XXL Nutrition

Muscles in Minutes door HIT Training

• Topic Starter Topic Starter
Hoi Skinnie leuk om te horen dat je Hit ontiegelijk goed vindt dat zijn mijn ervaringen ook.

Badboyh, het volume trainen wat jij beschrijft bestaande uit meerdere sets werkt zeker dit heb ik zelf ook in alle vormen en maten getraind. Mij zal je ook niet horen zeggen dat deze traingsvorm niet zal werken.
Het problemen wat ik zelf ondervond met volume training is dat door meerdere sets en meerdere malen trainen in de week er te veel trainings stress op je lichaam komt. Hierdoor kan er minder makkelijk supercompensatie plaats vinden waardoor al snel stagnatie en of een sticking point optreedt. Het HIT concept wat gebaseerd is op 1 set met een hele hoge trainingsintensiteit en een een tempo van 4-2-4 wordt zowel concentrische, statische en excentrische kracht maximaal aangesproken. De trainingsprikkel is op deze manier zo intens (pijnlijk) dat meerdere sets bijna gekkenwerk is. Bekijk de filmpjes van een Hit training die ik hier boven heb geplaatst om een idee te krijgen van zo’n training.
Hoe hoger de intensiteit en trainingsvorderingen hoe meer rust je nodig hebt om je lichaam te laten aanpassen. Dit is waar ikzelf en vele anderen de fout inging door weer te snel een nieuwe trainingsprikkel toe te dienen. Het lichaam heeft niet meer nodig dan een juist geplaatse trainingsprikkel waarna het zich zal aanpassen mits het niet te vroeg wordt geprikkeld.
Sinds ik zelf volgens hit ben gaan trainen zijn mijn kracht en groei vorderingen tot de dag van vandaag geweldig. Er gaat geen week voorbij dat ik niet sterker wordt en groei. Deze enorm snelle vooruitgangen had ik dus niet met volume training.
Succes!

Hoi Skinnie leuk om te horen dat je Hit ontiegelijk goed vindt dat zijn mijn ervaringen ook.

Badboyh, het volume trainen wat jij beschrijft bestaande uit meerdere sets werkt zeker dit heb ik zelf ook in alle vormen en maten getraind. Mij zal je ook niet horen zeggen dat deze traingsvorm niet zal werken.
Het problemen wat ik zelf ondervond met volume training is dat door meerdere sets en meerdere malen trainen in de week er te veel trainings stress op je lichaam komt. Hierdoor kan er minder makkelijk supercompensatie plaats vinden waardoor al snel stagnatie en of een sticking point optreedt. Het HIT concept wat gebaseerd is op 1 set met een hele hoge trainingsintensiteit en een een tempo van 4-2-4 wordt zowel concentrische, statische en excentrische kracht maximaal aangesproken. De trainingsprikkel is op deze manier zo intens (pijnlijk) dat meerdere sets bijna gekkenwerk is. Bekijk de filmpjes van een Hit training die ik hier boven heb geplaatst om een idee te krijgen van zo’n training.
Hoe hoger de intensiteit en trainingsvorderingen hoe meer rust je nodig hebt om je lichaam te laten aanpassen. Dit is waar ikzelf en vele anderen de fout inging door weer te snel een nieuwe trainingsprikkel toe te dienen. Het lichaam heeft niet meer nodig dan een juist geplaatse trainingsprikkel waarna het zich zal aanpassen mits het niet te vroeg wordt geprikkeld.
Sinds ik zelf volgens hit ben gaan trainen zijn mijn kracht en groei vorderingen tot de dag van vandaag geweldig. Er gaat geen week voorbij dat ik niet sterker wordt en groei. Deze enorm snelle vooruitgangen had ik dus niet met volume training.
Succes!

Moeilijk hè begrijpend lezen. ???

Gaat het lekker met de verkoop?

Of HIT nou werkt of niet, vind het niks omdat je zo weinig in de gym bent. Wil toch wel minimaal 3x in de week KT doen. Dacht overigens dat HIT iets anders was als dat van mike mentzer, maar kan me er in vergissen. Zijn E-book is overigens zeer makkelijk gratis te downen ;)

Laatst bewerkt:
Eerst aankomen met een verheerlijkende testimonie over een 'systeem' dat al decennia lang doof en blind is voor tegenargumenten.
Talloze onderzoeken die de vloer aanvegen met de pseudo-wetenschappelijke onderbouwing van HIT en dan vervolgens verwachten dat Clubber dit topic met rust laat.

Ik zou zeggen, voldoe nou eens niet zou clichématig aan het dwepende gedragsprofiel van de gemiddelde HIT-adept en reageer inhoudelijk op wat er gesteld wordt.

+1.

HIT-consorten zijn niet bekend met (of sluiten hun ogen voor) het interpretatieve karakter van kennis. Al onze waarneming, en al onze feitelijke kennis heeft een interpretatief karakter. Kennis komt namelijk tot stand via een beschrijving (d.m.v de taal). Deze beschrijving belichaamt dan ook een gezichtspunt van waaruit men de werkelijkheid beschouwt. Dit maakt duidelijk dat er niet één beste manier van trainen is, en HIT-ers het idee van "één absoluut schema" moeten loslaten.

Gezien de omstandigheid dat feitelijke uitspraken afhankelijk zijn van de taal (een beschrijvingskader), kan de claim dat men een goed trainingsschema heeft alleen betekenen dat de gepresenteerde beschrijving (die van Mentzer) adequaat is. Voor deze claims kunnen uitsluitend argumenten worden aangevoerd, omdat ze niet met een beroep op de werkelijkheid zelf kunnen worden gefundeerd: hoe de werkelijkheid (en wat in dit geval de beste manier is om hypertrofie te stimuleren)eruitziet is immers de inzet van concurrerende feitelijke claims (HIT versus volume).

Iedere waarneming verloopt via het raster van de taal, en daarom belichaamt elke waarneming van de werkelijkheid een subjectieve interpretatie ervan.Het doen van feitelijke beweringen is immers tegelijkertijd het beargumenteren van een bepaald perspectief op de werkelijkheid, zoals bijvoorbeeld Mentzer, maar ook Poliquin beiden deden. De kracht van hun redenaties moet dus gezocht worden in hun argumenten, en in ons geval, persoonlijke ervaring. In mijn geval hebben beide systemen hun voordelen en nadelen, maar neig ik toch meer naar de HIT-kant, hoewel ik Heavy Duty ook achterhaald vind ;)

Als ik denk ik zo weinig set/reps zou doen als mike mentzer, zou ik geen verzadiging krijgen van mijn training. Dus ik doe het niet omdat andere het ook doen, maar omdat ik me dan ''verzadigd'' voel kwa training, dat alles eruit is en ik maximale schade heb aangericht aan de spieren. Als dit 2sets of 5sets moet zijn maakt voor mij niet uit, maar het is meestal zo dat dit rond de 3e/4e set pas bereikt is. En ik moet zeggen dat ik zoiezo meer dan 2 oefeningen per spier wil doen per training, dit omdat je een spier dan vanuit verschillende hoeken pakt en net iets anders aanspreekt. No offence als t voorjou werkt

succes

Agreed. Ik train zelf vrijwel altijd volgens de HIT-methode van Yates; en hoewel ik ook van mening ben dat "less is more", vind ik Heavy Duty TE extreem doorgeredeneerd, en op bepaalde punten achterhaald, zoals Harpep eerder overtuigend heeft aangetoond.

Succes!

Mooi dat je goed gaat op Heavy Duty! Hoe doe je het met voeding? Want ik vond het moeilijk om mijn kcal. inname aan te passen op de weinige trainingen bij HD van Mentzer, waardoor ik naast meer spieren, ook meer buikvet kreeg hehe :D

Laatst bewerkt:
Of HIT nou werkt of niet, vind het niks omdat je zo weinig in de gym bent. Wil toch wel minimaal 3x in de week KT doen. Dacht overigens dat HIT iets anders was als dat van mike mentzer, maar kan me er in vergissen. Zijn E-book is overigens zeer makkelijk gratis te downen ;)

HIT gaat uit van de principes zoals Arthur Jones die heeft geformuleerd (HIT is kort, infrequent en intens). Mentzer, die ook een antwoord zocht op het "7 dagen per week 3 uur per dag-trainen" van Schwarzenegger & Co, ging bij Jones in de leer, maar was nog steeds van mening dat het volume van deze trainingen te hoog was. Hij ontwikkelde hierop zijn variant van HIT, Heavy Duty genaamd. Deze methode is in de loop der jaren veel veranderd, totdat Mike in de jaren '90 met het Heavy Duty systeem kwam zoals TS heeft gepost.

Naar mijn mening is Heavy Duty een extreem doorontwikkelde variant van het oorspronkelijk HIT, met als doel om een antwoord te bieden op de frustratie die veel (naturel) bodybuilders ervaren omdat ze niet meer vooruit gaan ten gevolg van een té hoog volume (zoals Schwarzengger bijv.). Mike was op zoek naar hét perfecte trainingssysteem. Of hij daar in geslaagd is mag betwijfeld worden, maar de principes van HIT blijven als een paal overeind. Hij heeft op zijn minst een discussie losgemaakt in de bodybuilding wereld, wat ik erg waardeer aan de beste man (los van de verhalen die over hem de ronde doen). Je kunt op zijn minst zeggen dat hij een mening had, en niet bang was die tot het extreme te verkondigen en te verdedigen.

Beste, Alainie

Wat een verlichting om te horen dat ook jij goede ervaringen ondervind doormiddel van HIT.
Zoals ik uit je teksten kan opmaken liggen jouw ervaringen met kracht / fitnes en bodybuildtraining boven het gemiddelde. Je hebt je zelf waarschijnlijk ook goed verdiept en misschien wel een opleiding hiervoor gedaan:)
Niet om andere mensen hier mee naar beneden te halen maar het is fijn om te horen dat ook jij je hersens gebruikt voordat je een maximale spierprikkel toedient.

Jouw citaat:
met als doel om een antwoord te bieden op de frustratie die veel (naturel) bodybuilders ervaren omdat ze niet meer vooruit gaan ten gevolg van een té hoog volume (zoals Schwarzengger bijv.)

Dit punt wat je hier beschrijft was voor mij de reden om nog verder te zoeken naar een betere oplossing voor bodybuildtraining. Mijn persoonlijke ervaringen die ik op mij zelf heb getest en inmiddels ook op anderen zijn buiten gewoon extreem goed. Niet alleen de training maar ook de studies die hier aan vast zitten lieten mij de missende elementen beter begrijpen en door het uit te voeren het bewijs te leveren.

Je lichaam is net een oplaadbare batterij dus alleen in volledig opgeladen modus moet het zo intens mogelijk worden aangesproken. De groei prikkel die hier uit voorkomt heeft minstens 4 tot 7 dagen nodig om zich te herstellen voordat je het weer gaat belasten. De training echter is SLOPEND en de spierpijn duurt vaak echter dagen.

Zoals je al beschrijft zijn er ook van HIT verschillende varienten.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Heavy Duty vorm.

Momenteel is mijn calorie inname 400 per maaltijd en dat 6x per dag = 2400.
Op deze manier blijf ik groeien en kom ik geen vet aan. Voor mij is dit de juiste hoeveelheid en mijn lichaam wordt momenteel zwaarder en neemt vet af:)

Natural for Life![/FONT]

"I find it curious that the great majority of bodybuilders, knowing that overtraining means something decidedly negative, never look into the issue more seriously. The term is always used in a negative context. In fact, try using the concept in a positive light, and you'll quickly realize it's impossible. By definition, overtraining means performing any more exercise than is required in terms of both volume and frequency than is minimally required to stimulate growth." Mike Mentzer

Its amazing Mike!

"The actual, literal purpose of a bodybuilder is not to discover how many sets he can endure, but to intelligently do what nature requires merely to trigger the growth mechanism into motion, then get the hell out of the gym, go home, rest and GROW!"

http://youtu.be/-h0S-uX5IzA

Laatst bewerkt:

Succes!

Oke, kijk nu hebben we het over supercompensatie en niet de trainingsmethode. Mijn filosofie met trainen is, als ik in de gym ben moet ik de spieren die op de schema staan helemaal kapot maken. Dit doe ik door een lage rep range, langzaam negatief en zware gewichten. Waarom? omdat je bij de negatieve 't meeste schade aanricht en zo zwaar mogelijk omdat ik vind dat dit je lichaam het meest effectieve prikkel geeft om te groeien, want je pakt gewichten die je net wel of niet kan dus hij moet groeien om het de volgende keer wel te kunnen.

Over het rusten, ja ik denk dat er vele zijn die trainen terwijl er geen supercompensatie heeft plaatsgevonden. Zelf train ik 4 dagen binnen 6dagen. Dus 2dagen trainen 1 dag rust. En ik pak nooit 2x dezelfde spier in deze 6 dagen(uitzondering datje met borst ook voorkant schouder pakt etc etc). Rust is natuurlijk heel belangrijk en ik denk dat de meeste dit onderschatte en helemaal kapot trainen zonder de juiste hoeveelheid rust. Dus imo ligt het niet aan de trainingmethode van de mensen maar hoeveelheid rust. Tenzij je als een pannekoek 300reps met 10kg BP gaat doen om groot te worden.

Hoi Badboyh leuk om te horen dat je aangeeft dat er moet supercompensatie moet optreden om sterker te worden.

Hierdoor had ik gelijk een paar vragen voor je.
Hou jij ook een trainingsschema bij om zo je vooruitgang bij te houden want alleen dan kan je elke week zien of je vooruit gaat? Met jouw 4 dagen training ben je niet bang dat je met je compound (totaal) oefeningen te veel schade toe brengt aan verschillende spiergroepen die je later ook in de week traint? Nu weet ik natuurlijk niet hoe jouw schema eruit ziet maar wordt je elke week sterker op alle spiergroepen die jij traint? A.u.b. een eerlijk antwoordt hierop.

Dit was in ieder geval een punt voor mij waardoor mijn vooruitgang stagneerde. Door meer rust te nemen en dus minder te trainen met een hogere intensiteit ga ik vooruit als een MALLU!
Het begrip minder trainen kunnen de meeste bodybuilders niet bolwerken omdat ze zo gewend zijn 3 a 4 keer in de week te trainen.

Het lichaam zal alleen groeien als het sterker wordt en vergeet niet hoe hoger de intensiteit en hoe sterker je wordt hoe meer rust het lichaam nodig heeft om te herstellen. Ik neem aan dat je het hier mee eens bent.

Je beschreef ook de negatieve kracht die je langzaam uitoefent om zo een betere prikkel toe te dienen dit is super en zouden meer mensen moeten doen. Ter gelijkertijd bestaat er ook een concentrische (omhoog) kracht en een statische (vasthouden) kracht. Dit is bijvoorbeeld een leg extension die je met gestrekt been vasthoudt. In wat voor tempo train je dit?
Ook deze krachten moeten langzaam worden getraind voor een optimale intense spiercontractie.
Het tempo wat ik zelf train is 4sec omhoog, 2sec vasthouden en 4 seconden omlaag . Dit gaat natuurlijk niet met bijvoorbeeld bankdrukken waar je geen 2 sec wil vasthouden.

Succes!

"Progress was faltering, coming in tiny dribbles here and there. I knew something had to be wrong, and I knew the problem couldn't be undertraining; it had to be overtraining. I don't think any athletes in the world, including bodybuilders, undertrain. In fact, the predominant mistake in all of athletics is chronic gross overtraining."

Wat een hoop onzin! Je zegt trouwens dat je 1 oefening doet per spiergroep en 1 set. Dan zeg je 3 oefeningen per trainingsdag te doen. Je doet dus in 25 minuten tijd 3 setjes. Dan wacht je 4 of 5 dagen voor je volgende training...
Ik heb nog nooit in mijn even meer onzin gehoord dan dat!
De filmpjes die je laat zien (alleen de eerste gekeken) doet de persoon ineens 4 setjes (inclusief opwermsetjes) borst en gaat daarna naar een volgende borstoefening (hij zegt dat hij peck deck fly gaat doen)
Slechtste reclame ooit gezien. (inclusief de reclame van de ab king pro)

Niet om andere mensen hier mee naar beneden te halen maar het is fijn om te horen dat ook jij je hersens gebruikt voordat je een maximale spierprikkel toedient.

Wat een uitspraak :roflol:

- Ten eerste zijn mensen die beweren dat 1 methode per definitie de beste is sowieso niet serieus te nemen, zeker niet wanneer ze niet in staat blijken inhoudelijk op tegenargumenten in te gaan
- Ten tweede blijk je het vermogen te ontberen om je zinnen in fatsoenlijk Nederlands te formuleren, wat me ten zeerste doet twijfelen aan de capaciteit van je eigen hersenmassa.
- Ten derde heb je ergens eind vorige eeuw een sportgerelateerd MBO diploma gehaald waaraan je autoriteit probeert te ontlenen om hier vervolgens het forum te vervuilen met ongefundeerde claims waarbij je voorbij gaat aan alle kritiek die op je afkomt.
- Ten vierde blijf je roepen dat je gains ongeevenaard zijn sinds je HIT doet maar ik waag het te betwijfelen dat je op je 37e gigantische gains aan het maken bent, je stats zijn dan ook niet bepaald indrukwekkend. :clown:

Hahaha, dit gaat inmiddels nergens meer over ;) TS: leuk dat Heavy Duty je goed bevalt, maar het heeft weinig nut mensen over te halen via deze methode te gaan trainen door random Mike Mentzer quotes te gaan posten. Je bereikt zo net zoveel effect als Mr. T die de "flavor-wave 2000" probeert te verkopen.

Verder eet je onder het dagelijkse onderhoud van de gemiddelde man met een kantoorbaan, wiens enige beweging het in- en uithalen een het potlood uit de puntenslijper is. Er valt dus wel iets te zeggen voor Heavy Duty, als je desondanks deze kcal inname, blijft groeien en sterker blijft worden hehe :D

Na dit alles gelezen te hebben kom ik maar tot één conclusie...Voor mij nog steeds geen Heavy Duty! Je hebt me niet overtuigd.

Trainen in slow-motion gaat bij mij in ieder geval tegen m'n natuur in. Als ik het sportspecifiek ga bekijken kan ik ook geen enkele enkele sport bedenken waarin een inspanning in slow-motion geleverd moet worden.
Kijk buiten bodybuilding eens naar atleten als sprinters, speerwerpers, tienkampers, gewichtheffers etc. Dat zijn vaak geen iele ventjes. Trainen zij Heavy Duty? Lijkt me niet. Zij trainen vooral explosief!

Waarom? Omdat je bij een explosieve inspanning niet alleen méér, maar ook veel sneller de motor-units van de witte spiervezels activeert. De spiervezels met de grootste groeipotentie dus.
Ook wordt bij een explosieve inspanning de prikkelfrequentie verhoogd wat meer samentrekkingskracht van de spiervezels betekent.

Ik hou het dus bij een explosieve concentrische fase en een gecontroleerde excentrische fase.

Na dit alles gelezen te hebben kom ik maar tot één conclusie...Voor mij nog steeds geen Heavy Duty! Je hebt me niet overtuigd.

Trainen in slow-motion gaat bij mij in ieder geval tegen m'n natuur in. Als ik het sportspecifiek ga bekijken kan ik ook geen enkele enkele sport bedenken waarin een inspanning in slow-motion geleverd moet worden.
Kijk buiten bodybuilding eens naar atleten als sprinters, speerwerpers, tienkampers, gewichtheffers etc. Dat zijn vaak geen iele ventjes. Trainen zij Heavy Duty? Lijkt me niet. Zij trainen vooral explosief!

Waarom? Omdat je bij een explosieve inspanning niet alleen méér, maar ook veel sneller de motor-units van de witte spiervezels activeert. De spiervezels met de grootste groeipotentie dus.
Ook wordt bij een explosieve inspanning de prikkelfrequentie verhoogd wat meer samentrekkingskracht van de spiervezels betekent.

Ik hou het dus bij een explosieve concentrische fase en een gecontroleerde excentrische fase.

Mentzer benadrukt slechts dat een herhaling uit drie fases bestaat, en je pas van spierfalen kunt spreken wanneer je in alle drie de fases tot falen hebt getraind. Wel legt hij inderdaad de nadruk op een langzamere negatieve herhaling dan het positieve deel van een rep. Ik heb hem in zijn boeken echter nooit iets horen propageren over slow-motion training o.i.d.

Terug
Naar boven