slag is.
Religie en werk wil ze dan ook gescheiden houden, ondanks haar hoofddoek. "Zelf ga ik er niet over beginnen", zegt El-Bazioui, "maar ik ben wel bereid om het gesprek aan te gaan als mensen vragen hebben".
Er staat in het bestuursakkoord dat we met quota gaan werken. We streven bij de instroom een bepaald percentage na dat de samenleving weerspiegelt.
Hafsa El-Bazioui (Groen)
Als Personeelsschepen met een migratieachtergrond wil ze zich inzetten voor de diversiteit bij het stadspersoneel, zoals bij de politie en in de stedelijke scholen. "Er staat in het bestuursakkoord dat we met quota gaan werken", legt El-Bazioui uit. "We streven bij de instroom een bepaald percentage na dat de samenleving weerspiegelt."
Worden mensen met een migratiegrond dan voorgetrokken? Dat vindt El-Bazioui niet, want enkel als het gaat om sollicitanten met "dezelfde competenties", kunnen mensen met een migratieachtergrond de voorkeur krijgen. Bovendien vat El-Bazioui diversiteit ook breed op. Het gaat ook over mensen met een beperking en laaggeschoolden.
dan dit :
Forza Ninove: "Zwarte dag voor de democratie"
© Belga
Forza Ninove, de grote winnaar van de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen oktober in Ninove, komt dan toch niet aan de macht. In Ninove is een coalitie gevormd tussen Open VLD en S.A.M.E.N. met de steun van de N-VA-lijsttrekker Joost Arents.
S.A.M.E.N., Open VLD en de N-VA-lijsttrekker hebben samen 17 zetels, een meerderheid van 1 zetel.
Forza Ninove haalde 40 procent van de stemmen in Ninove. "Dit is een slag in het gezicht van een groot deel van de Ninovieters in het algemeen, en de Vlaamsgezinde kiezer in het bijzonder", zo noemde Guy D'haeseleer, de topman van Forza Ninove, op Radio 1 en via een Facebookbericht het nieuws over de gevormde coalitie.
Arents gaat met zijn steun aan de coalitie in tegen het standpunt van N-VA dat had gezegd in de oppositie te gaan in Ninove. Zijn beslissing staat ook los van het nationale bestuur van N-VA. Die partij krijgt een veeg uit de pan van Guy D'haeseleer: "De N-VA zou tegen het cordon sanitaire zijn, maar in de praktijk past men het wel gewoon toe", zo zegt hij bij Radio 1. "Het is een traditionele partij geworden, waar principes en idealisme van geen tel meer zijn, maar waar men alleen maar kiest voor de macht."