XXL Nutrition

Moet zwaar lichamelijk werk veel sterker beloond worden?

ik werk in de "ruwbouw" dat wil zeggen dat wij enkel het grove werk doen, dus de constructie. hierbij moet je toch wel heel goed je plannen kunnen lezen en begrijpen en zeer goed met de architect kunnen overleggen, terwijl deze architecten ongeveer 4-5 jaar hiervoor hebben gestudeerd moet ik ze geregeld attent maken op de "rare" zeg soms maar domme fouten die ze maken en niet kunnen worden uitgevoerd...

er lopen geregeld stagiars rond van scholen en die moet je zwaar in het oog houden want als die kereltjes iets voor hebben zoals een werkongeval ben jij verantwoordelijk omdat je op ze moest letten, leuk is soms anders.

Veel fabrieksarbeiders die ik ken verdienen al veel meer dan mensen in de bouw, dat is juist het probleem. Bouw is het zwaarste werk, maar onderbetaald...daarom wil niemand het meer doen.

ik werk ook in de bouw en mn broertje in een magazijn, ik verdien maar een 125euro per maand meer
maar daar komt wel bij dat we in de bouw een paar mooie premies krijgen
toch heb ik soms echt sterk het gevoel dat ik zwaar onderbetaald word, maja, ik doe het graag, dat is ook veel waard

En idd ja je kan beginnen als je 27 bent maar dan heb je helemaal nergens meer recht op, geen ov en geen studiefinanciering.

Ik ben er laatst zelf nog achteraan gegaan, en zo'n IBG sletje vertelde mij dat ;)

Ook al zouden zulke harde werkers een eenmalige bonus krijgen per jaar waarom niet?
Zij voeren het werk uit en zonder hun wordt de klus niet geklaard.
En om werk aan te nemen ben je niet iemand nodig met allerlei diploma's en papperassen.
;)
Als een manager "goed" presteert krijgt hij/zij een bonus als hij/zij slecht presteert kunnen ze oprotten met veelal ook een bonus.
Waarom mag een bijv. metselaar in de nieuwbouw geen extra geld vangen in welke vorm dan ook als hij/zij goed presteert en hierdoor extra werk aan zou kunnen nemen?

minimum loon in de bouw?

Volgens mij verdient de bouw in NL erg goed hoor, jongens van 20 die 400 euro schoon in de week verdienen is geen uitzondering.

Stucadoors verdienen in loondienst misschien minder, maar als ze 1 of 2 klusjes in de maand erbij doen hebben ze zo 3 tot 4 duizend euro in de maand erbij. Dus ik vind dit helemaal nergens over gaan. Wat een gelul de bouw verdiend erg lekker en zeker voor ongeschoolde.

@ ghostrider jij hebt volgens mij zelf niet gestudeerd? Want als je ziet hoe hard er gestudeerd word door het overgrote deel van de studenten 40 a 50 uur in de week is geen uitzondering.

En idd ja je kan beginnen als je 27 bent maar dan heb je helemaal nergens meer recht op, geen ov en geen studiefinanciering.

en daarom moeten wij als stukadoors maar gaan bijklussen??? hoeveel uur per week denk je dan dat wij moeten werken?

maar gaat de bouw staken voor betere werkomstandigheden of beter loon?
nee wij houden onze smoel en werken.

3/4 van de bouwvakkers valt dood na het 5e jaar pensioen omdat hun hart de plotse verandering niet aankan

90 percent kan niet van hun pensioen genieten omdat hun lichaam OP is.

de gemiddelde bouwvakker in belgie verdient zo een 13.7 euro per uur

dit komt rond de 1600 euro per maand

De grootste loser die uit school komt met een middelbaar diploma verdient er bij SIDMAR gent (staalfabriek) 2000 per maand

kom mij niet vertellen dat de bouw zo goed betaalt hoor

ik wil jou wel eens een huis zien bouwen of een muur zien pleisteren .
denk je nu echt dat er daarvoor geen kennis en verantwoordelijkheid nodig is?
zelfs de diender die de fundering uitgraaft heeft verantwoordelijkheden .

enneuh die polen die zijn er nu ook al.
ff wachten tot jij vervangen wordt door een pool die aan 5euro per uur werkt

Die Pool kan niet wat ik kan, dat scheelt. Als jij mijn woorden niet goed kan lezen ligt dan toch echt aan jezelf. Kan je me een lul vinden of wat dan ook, bepaald werk wordt nou eenmaal laag betaald mede door het spel van vraag en aanbod en de kwalificaties die er aan verbonden zijn. Ik heb al eerder gezegd dat er natuurlijk wel vakwerk moet worden afgeleverd, maar niemand is bereid hoge bedragen neer te leggen voor zulk werk, terwijl voor veel dienstverlenend werk dat wel wordt neergeteld. Welkom in de wereld van het kapitalisme en op zich heb ik er geen problemen mee. Jij wel, verander de wereld dan maar, kom je van een koude kermis thuis.

idd fabriekarbeiders verdien meer wat niet echt logisch is....

ze werken van 6u tot 14 uur of van 14u tot 22u dat zijn geen 8uurtjes want daar zitten hun pauze's nog eens in;)

hier in belgie ook bij VW in vorst, nu werken ze 36 uren (voltijds) nu moeten ze 38 uren gaan werken voor hetzelfde loon.... wat doen ze.... staken. is gewoon ziek want die arbeiders verdienen per maand toch wel 1700-1900 (netto) euro om 36 uur te werken, daar kan ik van dromen zolang ik in de bouw werk terwijl ik 40 uur per week werk ;)
idd, 40 uur en daar komt waarschijnlijk bij dat jij ook redelijk vaak van bouw wisselt en daardoor dus ook nog een hoop uren reist, terwijl die fabrieksarbeider gewoon een fabriek in de buurt zoekt en daar altijd kan blijven werken, dus in principe ook dichter bij zijn werk zou kunnen gaan wonen of gewoon werk zoeken dicht bij huis.

Stel dat je uitgaat van een 38 urige werkweek. dus 38 u x 13,70 = 520,60 per week x 4 weken = 2082,40. Hoe kom jij bij die 1600 euro per maand dan?

en daarom moeten wij als stukadoors maar gaan bijklussen??? hoeveel uur per week denk je dan dat wij moeten werken?

maar gaat de bouw staken voor betere werkomstandigheden of beter loon?
nee wij houden onze smoel en werken.

3/4 van de bouwvakkers valt dood na het 5e jaar pensioen omdat hun hart de plotse verandering niet aankan

90 percent kan niet van hun pensioen genieten omdat hun lichaam OP is.

De grootste loser die uit school komt met een middelbaar diploma verdient er bij SIDMAR gent (staalfabriek) 2000 per maand

kom mij niet vertellen dat de bouw zo goed betaalt hoor

ik woon in Nederland en ik weet niet wat de situatie is in Belgie.

Een vriend van me heeft een stucadoorsbedrijf met 15 man personeel, ze werken van 8 tot 14.00 a 15.00 uur, daarna gaat iedereen meestal nog klussen tot een uur of 6 en dan is het klaar.

En btw de meeste mensen in de bouw zijn geschoolde arbeidskrachten, timmerman, stucadoor, betonvlechters als je een beetje wil steigen inje salaris en interessant wil zijn voor de arbeidsmarkt heb je gewoon hoe dan ook een papiertje nodig.. En btw als je slim bent word je zzp er dan als je het goed doet kanje heeeeeeel veel geld verdienen, 5 a 6 duizend euro per maand zijn geen uitzondering.

De bouw is dus imo echt niet slecht betaald, en dat gezeik over die goedkope arbeidskrachten is in NL niet echt aan de orde, ze leveren meestal prutswerk af en zijn ongeschoold. Dus niet interessant voor aannemers en onderaannemers

Voor laaggeschoold werk krijg je nu eenmaal laaggeschoold betaald. Dat is niet meer dan logisch. Zou lekker zijn als een putjesschepper net zoveel zou verdienen als een manager, omdat zijn werk lichamelijk zwaarder is.
Ik denk, dat als de mensen met zwaar lichamelijk werk 1 dag op kantoor zouden doorbrengen, dat ze helemaal kapot zijn, omdat dat geestelijk weer zwaarder is.
Het is dus maar net hoe je het bekijkt.

Voor laaggeschoold werk krijg je nu eenmaal laaggeschoold betaald. Dat is niet meer dan logisch. Zou lekker zijn als een putjesschepper net zoveel zou verdienen als een manager, omdat zijn werk lichamelijk zwaarder is.
Ik denk, dat als de mensen met zwaar lichamelijk werk 1 dag op kantoor zouden doorbrengen, dat ze helemaal kapot zijn, omdat dat geestelijk weer zwaarder is.Het is dus maar net hoe je het bekijkt.

En andersom dan? ;)

Ik denk, dat als de mensen met zwaar lichamelijk werk 1 dag op kantoor zouden doorbrengen, dat ze helemaal kapot zijn, omdat dat geestelijk weer zwaarder is.
Het is dus maar net hoe je het bekijkt.

true, en de opmerking van hoeveel uur zouden wij dan wel niet moeten werken gaat ook niet op, want een beetje manager oid maakt rustig 50 a 60 uur pw. En dat zie ik een stucadoor niet echt zo 123 doen.

Die Pool kan niet wat ik kan, dat scheelt. Als jij mijn woorden niet goed kan lezen ligt dan toch echt aan jezelf. Kan je me een lul vinden of wat dan ook, bepaald werk wordt nou eenmaal laag betaald mede door het spel van vraag en aanbod en de kwalificaties die er aan verbonden zijn. Ik heb al eerder gezegd dat er natuurlijk wel vakwerk moet worden afgeleverd, maar niemand is bereid hoge bedragen neer te leggen voor zulk werk, terwijl voor veel dienstverlenend werk dat wel wordt neergeteld. Welkom in de wereld van het kapitalisme en op zich heb ik er geen problemen mee. Jij wel, verander de wereld dan maar, kom je van een koude kermis thuis.

tuurlijk kan er weer niemand wat jij ken, iedereen is vervangbaar jongen jou tijd komt ook wel

true, en de opmerking van hoeveel uur zouden wij dan wel niet moeten werken gaat ook niet op, want een beetje manager oid maakt rustig 50 a 60 uur pw. En dat zie ik een stucadoor niet echt zo 123 doen.

Enig idee hoeveel er bijgeklust wordt na werktijd en in het weekend?;)

Behalve die lui die nog wat bij beunen 's avonds, in 't weekend en z'n vakanties. Dat gaat in de bouw veel makkelijker en verdient veel meer dan even 'bijbeunen' als manager.

tuurlijk kan er weer niemand wat jij ken, iedereen is vervangbaar jongen jou tijd komt ook wel

In ieder geval niet een Pool, daar hadden we het over. De Polen die hier naar toe komen zijn voor laag geschoold werk, aan ander personeel hebben we genoeg. Beetje moeite met incasseren, Jody?

Terug
Naar boven