Fitness Seller

Met wat creatine na training innemen

Gaat niet ten koste van de creatine, creatinine wordt pas veel later gemaakt, niet na een training.

Sinaasappelsap kan je ook gewoon gebruiken voor je creatine hoor:p

Haha wat zeg jij nou man, ga je is wat meer inlezen

Creatine kan je wel degelijk op voorhand maken. Zeker als je het koud bewaard. De omzet naar creatinine duurt veel langer dan de meeste denken. Hoe koeler de omgeving, hoe langzamer creatine in een vloeistof omzet in creatinine.

De onderzoekers deden creatine in water en keken vervolgens hoe snel de verbinding omzette in creatinine. Het resultaat zie je hieronder. Het proces verloopt zo langzaam dat pas na 8 uur de vermindering meetbaar wordt. Twee-drie dagen nadat de vloeistof is gemaakt zit 90 procent van de creatine nog in de vloeistof.

creacontent3.gif

Bron: http://www.ergogenics.org/264.html

jawel, dat gaat tenkoste van de kwaliteit van de creatine. Verder kan je het beter in lauw-warm water oplossen of in alle sapjes behalve sinasappelsap.. (de precieze reden waarom weetik niet meer.. maar pretty sure it was right)

Ik deed het 6 weken lang met sinasappelsap.
Kan je vertellen dat het werkten.

Weet je misschien al wat die reden was?
Want ga er binnenkort weer mee beginnen.

Had te maken met het feit dat sinaasappelsap te zuur was en dat daardoor de creatine al werd afgebroken ofzo.

Ligt hem er aan hoeveel dextrose je wilt nemen. Als je 0.8 gram/kilo neemt en je weeg 100 kilo is dat 80 gram... da's een flinke hoeveelheid druivensap !

En daarnaast bevat vruchtensap ook fructose, waar niet iedereen erg blij mee is (zeker niet in grote hoeveelheden, alhoewel een beetje na een training best wel bevorderlijk kan zijn)

Maar voor de verbeterde opname van creatine wil je een insuline piek. Fructose stimuleert de aanmaak van glucagon en remt zo dus de insuline afgifte.

80 gram sucrose (50% fructose) is dus minder dan half zo goed voor de opname van je creatine als dextrose is.

Had te maken met het feit dat sinaasappelsap te zuur was en dat daardoor de creatine al werd afgebroken ofzo.

Dat klopt wel,

Een factor die de omzetting versnelt is de zuurgraad. Hoe zuurder - hoe lager de pH - hoe sneller verloopt de omzetting.

MAAR... als je direct je sapje opdrinkt is dit effect niet eens meetbaar. Pas na 8 uur zou je verschil kunnen meten als je de creatine mixt met iets zuurs zoals sinaasappelsap. Dus als je het mixt en binnen enkele uren opdrinkt is er niks aan de hand :)

Dat klopt wel,

MAAR... als je direct je sapje opdrinkt is dit effect niet eens meetbaar. Pas na 8 uur zou je verschil kunnen meten als je de creatine mixt met iets zuurs zoals sinaasappelsap. Dus als je het mixt en binnen enkele uren opdrinkt is er niks aan de hand :)

Volgens mij merk je het zelfs met 8 uur nog niet.

---------- Post toegevoegd Wed 28 Sep 2011 om 14:07 ----------

Maar voor de verbeterde opname van creatine wil je een insuline piek. Fructose stimuleert de aanmaak van glucagon en remt zo dus de insuline afgifte.

80 gram sucrose (50% fructose) is dus minder dan half zo goed voor de opname van je creatine als dextrose is.

Stimuleert fructose de vrijgifte/aanmaak van glucagon ? Waarom ? Glucagon wordt juist gebruikt door diabeten (nou ja hulpverleners dan) om suikers uit de lever IN de bloedbaan te dumpen (voor wie een hypo heeft en niet meer zelf in staat is te eten/drinken).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Glucagon

Volgens mij merk je het zelfs met 8 uur nog niet.

---------- Post toegevoegd Wed 28 Sep 2011 om 14:07 ----------

Stimuleert fructose de vrijgifte/aanmaak van glucagon ? Waarom ? Glucagon wordt juist gebruikt door diabeten (nou ja hulpverleners dan) om suikers uit de lever IN de bloedbaan te dumpen (voor wie een hypo heeft en niet meer zelf in staat is te eten/drinken).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Glucagon

Ik kan het wel eens heel goed mis hebben hoor... ik heb dat soort dingen jaren geleden geleerd en nooit meer wat mee gedaan. Ik ben me er pas sinds kort weer mee bezig aan het houden. Ik kan er namelijk ook niets over terug vinden, wel over dat het ghreline verhoogt. Dus misschien dat in al die jaren geheugenvervalsing heeft plaatsgevonden en dat er in mijn hoofd wat hormonen zijn verwisseld :D

Lol, maagsap heeft een Ph waarde van 2. Is net iets zuurder dan je sinaasappelsap he. En waar waar wordt de creatine opgenomen=> darm = creatine overleeft zelfs het maagsap:p

---------- Post toegevoegd Wed 28 Sep 2011 om 16:53 ----------

En neem je niet snelle suikers om je insulinespiegel omhoog te halen, want insuline is het transporthormoon naar de cellen. Daarom gebruiken de grote jongens ook insuline om te groeien. alle voedingsstoffen worden zo beter opgenomen.

Dus volgens mij maakt het echt niet uit welke suikers je neemt, dextrose, fructose, sucrose, galactose. Als het maar disachariden zijn want die worden sneller afgebroken en stimuleren je insulinespiegel in het bloed.

Laatst bewerkt:
Er word gesteld dat je creatine direct na je training zou kunnen nemen. En dan je het niet vantevoren kunt maken (althans fatsoenlijk). Je zou dan dus crea en dextro met wat water in een shakebeker moeten gooien, maar dit is niet perfect word hier verondersteld. Maar ieder van ons moet toch eerst naar huis fietsen of rijden? Dus in feite is het dan een kwartiertje na de training, op het tijdstip van de wheyshake...klopt dit>

Terug
Naar boven