Het is ook het beste voor de economie als geheel als mensen gestimuleerd worden om functies te leren die schaars zijn. Onze hoogtechnologische economieën hebben grote hoeveelheden hoogopgeleide mensen nodig, en om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen die dat in zich hebben kiezen voor een goede opleiding moet het loon ook hoog zijn. Als de lonen dichter bij elkaar zouden liggen zouden minder mensen de moeite nemen om te exceleren en zou de economie minder hard groeien of zelfs tot stilstand komen of krimpen wegens gebrek aan innovatief vermogen.
Natuurlijk zou de economie ook tot stilstand komen zonder bouwvakkers, maar die zijn nu eenmaal makkelijk te vinden en kunnen direct aan de slag.
Dat is imo ook een reden dat tegenwoordig de balkons en plafonds bij bosjes aan puin vallen in grote gebouwen
Simpel antwoord: Ja.
Niemand van mijn leeftijd wil meer in de bouw gaan werken, ze willen allemaal een kantoorbaantje van 9 tot 5.
Met een hoger salaris motiveer je de jeugd.
the pussyfication of society
Als een studie niet veel extra's oplevert t.o.v. ongekwalificeerd werk, wat is dan nog de impuls om te gaan studeren? Respect voor degene die zwaar werk uitvoeren, maar het is over het algemeen werk zonder al te veel verantwoordelijkheid of kennis vereisten. Als het uitgevoerde werk beter betaald zou moeten worden kan je er donder op zeggen dat er dan wat Polen worden ingehuurd in het vervolg. Iets wat je nu al ziet, niemand is bereid veel te betalen voor werkzaamheden die in principe weinig kwalificaties vereisen.
We hebben het in de thread volgens mij over ZWAAR werk niet over ongeschoold werk. Kan je ook voorbeelden geven waarin niemand bereid is veel te betalen voor werkzaamheden die wel kwalificaties vereisen. Verticale substitutie lijkt uitkomst te bieden, maar geeft het imo lang niet altijd.
In Nederland wordt zwaar werk nog relatief goed betaald ook, misschien wel het beste als je het wereldwijd bekijkt. Heeft dus ook weinig zin om dat niveau op te trekken, dan importeren we vanzelf wel goedkopere krachten die uit andere landen komen. Zal Wilders niet leuk vinden, de SP trouwens ook niet.
Dan is er wereldwijd het een en ander te verbeteren.
Noem eens wat voor verantwoordelijkheden je hebt dan? Ja je moet je werk goed doen, maar dat geldt voor een ieder. Het is vaak vakwerk wat dient afgeleverd te worden, maar het blijft vrij basaal werk.
Stel, je bent verpleegkundige, pas afgestudeerd en je komt terecht op een PG afdeling. Ik denk niet dat ik je wat hoef te vertellen over de vergelijking van een beginnerssalaris van een verpleegkundige en een HEAO'er.... HEAO'er schuift papier, vpk schuift medicijnen, HEAO'er perforeert document 37878974, Vpk injecteert insuline bij mevr Jansen, heao tilt zware map, vpk tilt obese client enz.
zwaar en verantwoordelijk, geschoold en onderbetaald werk gaan wel samen in een baan.
Ga d'r maar aan staan. Over een paar decennia zijn er een heleboel verzorgenden, verpleegkundigen en weet ik wat allemaal nodig, maar niemand wil het worden.
in de verre toekomst denk ik dat je wel eens gelijk kan hebben, ambachtslieden daarentegen zullen nooit verdwijnen.
Die zijn al aardig aan het verdwijnen imo....
Behalve die lui die nog wat bij beunen 's avonds, in 't weekend en z'n vakanties. Dat gaat in de bouw veel makkelijker en verdient veel meer dan even 'bijbeunen' als manager.
Lijkt me niet dat feitelijk illegale praktijken als genoegdoening gezien kunnen worden.
De maatschappij bepaalt wat er voor betaald wordt, daarmee ook de ranking makend voor wat een baan waard is. Maar er zit wel logica achter die ranking, ook al kan je vraagtekens zetten bij miljoenen bonussen voor bestuurders bij bedrijven die amper functioneren. Dat is geen loon naar werken meer.
Een dokter is voor de maatschappij nou eenmaal meer waard dan een loodgieter, doe je weinig aan. Net zo goed als in een maatschappij die draait op informatietechnologie en dienstverlening dat soort banen beter beloond worden. Beetje realisme over hoe onze maatschappij werkt is wel op zijn plaats.
welkom in de kapitalistische wereld
Echt sommigen willen gewoon niet lezen en begrijpen hoe onze kapitalische maatschappij werkt. Ik heb ook kleding nodig, vaak gemaakt door wat fabrieksarbeiders in Azie, moeten die nu ook meer betaald gaan worden omdat ik kleding nodig heb?
Nee, die zouden wss naar school moeten.
jij bent gewoon een nerd die zich superieur vind omdat hij een of ander diploma heeft.
jou argumenten houden geen steek, je probeert wanhopig jezelf groter voor te stellen
zielig gewoon
volgens mij heeft EricR alleen een basisschool diploma