Fitness Seller

Moet zwaar lichamelijk werk veel sterker beloond worden?

ik werk in de "ruwbouw" dat wil zeggen dat wij enkel het grove werk doen, dus de constructie. hierbij moet je toch wel heel goed je plannen kunnen lezen en begrijpen en zeer goed met de architect kunnen overleggen, terwijl deze architecten ongeveer 4-5 jaar hiervoor hebben gestudeerd moet ik ze geregeld attent maken op de "rare" zeg soms maar domme fouten die ze maken en niet kunnen worden uitgevoerd...

er lopen geregeld stagiars rond van scholen en die moet je zwaar in het oog houden want als die kereltjes iets voor hebben zoals een werkongeval ben jij verantwoordelijk omdat je op ze moest letten, leuk is soms anders.

In Nederland wordt zwaar werk nog relatief goed betaald ook, misschien wel het beste als je het wereldwijd bekijkt. Heeft dus ook weinig zin om dat niveau op te trekken, dan importeren we vanzelf wel goedkopere krachten die uit andere landen komen. Zal Wilders niet leuk vinden, de SP trouwens ook niet.
Als je een hoger minimumloon wettelijk vaststelt dan moeten Polen evenveel verdienen dus maakt het niet meer uit. Werkgevers kunnen die hogere lonen echt wel betalen, aangezien ze toch dringend volk nodig hebben. Zoals het nu is denk ik dat het voor iedereen juist een slechtere situatie is die uitnodigd tot zwartwerk (meer verdienen voor zowel werkgever als werknemer en meer illegalen die het land inkomen voor dat werk, voor de staat bovendien veel verlies van inkomsten).

Zwaar werk mag gerust naar de 15 euro per uur gaan, waarom zou 'hersenarbeid' meer moeten verdienen dan 'spierarbeid'? Slaat nergens op, is ergens discriminatie.

Leuk idee maar niet uitvoerbaar. Als je aan zoiets begint gaat de volgende beroepsgroep ook klagen dat ze meer willen (schoonmakers, fabrieksarbeiders weet ik veel, ook klote baantjes die weinig verdienen) en voor dat je het weet verdient iedereen even veel. Wat heeft het dan nog voor zin om een moeilijk kunstje te leren op school of universiteit? De val van het communisme heeft aangetoond dat dit soort systemen gewoon niet werken. Vraag en aanbod is ook niet alles, maar toch.

Edit @ BigT: de reden dat hersenarbeid meer verdient is dat bedrijven graag hoogopgeleide mensen in dienst nemen en er maar een beperkt aantal van voorhanden is, dus moeten ze hoog bieden. Hoogopgeleide, slimme mensen zijn nu eenmaal de mensen die de mensheid naar de moderne tijd hebben gebracht, dus zo onredelijk is het niet dat ze daar wat extra's voor krijgen.

Veel fabrieksarbeiders die ik ken verdienen al veel meer dan mensen in de bouw, dat is juist het probleem. Bouw is het zwaarste werk, maar onderbetaald...daarom wil niemand het meer doen.

Veel fabrieksarbeiders die ik ken verdienen al veel meer dan mensen in de bouw, dat is juist het probleem. Bouw is het zwaarste werk, maar onderbetaald...daarom wil niemand het meer doen.

Als echt niemand het meer wil doen gaat de prijs vanzelf omhoog, probleem opgelost. :) Dat is nou het mooie van het kapitalisme.

Maar als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Duitsland dan weet ik uit eigen ervaring dat Duitse bouwbedrijven veel goedkoper zijn dan Nederlandse bouwbedrijven. Hoe verklaar je dat dan? Volgens mij ligt het vooral aan het feit dat de bouwvakkers nog minder betaald krijgen. Dat denk ik hoor, dus als je de Nederlandse bouwvakkers meer loon gaat geven dan wijkt men nog eerder uit naar Duitsland.

idd fabriekarbeiders verdien meer wat niet echt logisch is....

ze werken van 6u tot 14 uur of van 14u tot 22u dat zijn geen 8uurtjes want daar zitten hun pauze's nog eens in;)

hier in belgie ook bij VW in vorst, nu werken ze 36 uren (voltijds) nu moeten ze 38 uren gaan werken voor hetzelfde loon.... wat doen ze.... staken. is gewoon ziek want die arbeiders verdienen per maand toch wel 1700-1900 (netto) euro om 36 uur te werken, daar kan ik van dromen zolang ik in de bouw werk terwijl ik 40 uur per week werk ;)

Zwaar werk mag gerust naar de 15 euro per uur gaan, waarom zou 'hersenarbeid' meer moeten verdienen dan 'spierarbeid'? Slaat nergens op, is ergens discriminatie.

Al eerder voorbij gekomen, kwestie van combinatie vraag en aanbod + kwalificaties. Het is niet alleen een kwestie van meer bieden wegens minder voorhanden zijn gekwalificeerde werknemers maar ook een kwestie van meer opleveren van die werknemers. Dienstverlening levert meer op dan zwaar werk (voor werkgevers), beloning dus ook meestal beter zijn in een dienstverlenende baan.

Het is ook het beste voor de economie als geheel als mensen gestimuleerd worden om functies te leren die schaars zijn. Onze hoogtechnologische economieën hebben grote hoeveelheden hoogopgeleide mensen nodig, en om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen die dat in zich hebben kiezen voor een goede opleiding moet het loon ook hoog zijn. Als de lonen dichter bij elkaar zouden liggen zouden minder mensen de moeite nemen om te exceleren en zou de economie minder hard groeien of zelfs tot stilstand komen of krimpen wegens gebrek aan innovatief vermogen.

Natuurlijk zou de economie ook tot stilstand komen zonder bouwvakkers, maar die zijn nu eenmaal makkelijk te vinden en kunnen direct aan de slag.

Probleem zit in nederland ook vaak in de kosten van het uurloon,die zijn vaak gewoon te hoog,willen werkgevers die tegenwoordig steeds meer kosten om het werk heen(arbo,doorbetaling bij ziekte,enz)nog wat op arbeidsloon verdienen,komen we vaak veel te hoog uit.Halen we ze toch gewoon uit Polen
of zo ?

Simpel antwoord: Ja.

Niemand van mijn leeftijd wil meer in de bouw gaan werken, ze willen allemaal een kantoorbaantje van 9 tot 5.

Met een hoger salaris motiveer je de jeugd.

minimum loon in de bouw?

Volgens mij verdient de bouw in NL erg goed hoor, jongens van 20 die 400 euro schoon in de week verdienen is geen uitzondering.

Stucadoors verdienen in loondienst misschien minder, maar als ze 1 of 2 klusjes in de maand erbij doen hebben ze zo 3 tot 4 duizend euro in de maand erbij. Dus ik vind dit helemaal nergens over gaan. Wat een gelul de bouw verdiend erg lekker en zeker voor ongeschoolde.

@ ghostrider jij hebt volgens mij zelf niet gestudeerd? Want als je ziet hoe hard er gestudeerd word door het overgrote deel van de studenten 40 a 50 uur in de week is geen uitzondering.

En idd ja je kan beginnen als je 27 bent maar dan heb je helemaal nergens meer recht op, geen ov en geen studiefinanciering.

Hoe meer kwalificaties je nodig hebt des te beter je betaald dient te worden. Voor zwaar lichamelijk werk heb je meestal niet veel kwalificaties nodig, in principe zou bijna een ieder dat werk kunnen doen, dat maakt de beloning dus ook laag.

Het is misschien onrechtvaardig als je kijkt naar de belasting op het lichaam, maar tegelijkertijd kan je je ook afvragen wat het oplevert als niet gekwalificeerd werk net zoveel oplevert als gekwalificeerd werk. Geeft volgens mij een verkeerd signaal af.

Overigens verdien je in sommige beroepen door toeslagen best goed, zo slecht betaald is zwaar werk meestal niet.

i second that :thumbup:

met bepaald werk is dat wel te regelen natuurlijk, bijv straten aanleggen. dat moet gewoon hier gebeuren. maar neem bijvoorbeeld scheepsbouw, machinewerk, lopendeband, uitbenen, etc, dat zit voornamelijk domme handarbeid in. dan gaat al die productie naar het buitenland. als je hier iemand 15€ moet betalen voor het zelfde werk wat 2000 km verderop 1,5 euro kost dan verplaats je dat werk, en dan verdwijnen er dus banen. een ondernemer kijkt gewoon naar de kosten en de baten, als het ergens anders goedkoper kan dan laat ie het heus niet door NLers doen omdat meneer zelf NLer is.

mijn idee: zolang er mensen zijn die het doen zou ik niet meer betalen. dat is de vrije markt.
als jij nou bijvoorbeeld je ramen gelapt wil hebben ga je toch ook niet iemand extra betalen omdat het handarbeid is. zolang iemand het voor een tientje komt doen ga ik geen 12 betalen. makkelijk zat.

minimum loon in de bouw?

Volgens mij verdient de bouw in NL erg goed hoor, jongens van 20 die 400 euro schoon in de week verdienen is geen uitzondering.

Stucadoors verdienen in loondienst misschien minder, maar als ze 1 of 2 klusjes in de maand erbij doen hebben ze zo 3 tot 4 duizend euro in de maand erbij. Dus ik vind dit helemaal nergens over gaan. Wat een gelul de bouw verdiend erg lekker en zeker voor ongeschoolde.

@ ghostrider jij hebt volgens mij zelf niet gestudeerd? Want als je ziet hoe hard er gestudeerd word door het overgrote deel van de studenten 40 a 50 uur in de week is geen uitzondering.

En idd ja je kan beginnen als je 27 bent maar dan heb je helemaal nergens meer recht op, geen ov en geen studiefinanciering.
Tot welke leeftijd krijg je wel ov en studiefinanciering? Ik ben bijna 23 en wil nu toch wel een studie gaan doen na jaren te hebben gerommeld. Maar als ik geen rechten meer heb op die dingen moet ik me op wat anders gaan richten.

bel morgen ff de IBG...

Het enige wat ik hierop kan zeggen is: Wat maakt het uit? Niet alles draait om geld.... Als je gelukkig bent met je gezin, baan en je huis etc. Who cares wat je verdient.
Als je kind elke dag te eten krijgt en je vrouw niets te klagen heeft dan maken die extra centen niet veel uit denk ik.

Hoe meer kwalificaties je nodig hebt des te beter je betaald dient te worden. Voor zwaar lichamelijk werk heb je meestal niet veel kwalificaties nodig, in principe zou bijna een ieder dat werk kunnen doen, dat maakt de beloning dus ook laag.

Het is misschien onrechtvaardig als je kijkt naar de belasting op het lichaam, maar tegelijkertijd kan je je ook afvragen wat het oplevert als niet gekwalificeerd werk net zoveel oplevert als gekwalificeerd werk. Geeft volgens mij een verkeerd signaal af.

Overigens verdien je in sommige beroepen door toeslagen best goed, zo slecht betaald is zwaar werk meestal niet.

wat ben jij een stomme lul zeg

Als een studie niet veel extra's oplevert t.o.v. ongekwalificeerd werk, wat is dan nog de impuls om te gaan studeren? Respect voor degene die zwaar werk uitvoeren, maar het is over het algemeen werk zonder al te veel verantwoordelijkheid of kennis vereisten. Als het uitgevoerde werk beter betaald zou moeten worden kan je er donder op zeggen dat er dan wat Polen worden ingehuurd in het vervolg. Iets wat je nu al ziet, niemand is bereid veel te betalen voor werkzaamheden die in principe weinig kwalificaties vereisen.

ik wil jou wel eens een huis zien bouwen of een muur zien pleisteren .
denk je nu echt dat er daarvoor geen kennis en verantwoordelijkheid nodig is?
zelfs de diender die de fundering uitgraaft heeft verantwoordelijkheden .

enneuh die polen die zijn er nu ook al.
ff wachten tot jij vervangen wordt door een pool die aan 5euro per uur werkt

Terug
Naar boven