- Waardering
- 1.093
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Tijdelijk, met andere woorden we zijn lekker hypocriet bezig.

Zeker niet, wat lichtelijk verwonderlijk is aangezien ik geen heel groot empathisch gevoel heb voor mijn medemens (waarmee ik de wereldbevolking in het algemeen bedoel). Ben zelfs van mening dat het best bevorderlijk zou zijn als het bevolkingsaantal eens zou halveren.
Maar het probleem met de 10 miljoen heeft Klaas al aangegeven, ik zou mezelf zo laag en oppervlakkig vinden. Je laat jezelf zo kennen als een zwakkeling, iemand die de wilskracht en het doorzettingsvermogen niet bezit om zelf zijn 'dromen' te bereiken en daarom maar een ander op uiterst laffe wijze van het leven ontnemen voor je oppervlakkige materiële hamsterdrift.
Het is ook zo makkelijk en lekker anoniem om op een knopje te drukken, dat maakt het ook weer zo'n laffe daad.
Denk dat ik daarom ook totaal geen plezier zou kunnen vinden in het geld, iedere aanschaf zou weer een harde confrontatie zijn met het bovenstaande. Het anonieme maakt het dan eigenlijk nog erger want je weet niet wie je dit hebt aangedaan, denk wel dat de beelden door mijn hoofd zouden spoken. Een jong kindje, ouders helemaal kapot van verdriet. Een vader of moeder van een gezin...

Jij niet dan?
Ja ik geloof wel in een bepaalde vorm van karma.
Wees goed voor je omgeving en je ontvangt er veel positieve energie voor terug.
.Die 'paradigmaverschuiving' is dan weer het gevolg van die 'sterke geest' en het redeneren van: 'Ik heb A meegemaakt, nu ga ik als Niet-A leven'.
Dus ook die 'paradigmaverschuiving' heeft een bepaalde input gekregen.
Iemand geeft je een doos met een knop. Als je op de knop duwt krijg je een miljoen euro, maar iemand die je niet kent zal sterven. Druk je op de knop?
Graag eerlijk antwoorden, poll is anoniem en blijft dat ook.
Ik denk dat iedereen op bepaalde punten in zijn leven zelf kan gaan bepalen welke weg je in gaat slaan. Je kan er altijd voor kiezen om tegen de stroom in te gaan. Hoewel de meeste mensen alles maar over zich heen laten komen en er gewoon in meegaan. Sommige feiten zijn je gegeven maar wat je er mee doet bepaal je helemaal zelf Het is een kwestie van motivatie en doorzettingsvermogen.
Hm neej voor geen geld wil ik geen dood op mijn geweten hebben. Reken maar dat je er niet van kunt genieten (tenzij je een psychopaat bent die het aan inlevingsvermogen ontbreekt)
Ik heb er ook nog een paar.
-Heinz dilemma
http://herberg.teraa.eu/wp-content/uploads/2008/10/kohlberg-dilemma-herberg.pdf
En deze 3
![]()
a) Verzet je de hendel van het spoor, zodat je het leven van 5 mensen kan redden, maar iemand anders zal dood gaan?
b) Duw je iemand over de brug?
(je zou ook de vraag kunnen stellen: zou je zelf durven te springen? om zo het leven van de anderen te redden)
c) duw je iemand uit het bootje - of zou je de rest redden door zelf er uit te springen?