Wilders niet welkom in GB
11.02.2009 11.21u - De Nederlandse politicus Geert Wilders is ‘persona non grata’ in Groot-Brittannië. De Britse regering heeft zopas laten weten dat Wilders het land niet binnen mag. Geert Wilders, die in Londen zijn film ‘Fitna’ wou vertonen – wat eerder ook al verboden werd – reageert verbijsterd op het inreisverbod en het argument dat zijn komst ‘de openbare orde zou verstoren’. “En dat terwijl ik nota bene ben uitgenodigd door het Britse parlement”, zegt Wilders boos.
“De Britse regering verhindert iedereen die extremisme, haat en gewelddadige boodschappen verspreidt in onze gemeenschappen, de toegang tot ons land”, luidt het in een toelichting van het Britse ministerie van Binnenlandse zaken. Een doekje voor het bloeden, want in het verleden heeft Londen extremistische imams uit binnen- en buitenland niet veel in de weg gelegd. En die preken in de Britse moskeeën nog wel wat anders dan Geert Wilders.
Alle Nederlandse partijen hebben verontwaardigd gereageerd op het Britse toegangsverbod. “Een Nederlands parlementariër moet vrij in een EU-land kunnen reizen”, laat de VVD weten. “Een onwenselijke situatie”, klinkt het bij CDA en PvdA. GroenLinks en D66 stellen dat het niet kan dat Europese lidstaten zo omgaan met parlementairen van een andere lidstaat. Iedereen roept premier Balkenende op om zijn collega Gordon Brown op het matje te roepen over de zaak. En Wilders zelf? Die is vast van plan morgen toch naar Londen te gaan: “Dan zie ik wel wat er aan de grens gebeurt. Laat ze me maar in de boeien slaan…” Kijken hoe dat afloopt.
Intussen melden de Britse media dat de regering gezwicht is voor de druk van de Britse moslimgemeenschap. Er werd immers een grote protestmanifestatie van meer dan tienduizend moslims aangekondigd als Wilders de kans zou krijgen zijn film in Engeland te vertonen. Daarom achtte de regering in Londen het wijselijk om Wilders officieel te weren. Het is niet de eerste keer dat Groot-Brittannië slappe knieën toont. Zo haastte de regering zich ten tijde van de Deense cartoonrel met de mededeling “verheugd” te zijn dat Britse kranten de spotprenten van Mohammed niét hadden gepubliceerd. Besluit: Radicale moslims bepalen steeds vaker wat wel en niet kan in het vrije (?) Westen. Wilders moet geen reclame meer maken voor zijn standpunt. Zijn tegenstanders bewijzen keer op keer zijn gelijk…