- Waardering
- 410
Die jongen is 15. Denk dat ie geschiedenis een heel interessant vak vindt.
Laatst bewerkt:
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
dan wordt het nieuws alleen veranderd...ok het is goed nieuws geworden maar toch die nieuwsberichten over die overvallen blijven dan komenidd een held, als meerdere mensen mijn voorbeeld aan zouden nemen hoefden we niet elke week ja elke fkng week weer een triest krantenkopje te lezen.
Die jongen is 15. Denk dat ie geschiedenis een heel interessant vak vind.

Erg jammer, ik had je hoger ingeschat beste Klaaswitz. Ik dacht dat je met jouw intelligentie wel door sarcasme heen kon kijken.

Erg jammer, ik had je hoger ingeschat beste Klaaswitz. Ik dacht dat je met jouw intelligentie wel door sarcasme heen kon kijken.
) hier op DBB nu ook weer niet zo nauwkeurig dat ik het direct op basis van posts uit het verleden zou herkennen als sarcasme.

Ik zou niet weten welk onderdeel van je gequote opmerking had moeten duiden op sarcasme. Verder volg ik jouw internetpersonage (sorry) hier op DBB nu ook weer niet zo nauwkeurig dat ik het direct op basis van posts uit het verleden zou herkennen als sarcasme.

Ik zou niet weten welk onderdeel van je gequote opmerking had moeten duiden op sarcasme. Verder volg ik jouw internetpersonage (sorry) hier op DBB nu ook weer niet zo nauwkeurig dat ik het direct op basis van posts uit het verleden zou herkennen als sarcasme.
Ik duidde op sarcasme met die post omdat elke e-hero hier natuurlijk zou beweren dat ze de desbetreffende Marokkanen opvoedkundige tippen zouden verkopen.
Een volk moet technisch of op zn minst al intellectueel voor zitten op een ander volk om deze tot slaaf te kunnen maken. Nederland raakte aan zn slaven door zn technische superioriteit.Als men Nederland in het acient regime ziet ziet mn dat mn pas in de 16e eeuw van slaven gebruik maakte,voor deze slaven de 'verkrijgen' had men al een heleboel technische vernieuwingen nodig, want op een roeibootje naar java gaan is nu niet bepaald een leuke zondags activiteit. De slavernij werd daarna rond de 18e eeuw afgeschaft, ik ontken niet dat Nederland grote rijkdommen vergaarde, maar met de intrede van de industrieel revolutie maakten die goederen zo goed als niets meer uit voor de nederlandse rijkdommen. Dus van Nederland kan wel gezegt worden dat het 90% van zn weelde zelf verhaard heeft. En het percentage slaven in nederland is bijna te verwaarlozen maarja nog nooit van 3hoeks handel gehoord zeker?
Je bedoelt dat wij die slaven gewoon kochten van de kuststammen die ze voor ons gingen vangen in de binnenlanden.
Dat Nederland pas laat de beschikking kreeg over de slavenhandel was omdat eerst de Portugezen en later de Spanjaarden de slavenhandel domineerden. Na 1648 (vrede van Munster) kreeg de Republiek een groter deel van de slavenhandel in handen simpelweg omdat toen de oorlog voorbij was. Echter was dat relatief klein omdat de handel van slaven werd gedomineerd door Spanje en het alleenrecht van slavenhandel in hun gebieden in handen was van de houder van de Assiento Los Enclavos Negros....de rest mocht geen slaven handelen op Spaans en Portugees gebied. In enkele jaren hebben kooplui uit de Republiek subcontracten ontvangen waarmee zij gebruik konden maken van de Assiento.
In de vroege Nederlandse koloniale geschiedenis hebben we buitengewoon weinig gebruik gemaakt van technologisch en cultureel overwicht,. Een beetje Nederlander verdiepte zich in culturele tegenstellingen en buitte die uit door lokale stammen en groepen tegen elkaar uit te spelen en zo de bevolking te onderdrukken.
Neemt niet weg dat wij tot ver in de 19e eeuw mensen in onze kolonies structureel hebben onderdrukt en uitgebuit en tot ver na WOII wilden onderwerpen....en dat niets in jouw betoog dat weerlegt. Dat zou dus volgens de door jouw gehanteerde logica moeten betekenen dat de aard van de Nederlander dus een onderdrukkende, uitbuitende en vooral ook onderwerpende aard is.