XXL Nutrition

Lubach over de proteïne-hype.

De scheiding tussen ontbijtrepen, crackers en rijstwafels bij Nutri-Score hangt af van hoe het product wordt geclassificeerd qua hoofddoel en samenstelling. Nutri-Score hanteert geen officiële publieke lijst met strikte categoriegrenzen, maar de indeling bepaalt wél welke berekeningsmethode wordt toegepast — en dat beïnvloedt de uiteindelijke score.

Nutri-Score onderscheidt voedingsmiddelen o.b.v. hun functie, samenstelling en gebruiksmoment:
ProducttypeKenmerkenBeoordelingssysteem
OntbijtrepenVaak gezoet, op basis van granen, bedoeld als snelle energiebronVast voedsel – algemeen systeem
CrackersMeestal hartig, op basis van meel, met of zonder zadenBrood- en bakkerijproducten
RijstwafelsGepofte granen, weinig ingrediënten, meestal neutraal van smaakOnbewerkte graanproducten of snacks

Chat gpt zegt het volgende over grensgevallen:
  • Scheidslijn: wanneer valt een product onder de ene of de andere groep?
Grensgevallen (zoals een volkoren ontbijtcracker met rozijnen) worden beoordeeld op:
  • Samenstelling: hoeveel suiker, vet, vezels etc.
  • Doelgebruik: wordt het gepositioneerd als snack/ontbijt?
  • Ingrediënttype: bevat het granen, honing, noten, fruit?
  • Label/marketing: noemt de verpakking het "ontbijtreep" of “cracker”?
Bij twijfel beslist de producent (onder toezicht van de NVWA of een erkend controleorgaan in EU-landen) volgens de richtlijnen van het Nutri-Score algoritme (versie 2022).

3. Verschillen in Nutri-Score-uitkomst op basis van categorie

Eenzelfde product (bijv. een krokante granenreep met 10 g suiker) kan:
  • In de ontbijtgranen-categorie een score van C of D krijgen,
  • Terwijl het in de broodvervanger-categorie wellicht een B zou scoren.
Dat komt omdat de referentiewaarden en weging van positieve punten (zoals vezels) anders zijn per categorie.

Eigenlijk geen flauw idee, dat het tot categorieen behoort is waar mijn kennis ophoudt, kijk er zelf nooit naar

Ik denk dat je bij soortgelijke producten zoals jij noemt best prima ze kan vergelijken, je moet alleen geen frituursnacks gaan rechtvaardigen omdat er ook fruit met score E in de winkel ligt
Klopt ten dele, maar ik ben ervan overtuigd dat alle voedingsmiddelenfabrikanten hun producten proberen zo samen te stellen dat ze een zo goed mogelijke score krijgen. De samenstelling aanpassen zodat het net in een andere categorie past valt daar ook onder.

Je hebt bijvoorbeeld deze repen die aardig misleidend zijn, 1 reep is namelijk maar 24gr en heeft iets van 4gr eiwit waar je in feite ook weinig aan hebt.

1747913736301.jpeg

Klopt ten dele, maar ik ben ervan overtuigd dat alle voedingsmiddelenfabrikanten hun producten proberen zo samen te stellen dat ze een zo goed mogelijke score krijgen. De samenstelling aanpassen zodat het net in een andere categorie past valt daar ook onder.
Zoals met dat vleugje zuivel om geen frisdrank te zijn.

Je hebt bijvoorbeeld deze repen die aardig misleidend zijn, 1 reep is namelijk maar 24gr en heeft iets van 4gr eiwit waar je in feite ook weinig aan hebt.

1747913736301.jpeg
Is maar 13% vd calorieën uit eiwitten. Dat is nog minder dan gewoon droog brood.
:roflol:

Dan kan je toch ook niet zeggen dat het één 'gezonder' is dan het ander, want het valt niet binnen dezelfde categorie.
Ten eerste vraag ik me af of de gemiddelde consument er zo overdenkt en ten tweede vind ik het nogal vreemd dat verse melk in dezelfde categorie valt als cola en niet als yoghurt.

Terug
Naar boven