Naleven van wetten en de taal kennen en vlot spreken zijn inderdaad de belangrijkste voorwaarden om tot een goede integratie te komen. Dan ben je dus voor een groot deel geïntegreerd.
Je hebt wel een punt dat iedereen verder een wat andere invulling geeft aan de termen, of liever nationaliteiten, Belg of Nederlander. Een belangrijk aspect is denk ik het oprechte gevoel om zich Belg of Nederlander te voelen en door anderen ook zo gezien te worden. Wanneer men ergens gaat wonen en met een mentaliteit vertrekt van "zij zijn Belgen of Nederlanders, maar ik blij toch lekker Marokkaan, het gaat mij hier louter om de sociale en financiële voordelen" dan denk ik niet dat je over een geslaagde integratie kan spreken, of een correcte invulling van de lokale nationaliteit. In België merk ik vooral een uitholling van de nationaliteit. Men heeft hier het meest lakse beleid betreffende het verkrijgen van die nationaliteit van heel de wereld. Het is zelfs niet vereist dat men de taal kent, laat staan wat anders. Velen willen de nationaliteit louter omwille van de voordelen (gelukzoekers).
Ik vind dat een examen essentieel is alvorens de nationaliteit toegekend wordt. Niet alleen ter bevordering van de integratie, maar ook omdat ik vind dat niet iedereen zomaar de nationaliteit zou mogen krijgen. Er moet een zekere houding te vinden zijn die toelaat dat er een langdurige band opgebouwd kan worden met het land waarin men komt wonen.
De massa-immigratie, generale pardons, legalisering van illegalen zijn nefaste zaken waar men nog heel lang de gevolgen van zal dragen.
Verder moet de dubbele nationaliteit afgeschaft worden, het is het één of het ander.