MuscleMeat

Mark Rippetoe's starting strength routine

Eenmaal je je erin verdiept voel ja al de eenvoud en doeltreffendheid van dit schema. het lichaam trainen als geheel in plaats van plaatselijk wat te sculptureren. Beste schema om een stevige core op te bouwen als beginner.

Yes.. vooral als je echt net traint.. wanneer je nog bijna iedere training gewicht erbij kan gooien is dit gewoon ideaal.

• Topic Starter Topic Starter
Eenmaal je je erin verdiept voel ja al de eenvoud en doeltreffendheid van dit schema. het lichaam trainen als geheel in plaats van plaatselijk wat te sculptureren. Beste schema om een stevige core op te bouwen als beginner.
Zover hoef je je niet te verdiepen om te merken dat het eenvoudig is, daar is het te eenvoudig voor:p

Yes.. vooral als je echt net traint.. wanneer je nog bijna iedere training gewicht erbij kan gooien is dit gewoon ideaal.
Ja idd. Normaal gezien is het de bedoeling iets van een 4kg per training te te voegen aan de squat, indien je de vorige keer alle reps haalde met goede uitvoering. Ik heb gemerkt dat ik nu gemiddeld 6kg per week aan de squat toevoeg, en volgens mij kan het nog net iets beter. Goede vooruitgang dus, ik geloof nooit dat dat lukt met een split waarbij je één keer in de week squat.

1 tip... ik zou maar 2,5kg oid per training toevoegen.. des te langer kan je die lijn van progressie doortrekken.

Omdat als je 4kg kan toevoegen je sneller op een plateau raakt dan wanneer je elke week 2,5 kilo toevoegt. Want het houdt natuurlijk een x op.. als je constant in kleine stapjes verder gaat zal dat veel minder snel het geval zijn dan bij grotere stappen.

Goede link zeg, zo volledig was ik hem nog niet tegen gekomen ^.^

Heb het even doorgelezen en er staan zeker wel dingen in waar ik nu wat aan heb. Ik heb zelf ook een tijd zo getraind en ben flink op alle lifts vooruit gegaan. Zeker een aanrader!

Bij ons in de gym kan ik iedere keer bij bv squat min 5 kg toevoegen, wat in het schema staat was dus voor mij niet precies te volgen (2.5% weight increase d8 ik). Beetje aangepast zodat het wel werkte.

Je lichaam heeft minder tijd om zich aan te passen aan de steeds zwaardere loads. Waardoor het ook steeds meer moeite kost om steeds sterker te worden.

Week 1 +4
Week 2 +4
Week 3 +4
Week 4 +4
Week 5 +4
=20kg in 5 weken.. dat zou erg veel zijn.. grote kans dat je sneller op een plateau raakt hierdoor omdat je constant in een paar weken achterlijk veel progressie verwacht.

Jesaja heeft gelijk.... Ik benijd hem om zijn kennis.

16 weken lang kleine stapjes is bijna altijd beter dan 4 weken grote stapjes.

Jesaja heeft gelijk.... Ik benijd hem om zijn kennis.
Gelijk heeft hij ongetwijfeld, maar ik kan em toch niet volgen. Waarschijnlijk door mijn gebrek aan kennis:D

Maareuh, er staat nergens dat je 4 kilo per week toevoegd. Je voegt 10-15lbs toe wanneer je de vorige training al je reps met correcte vorm is. Het is niet gebonden aan een bepaald aantal weken. Het zou dus bvb 2 weken kunnen duren eer ik er in slaag mooi 3x5 reps te doen met goede vorm met dat gewicht.

Even nog een vraagje, bij row staat het volgende: "5) Touching bar too low on the body - don't touch the navel area (this is easy), touch the upper abdomen"

Ik voel hem meer in mijn lats als ik hem richting mijn navel/buik pull dan gewoon naar boven? :s

Even nog een vraagje, bij row staat het volgende: "5) Touching bar too low on the body - don't touch the navel area (this is easy), touch the upper abdomen"

Ik voel hem meer in mijn lats als ik hem richting mijn navel/buik pull dan gewoon naar boven? :s
Maar lats zijn niet de enige spieren die je hiermee wil kweken.

dit kan wel eens de opvolger worden van mijn good ol' split zonder machines ;)

thx FF, je karma heb je nog tegoed :thumbup:

Niet? Dat is toch wel de reden dat ik hem doe, wat dan nog meer? Overigens staat er dat het makkelijker zou moeten zijn om hem naar je buik te trekken, dit vind ik dus niet.
Je traint er eenvoudig gezegd al je trekspieren mee. Een beginner die rippetoe volgt zou zich geen zorgen moeten maken om spiergroepen.
Als je je gaat concentreren op alleen je lats, hoe zit het dan met je traps, rhomboids, schouders,...

Misschien is het voor jou minder zwaar zo, kan ook. Kan ook aan de uitvoering liggen.

Ok bedankt voor je antwoord. Dus als ik je hem doet zoals vermeld dan zouden je lats het meeste werk doen, je traps moet je zien uit te schakelen omdat die sterker zijn. Ik zal nog wel eens goed naar mijn uitvoering kijken... :|

Terug
Naar boven