XXL Nutrition

meningen over pullover

Bij ons in de gym staat bij de pullover machine op het tekeningetje op de machine zelf toch echt dat het voornamelijk de borst aanspreekt. Zelf dacht ik ook altijd dat het voor de rug was...

Dan moet je even bekijken hoe de ROM is, van waar naar waar. En de stand of positie van je lichaam.
Meestal is een machine pullover meer voor rug overigens. zie ook posts mbt cable pullover.
Borst train je echt alleen het eerste stuk van maag naar voorhoofd met het uitdrukken. Als de machine dat nabootst dan zal het een borst machine zijn, anders niet. Ook de beweging andersom wekrt niet goed voor borst.

Heb je een plaatje van zo'n machine? Of fotootje?

Wordt regelmatig aangereden door mensen die denken dat je met je voeten op de grond te veel gaat smokkelen met andere spieren (kan dat met een compound oefening ? ?)

ik dacht voor rug. maar zie heel veel mensen heb dien met hun borst training.

Ik vind 't een fijne borst oefening. Mn borst was bij het einde van mn sleutelbeen altijd een beetje leeg.. maar die oefening trekt het wel mooi recht.

Wordt regelmatig aangereden door mensen die denken dat je met je voeten op de grond te veel gaat smokkelen met andere spieren (kan dat met een compound oefening ? ?)

jup, onze gym instructor doet dat.
legt aan nieuwelingen uit dat smal banken innerchest is, pullovers chest, dat squaten en deadliften slecht voor knieen en rug is en hoe je pcies die lastig onder en bovenkant van de biceps kunt isoleren.

vent is 1.80, zon 110kilo met een bf van ver over 30% maar in het verleden was ie buff hoor! zon 20 jaar terug...(not).

owja hij raad ook een riem aan voor de voetjes van de vloer bench.

heerlijk toch.

---------- Toegevoegd om 21:14 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:13 ----------

Ik vind 't een fijne rug oefening. .

even voor je verbeterd, zag de fout namelijk.
karma word gewaardeerd:D

jup, onze gym instructor doet dat.
legt aan nieuwelingen uit dat smal banken innerchest is, pullovers chest, dat squaten en deadliften slecht voor knieen en rug is en hoe je pcies die lastig onder en bovenkant van de biceps kunt isoleren.

owja hij raad ook een riem aan voor de voetjes van de vloer bench.

:D

En wat denkt hij dan te doen om die lastige onderkant van de biceps apart te isoleren ???? Die werkt bij elke bicep oefening gewoon mee, je kan hooguit wat accentueren in aanspanning door de stand van je onderarmen naar binnen of buiten te draaien.

mwoah squatten en deadliften slecht voor je rug,...tja als je nooit van je leven iets lift of traint en op je 65e met pensioen dan maar zwaar in de sportschool ff 200 wil liften....
Dan is het goodbye knietjes en onderrug. Of als je al begint met een herniaatje...

En waarom in hemelsnaam bencht ie met de voetjes van de vloer ?? wil hij imponeren met pussyweights ? Is vaak ook de reden dat sommigen een lekker brede riem gaan dragen, staat stoer, ook met pussygewichten.

Maar dat is jouw instructor?!?..... Bij wat voor instelling train je dan in hemelsnaam?

maarrehh barbell, de discussie innerchest en pullover is geweest he.. (alhoewel ik toch wel wat moeite hou met dat innerchest er klopt volgens mij toch e.e.a. niet aan de theorie van tegenwoordig, ik zal wel ff pm doen)

en nee nog steeds geen karma hahaha, eerst iets leuks of interessants schrijven. haha

groet.
Martin

---------- Toegevoegd om 10:43 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:36 ----------

Ik vind 't een fijne borst oefening. Mn borst was bij het einde van mn sleutelbeen altijd een beetje leeg.. maar die oefening trekt het wel mooi recht.

Ben je niet extra incline werk en wellicht cable gaan doen en daar wat op gefocust?
Je kan die bovenste delen van die spier niet echt zwaar trainen met een beweging als in pull-over. Je belast het wel wat, maar met een relatief licht gewicht en maar een erg klein stuk van de ROM.
Bij incline werk heb je echte belasting, die er wel toe doet.

Laatst bewerkt:
ik heb ze welgeteld al 2 maal gedaan met dumbbells, ik probeerde ze in een borstschema maar ik voelde er amper iets in :s in men oude gym hadden ze ook zo een pullovermachine, voelde ik ook puur in men lats.

Als je eens aan die beweging denkt al moest je ze rechtstaand doen, is dat toch net een chin ofzo :p of zo die lat oefening waar je al staand met gestrekte armen een low pulley naar beneden trekt. geen idee hoe dit naar je borst gaat. Dacht dat in het laatste "Jay Cutler trains chest" filmpje in de IFFB Pro deel, hij er iets overzegt wat die speciaal doet om hem echt op ze chest te krijgen.

Laatst bewerkt:

Ben je niet extra incline werk en wellicht cable gaan doen en daar wat op gefocust?
Je kan die bovenste delen van die spier niet echt zwaar trainen met een beweging als in pull-over. Je belast het wel wat, maar met een relatief licht gewicht en maar een erg klein stuk van de ROM.
Bij incline werk heb je echte belasting, die er wel toe doet.
Nja dat deed ik dus al best veel. Ik trainde 'n keer mee met een vriend van me die dus oa pullovers ging doen.
Gek genoeg zegt iedereen waar ik mee train ook dat ze hem voelen in hun rug, niet in hun borst, maar ik voel 'm echt heel zwaar in mn borst hoor. Mss dat het iets met mn lengte te maken heeft en dat het toch wel relatief zwaar is (6x34kg max) voor mn lengte? Althans, dat vind ik. (ok.. lengte speelt niet zo'n rol maar iedereen waarmee ik train is zoiezo n kop of anderhalf groter en die voelen m in hun rug..)
De incline oefeningen helpen niet echt voor het gedeelte van de borst wat ik bedoel, en ik denk wel dat je weet welk gedeelte ik bedoel toch?

Laatst bewerkt:
En wat denkt hij dan te doen om die lastige onderkant van de biceps apart te isoleren ???? Die werkt bij elke bicep oefening gewoon mee, je kan hooguit wat accentueren in aanspanning door de stand van je onderarmen naar binnen of buiten te draaien.

mwoah squatten en deadliften slecht voor je rug,...tja als je nooit van je leven iets lift of traint en op je 65e met pensioen dan maar zwaar in de sportschool ff 200 wil liften....
Dan is het goodbye knietjes en onderrug. Of als je al begint met een herniaatje...

En waarom in hemelsnaam bencht ie met de voetjes van de vloer ?? wil hij imponeren met pussyweights ? Is vaak ook de reden dat sommigen een lekker brede riem gaan dragen, staat stoer, ook met pussygewichten.

Maar dat is jouw instructor?!?..... Bij wat voor instelling train je dan in hemelsnaam?

.

basic fit, meest homoviele instelling die er is maar ik ken er alles doen en ze zijn slechts 17 euro, voor dumbbell oefeningen neem ik mn eigen verstelbare dumbbells mee aangezien ze daar tot 28 gaan...

ik reageer later wel ff op je pm, ben er alweer vandoor!

basic fit, meest homoviele instelling die er is maar ik ken er alles doen en ze zijn slechts 17 euro, voor dumbbell oefeningen neem ik mn eigen verstelbare dumbbells mee aangezien ze daar tot 28 gaan...

ik reageer later wel ff op je pm, ben er alweer vandoor!

Is goed barbell, heeft geen haast, wel alvast bedankt.

tja basicfit en dat soort instellingen, commercieel en groot, veel vestigingen.
glimmende pakjes, TV's rondom, nee bah hoeft voor mij niet.

Valt niet mee dumbbells mee te nemen, verschillende oefeningen, verschillende gewichten. Lastig als alles boven de 30 moet zijn.

Kan je nog beter thuis trainen en wat je thuis niet kan doen, dat dan daar doen.

Nja dat deed ik dus al best veel. Ik trainde 'n keer mee met een vriend van me die dus oa pullovers ging doen.
Gek genoeg zegt iedereen waar ik mee train ook dat ze hem voelen in hun rug, niet in hun borst, maar ik voel 'm echt heel zwaar in mn borst hoor. Mss dat het iets met mn lengte te maken heeft en dat het toch wel relatief zwaar is (6x34kg max) voor mn lengte? Althans, dat vind ik. (ok.. lengte speelt niet zo'n rol maar iedereen waarmee ik train is zoiezo n kop of anderhalf groter en die voelen m in hun rug..)
De incline oefeningen helpen niet echt voor het gedeelte van de borst wat ik bedoel, en ik denk wel dat je weet welk gedeelte ik bedoel toch?

Ik denk dat ik weet wat je bedoeld, de subclavius, maar dat spiertje doet niet veel bij pull-over denk ik.
Bij pull-over train je een beetje de minor en alleen als je de echte borst uitvoering goed doet train je een deel van de ROM de borst.
Dat is het deel dat je dan het gewicht moet drukken en tot voorhoofd hoogte brengen. Tot zover doet het weinig tot niet voor de bovenkant.
Voorbij je voorhoofd tot laagste punt gaat de rek werken, je rekt dan de spieren op en rond de borst/borstkas.
De lats zijn dan al aangespannen. De opgaande beweging vanaf laagste punt is voornamelijk de rug die je traint en als synergist de pec-minor.
Andere delen van de borst kan je niet trainen hiermee alleen wat rekken dus. Als je dan weer voorbij je voorhoofd bent kan je wel weer ellebogen bij elkaar knijpen en borst aanspannen in de uitdrukkende stand, als je niet extra drukt en spant ligt er weer teveel nadruk op de triceps en schouders in dat deel. Plus als je borst aanspant is het haast onmogelijk de lats aangespannen te houden.

Je rekt dus wel alle spieren van de borst, wellicht dat dat ook een reden is waardoor dat stukje bovenborst beter ontwikkelt.
Het geeft wel net als echte flyes groot effect, velen doen geen flyes tegenwoordig maar widepresses met hoge gewichten, flyes kan namelijk niet met hoog gewicht. Gaat ook om de rek en deels voor de diepere krachtsontwikkeling.
Bij pull-over kan je weer wel met hogere gewichten, moet ook wel anders werkt het nauwelijks.

Dat sommigen het voelen in de rug, dat klopt dus. Je zal het vooral voelen als je eerst rug hebt getraind of als je je rug erg kromt.
Als je bezig bent met borst en je voel het niet in de borst maar alleen in de rug dan doe je het verkeerd. Zo simpel is het.

De tegenstanders van pull-over voor borst doen het dan ook verkeerd. die doen puur het rugdeel en de rest bestaat niet. Beetje zwart-wit, jammer want het is een lekker oefening voor de borst, ff lekker rekken van de hele borst is heerlijk. Lekker gevoel.

Dus lekker blijven doen, ik doe het ook regelmatig.

succes verder.

Laatst bewerkt:
DB Pullover -> waardeloos
Machine/Cable Pullover -> Goed om de lats te isoleren

Dit inderdaad. High pully rope pullovers zijn erg lekker om een paar pomp setjes mee te doen aan het einde van je rugtraining. Voor mensen die moeite hebben met het voelen van hun lats, is dit echt een aanrader.

martinnoppert snapt het niet helemaal volgens mij. Kom eens met echte theorie i.p.v. dat je vanuit een eigen beleving iets gaat beweren zonder enige vorm van onderbouwing.

Terug
Naar boven