XXL Nutrition

☠ "Master of magic, God of war, Odin wanders alone." ☠

nee ik had het niet over jumps, maar soit, maakt niet uit, je zou gewoon the nautilus principles eens moeten lezen, dan weet je waarom ik zo denk ;)

Meer snelheid = gemakkelijker door je sticking points. Dat alleen is reden genoeg voor explosief te trainen. Ook als licht gewicht zou je in principe explosiever moeten zijn.

speedreps moet je ook alleen doen als je de techniek goed onder de knie hebt. vaak worden bij speedreps techniek vergeten waardoor er met slechte form beweging gedaan wordt

stel je deadlift 200kg max

dus wat jij zegt guts is dat als je 100kg er aan hangt en zo hard mogelijk pull je 200kg kracht zet. over het algemeen zou dat kloppen ja. (hang per persoon af hoeveel vermogen en kracht hij levert bij lagere gewichten maar daar gaat het niet om)
waarom zou 100kg deadlift waarbij je 200kg kracht zet meer belastend zijn voor gewrichten als een normale 200kg deadlift?

vanuitgaan dat de beweging hetzelfde is.

wel ben ik het ermee eens dat jumps als je neerkomt veel stress en belasting op de knieen geven. dus kun je dat beter niet doen lijkt mij

• Topic Starter Topic Starter
  • #17.424
Je zou de chaos and pain e-books en blogs eens moeten lezen, dan weet je ook waarom ik op mijn manier denk ;)

In de tijd van de nautilus principles dronken ze ook nog water uit de sloot en kenden ze geeneens een powerrack, olympische lifters bouwen toch ook al hun trainingen op rond explosieve shizzle en ik denk niet dat hun meer blessures hebben dan de krachtsporter die explosivie trainingen naast zich laat liggen

Originally Posted by girovaki
Ik hoop dat jullie allemaal beseffen dat sance gisteren naar een strongman training was gekomen voor een crossfit workout te doen!
Je bent echt wel jaloers dat ik een lekkere koffiekoek met pudding en chocolade gekregen heb hé !

Tja, ik had ook in een hoekje kunnen gaan janken en niks doen natuurlijk

Lieg niet, je deed het voor de testboost. In sanca's defense, hij trainde wel met een best lekker wijf. ;D

lekkere wijven ? waar kan ik me inschrijven voor crossfit

• #17.427
Meer snelheid = gemakkelijker door je sticking points. Dat alleen is reden genoeg voor explosief te trainen. Ook als licht gewicht zou je in principe explosiever moeten zijn.

Maar dan raak je geblesseerd :trollface:

speedreps moet je ook alleen doen als je de techniek goed onder de knie hebt. vaak worden bij speedreps techniek vergeten waardoor er met slechte form beweging gedaan wordt

dus wat jij zegt guts is dat als je 100kg er aan hangt en zo hard mogelijk pull je 200kg kracht zet. over het algemeen zou dat kloppen ja. (hang per persoon af hoeveel vermogen en kracht hij levert bij lagere gewichten maar daar gaat het niet om)
waarom zou 100kg deadlift waarbij je 200kg kracht zet meer belastend zijn voor gewrichten als een normale 200kg deadlift?

wel ben ik het ermee eens dat jumps als je neerkomt veel stress en belasting op de knieen geven. dus kun je dat beter niet doen lijkt mij

Volgens mij doelt Guts op de gevaren van overstrekking (als ik afga op zn bezemsteel voorbeeld)

En als je de jumps met een squat beweging opvangt ? Ik vind het best goed aanvoelen maar als het echt niet wijs is wil ik ze voorlopig wel weer even in de ijskast steken

---------- Post toegevoegd Mon 4 Feb 2013 om 21:41 ----------

Lieg niet, je deed het voor de testboost. In sanca's defense, hij trainde wel met een best lekker wijf. ;D

And she loved it :eyebrow: ik had zowaar dezelfde testboost als bij mijn 265kg DL PR :roflol:

Ik zou er geld voor geven om terug 300+ yokes te lopen en alle events weer fatsoenlijk mee te kunnen doen :(

lekkere wijven ? waar kan ik me inschrijven voor crossfit

We zitten helaas vol

tis nu niet omdat je 200kg kunt trekken dat je dan ook effectief 200kg kracht gaat produceren als je 100kg op de barbell hebt, maar je zult wel de ver boven de 100kg kracht zetten dat is zeker, en in dat geval zullen je gewrichten die enorme kracht moeten absorberen, denk aan een jab die je in de lege lucht geeft terwijl je denkt een obstakel te raken, kans is groot dat je je elleboog bezeerd hebt.

Dit is natuurlijk in het extreme getrokken, en bij WSB zijn ze er heel goed in geworden om de percentages te berekenen en met hun lifts te combineren men bands en chains waardoor het risico beperkt wordt, maar dat neemt niet weg dat het risico nog steeds groter is dan met conventional training waarbij je gewoon het gewicht laat dicteren hoe hard je duwt, want hoe dan ook, hard duwen zal je en het gaat echt wel omhoog denk ik dan :rolleyes:

Je zou de chaos and pain e-books en blogs eens moeten lezen, dan weet je ook waarom ik op mijn manier denk ;)

In de tijd van de nautilus principles dronken ze ook nog water uit de sloot en kenden ze geeneens een powerrack, olympische lifters bouwen toch ook al hun trainingen op rond explosieve shizzle en ik denk niet dat hun meer blessures hebben dan de krachtsporter die explosivie trainingen naast zich laat liggen

wow van wa jaar denk jij dat nautilus training is? het is van 1972 hoor :D

• #17.431
Roep dat maar niet te hard. Voor je het weet hebben ze je, en heb je er tot in de eeuwigheid spijt van. :p

Hahaha :D

Nou, ik durf het haast niet hardop te zeggen maar ergens deed die WOD me wel goed, lekker aan die uithouding werken

tis nu niet omdat je 200kg kunt trekken dat je dan ook effectief 200kg kracht gaat produceren als je 100kg op de barbell hebt, maar je zult wel de ver boven de 100kg kracht zetten dat is zeker, en in dat geval zullen je gewrichten die enorme kracht moeten absorberen, denk aan een jab die je in de lege lucht geeft terwijl je denkt een obstakel te raken, kans is groot dat je je elleboog bezeerd hebt.

Dit is natuurlijk in het extreme getrokken, en bij WSB zijn ze er heel goed in geworden om de percentages te berekenen en met hun lifts te combineren men bands en chains waardoor het risico beperkt wordt, maar dat neemt niet weg dat het risico nog steeds groter is dan met conventional training waarbij je gewoon het gewicht laat dicteren hoe hard je duwt, want hoe dan ook, hard duwen zal je en het gaat echt wel omhoog denk ik dan :rolleyes:

wow van wa jaar denk jij dat nautilus training is? het is van 1972 hoor :D

Begin jaren 70, idd, zoiets dacht ik al :D

drinken zij ook chocomel tot ze dik zijn ? Anders impossible

Chocomelk weet ik niet maar er staat wel een doos koffiekoeken op de tafel in de loungeruimte :D

Come over to the darkside, we have koffiekoeken

ik wil hier geen eindeloze shitstorm ontketenen, maar gewoon zoals in the Nautilus principles staat, is weight training op heel simpele fysica gebaseerd, als je een barbell van 40kg curlt, produceren je biceps op dat moment 40kg aan kracht, maar stel dat je sterker bent dan dat en makkelijk 60kg kunt curlen, dan kun bij een 40kg curl toch 60kg kracht zetten, maar wat is het nut dan? das dan 20kg aan kracht die alleen resulteert in een heel snelle curl en een extra belaste elleboog. als je een bezemsteel zo snel mogelijk presst, zul je je hoogstwaarschijnlijk bezeren, en ja bij WSB zijn ze er van overtuigd dat ze hier perfect mee kunnen omgaan en als je Louie Simmons wilt geloven is dat fine and dandy, iedereen is vrij te trainen hoe hij dat wil maar naar mijn mening en naar de mening van Arthur Jones is het het niet waard om een trainingsmethode te hanteren die MISSCHIEN snellere gains maakt (niks bewijst dat speedwork effectief werkt) maar wel de kans op blessures vergroot.

Vraag aan grootheden als Mark Rippetoe, Jim Wendler en Glen Pendlay wat ze van Arthur Jones vinden. ;)
Jones was een hele aparte man, zijn nautilus principles zijn totaal niet wetenschappelijk onderbouwd, zijn slechts zijn theorieën na deels observaties uit de dierenwereld.
De trainingsprincipes die mannen als Bill Star etc al 50 jaar gebruiken is uitgebreid onderzocht en onderbouwd. Ook de WSB style kent veel wetenschappelijke onderbouwing vanuit Rusland, waar Louie Simmons zijn theorieën vandaan heeft.

Ik snap waar je vandaan komt, ik heb ook mijn HIT periode gehad en heb veel van Jones gelezen, maar als je er kritisch naar kijkt zal je zien dat er veel mis is met zijn theorieën.

Blessurerisico bij speed training? Komaan... veel gekker moet het niet worden. ;) :p

Sprongen en andere plyometrische vormen van training zijn een ander paar mouwen, maar dynamic effort is net zeer risicoarm. Een van de vele redenen om speed training te doen, is het feit dat je zeer bewust en intens aan je techniek kan werken. Dat is niet moeilijk vergeleken met rep work, laat staan max effort! Als je met 50% van je max geen degelijke form hebt (die weliswaar anders is dan bij zwaardere gewichten, maar toch aan een aantal voorwaarden moet voldoen!), kan je de lift gewoon niet.
Speed training wordt typisch gedaan met 40-60% van je max op de bar (vaak aangevuld tot soms 75% via bands/chains/weight releasers/...). Om je daarmee te blesseren moet je al Frank Yang-style gaan flippen... (en laat dat nu net NIET de bedoeling zijn).

Btw, Arthus Jones is de a**hole die in de jaren '70 de wereld heeft opgezadeld met de collectieve overtuiging dat dure fitnesstoestellen noodzakelijk zijn om te trainen. Door die egoïst hebben wij allemaal ons blauw moeten zoeken naar een degelijke gym, om die in de meeste gevallen niet te vinden en zelf veel geld te moeten investeren in een beperkte homegym. Voor Jones zagen commerciële gyms eruit als onze homegyms en kostten die niet zo belachelijk veel als nu. Eén positieve uitlating over die kerel is wat mij betreft al heiligschennis, gij KETTER! :D

Jones geloofde ook dat jongens als Sergio Oliva naturel trainden en dat Oliva een broer had die riet kapte voor zijn werk en net zo groot was als Oliva zelf (nooit krachttraining gedaan).
Ook vond hij Arnold een mietje omdat hij moest kotsen na zijn eerste HIT training en waren de Mentzer broertjes de beste bodybuilders die hij kende.

Yes! Verhalen over Arthus Jones. :D

Zijn grote reclamestunt was Casey Viator, die op zijn systeem 30kg spiermassa won in 30 dagen tijd. Jones vermeldde er evenwel niet bij dat Casey dat gewicht gewoon terugwon na een periode van ernstige ziekte en niet bepaald 'clean' was... :)

• #17.436
:popcorn:

Ik stel voor dat we Guts kielhalen :D

Captain Morgan's revenge

Yes! Verhalen over Arthus Jones. :D

Zijn grote reclamestunt was Casey Viator, die op zijn systeem 30kg spiermassa won in 30 dagen tijd. Jones vermeldde er evenwel niet bij dat Casey dat gewicht gewoon terugwon na een periode van ernstige ziekte en niet bepaald 'clean' was... :)

Hoho, Casey had hem gezworen dat hij niets gebruikte hè! :D
Wat dacht je van zijn methode om te bepalen of je armen nog kunnen groeien? Meet de arm voor de training en na de training, het verschil na de pomp bepaald of je nog kan groeien!

En vergeet zijn bil maat Ellington Darden niet die het semi wetenschappelijk wilde duiden en jaren later voor mens health nog het nieuwe HIT training boekje schreef. Vol met vermakelijke anekdotes uit die tijd.

Laatst bewerkt:
Haha, mijn verhalen zijn op, but I enjoyed it. :D

Je kan meer kracht leveren dan dat je bij 200kg doet... omdat de time onder tension minder is.

ik denk wel dat je alles moet nuanceren, ben geen fan van HIT maar zeker bij bijv. tijdgebrek en puur voor spiermassa te gainen is het best leuk en handig, het principe dat er niet veel volume nodig is om een spier te slopen is imo wel correct, echter wij echte mannen die niet alleen big willen zijn maar ook heavy willen tillen moeten ook rekening houden met het goed worden in bewegingen, het bewegingsspecifiek sterk worden, technisch perfect liften (wedstrijden), oefeningen met carryover naar main lifts etc. (om nog maar te zwijgen over blessuregevoeligheid/overtraining die bij hit op de loer ligt)... die shit van arthur is dus duidelijk niks voor ons, maar geen complete onzin vind ik

Terug
Naar boven