Wilders zet koers naar Groot-Brittannië
SCHIPHOL - PVV-leider Geert Wilders gaat ervan uit dat de luchtvaartmaatschappij British Midland hem donderdagmiddag gewoon naar Groot-Brittannië brengt. ''Ik hoop dat ik het land vervolgens ook in mag.''
Wilders op Schiphol
Dat heeft het Tweede Kamerlid donderdag gezegd tijdens een persconferentie op de nationale luchthaven.
De luchtvaartmaatschappij heeft hem vooralsnog niet geweigerd, zei Wilders terwijl hij zijn boardingpass toonde.
Bedreiging
Groot-Brittannië wil de politicus de toegang tot het land weigeren omdat hij een bedreiging zou vormen voor de openbare orde.
Wilders hoopt dat alle ophef en politieke druk van de afgelopen dagen de Britten op andere gedachten hebben gebracht. ''Misschien is er voldoende publieke druk op de Britse regering ontstaan om me toch toe te laten'', aldus de PVV-leider.
''Ik ga ervan uit dat het dadelijk gaat lukken, maar ik heb geen leger bij me om me binnen te dringen.''
Gezagvoerder
Hij vroeg meereizende journalisten zich te gedragen in het vliegtuig en niet te veel heen en weer te lopen. Anders zou de gezagvoerder wel eens kunnen omkeren.
Als de douane op de Londense luchthaven Heathrow Wilders tegenhoudt, zal hij protest aantekenen. De politicus wil in dat geval ook premier Jan Peter Balkenende en minister Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) voor een debat naar de Tweede Kamer roepen.
Wilders omschreef de reactie van het Nederlandse kabinet op de gang van zaken tot nu toe als ''slapjes''.
Steunbetuigingen
De PVV-leider kreeg de afgelopen dagen naar eigen zeggen veel steunbetuigingen en honderden e-mails van Britten die zich schamen voor hun eigen regering.
''Het tekent hoe slecht het in Groot-Brittannië is gesteld met de angst voor de islam'', zei hij over het Britse besluit hem te weigeren.
Moslims
Wilders riep vanaf Schiphol de moslims in Groot-Brittannië op het debat met hem aan te gaan. Een soortgelijke oproep deed hij aan het adres van Hogerhuislid lord Ahmed. De islamitische lord verdedigde in de voorbije dagen het besluit van de Britse regering.
Nederland
Luchtvaartmaatschappij British Midland acht de kans groot dat Wilders na landing op luchthaven Londen Heathrow wordt teruggestuurd naar Nederland.
Een woordvoerder van de UK Border Agency weigerde donderdag in te gaan op het geval-Wilders. ''We doen nooit uitlatingen over individuele personen'', aldus de zegsman.
''Maar in zijn algemeenheid geldt dat we mensen direct na aankomst op Britse bodem terugsturen, wanneer de regering heeft besloten dat ze het land niet in mogen. Ik kan niet zeggen wat er in dit specifieke geval gaat gebeuren.''
Fitna
Wilders was door een lid van het Britse Hogerhuis uitgenodigd om 'Fitna' te komen laten zien in het Britse parlement, maar kreeg geen toestemming om het land te bezoeken, zo werd dinsdag bekend. Desondanks heeft de politicus besloten zijn koffer te pakken.
Overigens wilde Wilders een aantal weken terug nog dat de omstreden prediker Khalid Yasin de toegang tot Nederland zou worden ontzegd.
Van minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin (CDA) mocht hij eind januari echter gewoon naar Nederland komen om een lezing te houden aan de Islamitische Universiteit Rotterdam.
http://www.nu.nl/algemeen/1916151/wilders-zet-koers-naar-groot-brittannie.html