XXL Nutrition

Moeder maakt 200 gram vlees

Theoretisch gezien zou het niet uit moeten maken of je het in 5 of 50 ml bakt..

Of je moet het in zo weinig olie bakken normaal dat het vlees al die olie opzuipt :roflol:

Dit omdat vlees in olie knettert. Het knettert omdat het vocht in het vlees kookt en naar buiten komt. Omdat er vocht naar buiten komt kan er nauwelijks olie naar binnen trekken.

Belangrijk is dus om je vlees niet in de olie te laten staan wanneer je klaar bent met bakken maar het gelijk uit de olie te halen. Wil je echt weinig vetten dan moet je het ook nog ff droog deppen nadat je het uit de olie gehaald hebt.

Frituren hoeft dus ook niet ongezond te zijn.

Je weet toch dat olijfolie een lage verbrandingstemperatuur heeft hé?
Dus waarom zou je in godsnaam kapot gebakken olijfolie over je vlees doen?
Als je dan toch vetten wilt toevoegen doe het dan erna en met koude olijfolie

? Je kan olie toch juist hoger verhitten dan boter..

Hahahaha mijn vriendin gooit mijn kip in de zonnebloem olie, ben al blij dat ze het maakt joh! Scheelt me koken, dan neem ik maar een extra grammetje vet op. Janken zeg.

Voor wokken pakken ze volgens mij geen olijfolie :P

Aangezien roerbakken een kooktechniek is met een zeer hoge temperatuur moet de gebruikte olie licht zijn en een voldoende hoog walmpunt hebben. Zwaardere olie zoals (ongeraffineerde) olijfolie met veel smaak- en geurstoffen, is niet bruikbaar vanwege het verbranden deze componenten. Olie met een hoog walmpunt, vaak geraffineerde olie zoals arachideolie, sojaolie en rijstolie zijn zeer geschikt. Maisolie en zonnebloemolie zijn ook goed bruikbaar.

voor wokken raad ik zonnebloemolie aan. bijna alle aziaten bakken daar mee

Ik wok meestal met olijfolie, gaat erg goed... Heel soms gebruik ik 'wokolie' met smaakie en geurtje :p
Zolang het eten maar gaar wordt vind ik t best....

Er moet ook een flinke scheut jus over de aardappelen. Hoeveel ml dat is? Hahahahahahahahahaaaaaaaa!

wokken doen ze meestal met arachideolie (pindaolie)

hahahahahaha, maak je niet druk man, olijfolie is gezond, en ben je toch bang dat je te veel binnen krijgt moet je maar zorgen dat je genoeg water drinkt.

• Topic Starter Topic Starter
Tip 1) Maak het zelf.
Tip 2) Gebruik Kokosolie.

" Moeder maakt 200 gram vlees"

hqdefault.jpg

Het aantal mL dat maximaal opgenomen wordt door vlees is als volgt te berekenen:
alles in cm.

0.66 * (Dikte van vlees * Lengte van vlees * breedte van vlees) * (aantal eiwit per 100gr/100).

Dus stel je hebt een biefstuk van 10x5x1 geeft:
0.66 * (10*5*1) * (0.238) = ~8mL

Terug
Naar boven