XXL Nutrition

Nieuws Master of fractals Mandelbrot overleden

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.652
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
De van oorsprong Poolse wiskundige Benoît Mandelbrot is op 85-jarige leeftijd overleden. Mandelbrot deed onderzoek naar 'fractals', meetkundige figuren die ook voor het genereren van levels en graphics voor games worden gebruikt.

De dood van Benoît Mandelbrot werd zaterdagochtend al gemeld door zijn collega Nassim Taleb, maar een officiële bevestiging bleef uit tot zaterdagmiddag.De wiskundige blijkt donderdag al te zijn overleden aan kanker.

Mandelbrot werd in 1924 geboren in Warschau, de hoofdstad van Polen, en is 85 jaar geworden. De wiskundige werkte onder andere voor IBM en woonde een groot deel van zijn leven in de Verenigde Staten.

De mathematicus is de bedenker van de term 'fractal' voor een bepaald type geometrisch figuur, dat oneindig gedetailleerd is en op elk niveau grotendeels gelijk is aan het 'hoofdfiguur': een fractal bestaat in feite uit oneindige gelijkenissen van zichzelf. Mandelbrot is tevens de ontdekker van een van de bekendste typen fractals: de Mandelbrot-verzameling.
Hoewel Mandelbrot niet de eerste wiskundige was die het fenomeen fractal ontdekte, wakkerde hij de interesse in fractals aan en ontdekte hij dat deze in het dagelijks leven en de natuur ook voorkwamen. Fractals zijn bijvoorbeeld terug te vinden in de structuur van bloedvaten, kustlijnen en samenstelling van sterrenstelsels.

Vandaag de dag worden fractals onder andere gebruikt in sommige videogames, voor het genereren van levels of graphics. Zo gebruiken de games Just Cause, Diablo II en Torchlight de techniek om geheel automatisch spelomgevingen te bouwen, die toch zeer gedetailleerd zijn. Ook beelden van bijvoorbeeld natuur kunnen zo worden gegenereerd. Minder gangbaar is gebruik van fractals voor compressie van beeld en signalen, dat nooit echt een succes is geworden. Ook in de seismologie worden fractals gebruikt.

http://www.youtube.com/watch?v=0jGaio87u3A&feature=player_embedded#!

Zal bij weinig mensen een belletje doen rinkelen maar de fractaltechnologie vindt je terug in zaken in het dagelijks leven maar is ook onontbeerlijk voor het ontwikkelen van de chaos-theorie geweest.

Een ieder die wel eens met Fractint of soortgelijke programma's heeft gewerkt zal de term Mandelbrotfractal in ieder geval wel kennen.

R.I.P. Mandelbrot.

Denk als je wat drugs op hebt en dat filmpje kijkt dat je hem dan wel begint te trippen.
Snapte er nu al geen **** meer van.

Anyway, RIP

....

Laatst bewerkt:
Cccccoooo... ccooo... kholurs... in hiz head... what is that he tried to say... what was that he tried to say, try to say... kh... kkhhh... kholurs...

woooo acid flashback haha

• Topic Starter Topic Starter
500 ug liquid deed 't 'um wel voor mij om met open ogen de wereld opgedeeld te zien worden in ''vescheurd'' glas. CEV's worden dan ook wit, zilver en crystal met enkel nog geel en paars op de lijn randen.

Hoi Marky.

Ik heb me een tijdje geleden het boek 'Chaos' van James Gleick gelezen. Sommige pagina's moet je een paar keer over lezen, maar jummie. Briljante shit, waar Mandelbrot toch geen kleine rol in heeft gespeeld.

Een TED lezing van hem, juli van dit jaar. Held.

http://www.youtube.com/watch?v=ay8OMOsf6AQ

Jammer. Geniale man. Ik heb heel wat "bijzondere" avonden besteed aan het bekijken van zijn fractals.

ogm dat filmpje WAAR BEN IK?? allles draaiit omggg

Heb ook veel met fractals i.v.m. studie. Nooit geweten wie erachter zat overigens.

R.I.P.

Terug
Naar boven