Nja dat deed ik dus al best veel. Ik trainde 'n keer mee met een vriend van me die dus oa pullovers ging doen.
Gek genoeg zegt iedereen waar ik mee train ook dat ze hem voelen in hun rug, niet in hun borst, maar ik voel 'm echt heel zwaar in mn borst hoor. Mss dat het iets met mn lengte te maken heeft en dat het toch wel relatief zwaar is (6x34kg max) voor mn lengte? Althans, dat vind ik. (ok.. lengte speelt niet zo'n rol maar iedereen waarmee ik train is zoiezo n kop of anderhalf groter en die voelen m in hun rug..)
De incline oefeningen helpen niet echt voor het gedeelte van de borst wat ik bedoel, en ik denk wel dat je weet welk gedeelte ik bedoel toch?
Ik denk dat ik weet wat je bedoeld, de subclavius, maar dat spiertje doet niet veel bij pull-over denk ik.
Bij pull-over train je een beetje de minor en alleen als je de echte borst uitvoering goed doet train je een deel van de ROM de borst.
Dat is het deel dat je dan het gewicht moet drukken en tot voorhoofd hoogte brengen. Tot zover doet het weinig tot niet voor de bovenkant.
Voorbij je voorhoofd tot laagste punt gaat de rek werken, je rekt dan de spieren op en rond de borst/borstkas.
De lats zijn dan al aangespannen. De opgaande beweging vanaf laagste punt is voornamelijk de rug die je traint en als synergist de pec-minor.
Andere delen van de borst kan je niet trainen hiermee alleen wat rekken dus. Als je dan weer voorbij je voorhoofd bent kan je wel weer ellebogen bij elkaar knijpen en borst aanspannen in de uitdrukkende stand, als je niet extra drukt en spant ligt er weer teveel nadruk op de triceps en schouders in dat deel. Plus als je borst aanspant is het haast onmogelijk de lats aangespannen te houden.
Je rekt dus wel alle spieren van de borst, wellicht dat dat ook een reden is waardoor dat stukje bovenborst beter ontwikkelt.
Het geeft wel net als echte flyes groot effect, velen doen geen flyes tegenwoordig maar widepresses met hoge gewichten, flyes kan namelijk niet met hoog gewicht. Gaat ook om de rek en deels voor de diepere krachtsontwikkeling.
Bij pull-over kan je weer wel met hogere gewichten, moet ook wel anders werkt het nauwelijks.
Dat sommigen het voelen in de rug, dat klopt dus. Je zal het vooral voelen als je eerst rug hebt getraind of als je je rug erg kromt.
Als je bezig bent met borst en je voel het niet in de borst maar alleen in de rug dan doe je het verkeerd. Zo simpel is het.
De tegenstanders van pull-over voor borst doen het dan ook verkeerd. die doen puur het rugdeel en de rest bestaat niet. Beetje zwart-wit, jammer want het is een lekker oefening voor de borst, ff lekker rekken van de hele borst is heerlijk. Lekker gevoel.
Dus lekker blijven doen, ik doe het ook regelmatig.
succes verder.